با تاریخی ترین کشتی های آمریکا آشنا شوید

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
با تاریخی ترین کشتی های آمریکا آشنا شوید

از کشتی‌‌هایی که در زمان تصویب قانون اساسی آمریکا به آب انداخته شدند گرفته تا کشتی‌های جنگ جهانی دوم، هنوز هستند کشتی‌هایی که سالم مانده‌اند و حتی سفر دریایی انجام می‌دهند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ به‌روزرسانی شده است.
در آمریکا، بیش از ۱۲۰ کشتی به ثبت ملی رسیده است. خیلی از این کشتی‌ها کشتی‌های بلندی هستند که غبار ماجراجویی‌ها، جنگ‌ها و تجارت‌ها را با خود به‌همراه دارند. در ادامه با برخی از این کشتی‌ها آشنا می‌شویم.شاید آمریکا از اماکن و آثار تاریخی بسیاری برخوردار نباشد، اما یک چیز که این کشور کم ندارد کشتی‌های تاریخی است. کشتی‌هایی که زمانی مهاجران را از نقاط مختلف جهان به این کشور آورد و آمریکای کنونی را شکل داد. اکنون این کشتی‌ها، جدا از ماهیت تاریخی‌شان، در زمینه‌ گردشگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کشتی لنگر گرفته در اسکله آمریکا

یواس‌اس کانستیتوشن، بوستون، ماساچوست

یواس‌اس کانستیتوشن (۱۷۹۷)؛ کارخانه کشتی‌سازی چارلزتاون، ماساچوست

یواس‌اس کانستیتوشن (USS Constitution) قدیمی‌ترین کشتی در حال مأموریت دنیا اولین‌بار در سال ۱۷۹۷ در بوستون، ماساچوست به کار گرفته شد. اتصالات و لوازم آن را پل ریویر (Paul Rever)، مسگری اهل بوستون، طراحی کرد و ساخت. این کشتی، با آن سه دکل چوبی‌اش، در جنگ سال ۱۸۱۲ به توپ‌هایی مجهز شد و در برابر کشتی‌های بریتانیایی ایستاد؛ به همین دلیل لقب «پیر آهنین» را دریافت کرد. امروزه کشتی همچنان در تمام طول سال توسط نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشتی در آب‌های ماساچوست آمریکا

بندر میستیک کنتیکت خانه‌ بزرگ‌ترین مجموعه‌ کشتی‌های آمریکا است

چارلز مورگان (۱۸۴۱)، میستیک، کنتیکت

موزه‌ بندر میستیک (Mystic Seaport) محل نگهداری بزرگ‌ترین کشتی‌های آمریکا است که چهار فروند از آن‌ها ثبت ملی نیز شده‌اند. یکی از آن‌ها کشتی چارلز مورگان، ساخته شده در سال ۱۸۴۱، است. چارلز مورگان آخرین کشتی باقی مانده از دوران صید نهنگ در جهان است. کشتی اما بری (Emma C. Berry) (۱۸۶۶) نیز در این موزه جای دارد.

کشتی اما بری قدیمی‌ترین کشتی بازرگانی باقی مانده در آمریکا است. کشتی قابل‌توجه دیگر کشتی دانتون (L.A. Dunton) (۱۹۲۱) است که احتمالا آخرین قایق ماهیگیری دو دکلی بدون موتور بوده است.

منظره شبانه کشتی دریاچه میستیک آمریکا

یواس‌اس کانستلیشن در بندر بالتیمور

یو‌اس‌اس کانستلیشن (۱۸۵۷)؛ بندر بالتیمور، مریلند

کشتی بادبانی یواس‌اس کانستلیشن (USS Constellation) در سال ۱۷۹۷ ساخته شد. کشتی ابتدا برای امور بازرگانی طراحی شد، اما آخر در هند غربی (حوزه کارائیب) برای حفظ منافع آمریکا به کار رفت. پس از یک دوره‌ درخشان، در سال ۱۸۵۳ قطعاتش از هم باز شد و دوباره در سال ۱۸۵۷ به‌عنوان کشتی‌ای جنگی بازسازی‌اش کردند. کشتی همچنین در کارنامه‌اش سابقه‌ حضور در جنگ داخلی آمریکا را نیز دارد. یک نوسازی اساسی در سال ۱۹۹۹ بر آن انجام گرفت و اکنون در بندر بالتیمور جا خوش کرده است.

کشتی قدیمی بندر مالتیمور آمریکا

ستاره‌ هند در سن‌ دیگو، کالیفرنیا

ستاره‌ هند (۱۸۶۳)؛ موزه دریایی سن‌ دیگو، کالیفرنیا

کشتی ستاره‌ هند (Star of India) قدیمی‌ترین کشتی فعال دنیا است. ابتدا با نام ائوترپه (Euterpe) در سال ۱۸۶۳ کارش را آغاز کرد، اما شروع خوش یمنی نداشت؛ بارها از طوفان‌های دریایی آسیب دید. بعدها به جهانگردی پرداخت و ۲۱ بار دور دنیا را گشت که هر سفر او نزدیک به یک سال طول کشید.

کشتی آمریکا

بندر کامدن، مین

لویس فرنچ (۱۸۷۱)؛ بندر کامدن، ایالت مین

تولد لویس فرنچ (Lewis R. French) به سال ۱۸۷۱ برمی‌گردد. این کشتی قدیمی‌ترین کشتی بازرگانی و بادبانی آمریکا است. امروزه لویس فرنچ تکمیل شده و از بندر مین (Maine) به سفرهای چندروزه می‌رود. کشتی دودکلی گرس بلیی (۱۸۸۲) (Grace Bailey) نیز در بندر کامدن قرار دارد. این کشتی زمانی سنگ گرانیت‌ لازم برای ساخت ترمینال گرند سنترال نیویورک را حمل کرد. کشتی مرکانتایل (Mercantile (۱۹۱۶ نیز در این بندر است؛ کشتی‌ای که برای حرکت و حمل بار در آب‌های کم‌عمق طراحی شد.

کشتی قدیمی و غروب خورشید آمریکا

کشتی‌های سه‌دکله مستقر در بندر راکلند، مین

استیون تیبر (۱۸۷۱)؛ راکلند، ایالت مین

استیون تیبر (Stephen Taber) در سال ۱۸۷۱ ساخته شد و قدیمی‌ترین کشتی‌ای است که ثبت شده و همچنان در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، استیون تیبر در فصل اوج بندر مین سفرهای چندروزه انجام می‌دهد. راکلند همچنین خانه‌ اسحاق اوانز (Isaac H. Evans) (۱۸۸۶) نیز هست. اسحاق اوانز را با نام بوید شپرد (Boyd N. Sheppard) نیز می‌شناسند که زمانی برای صید صدف استفاده می‌شد.

امروزه اسحاق اوانز کاربری تفریحی پیدا کرده که البته در آن بهترین صدف‌های مین سرو می‌شود. کشتی عقاب آمریکایی Schooner American Eagle ۱۹۳۰ نیز در راکلند قرار دارد. عقاب آمریکایی آخرین کشتی‌ای است که در گلاستر ایالت مین ساخته شد.

این کشتی تا سال ۱۹۸۳ به کار می‌رفت؛ از آن پس آن را کاملا بازسازی کردند و این بار در سفرهای کروز سه تا شش روزه کاربری تفریحی پیدا کرده و گردشگران را با مناظر زیبای مین آشنا می‌کند. عقاب آمریکایی همچنین از جمله معدود کشتی‌های باقی مانده است که لیسانس سفر جهانی دارد.

عکس هوایی از بندر کشتی قدیمی آمریکا

غروبی زیبا در بندر گالوستون

الیسا (۱۸۷۷)؛ موزه بندر تگزاس، گالوستون، تگزاس

کشتی الیسا (Elissa) دارای بدنه‌ آهنی و سه دکل است. این کشتی به‌منظور حمل بار در سال ۱۸۷۷ ساخته شد. پس از ۹۰ سال گشت‌وگذار در جهان، آخر در یونان دچار مشکل شد و آنجا محافظان دریا سعی کردند زنده نگهش دارند. الیسا همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر ساله به خلیج مکزیک می‌رود.

کشتی بادبانی سفید رنگ آمریکا

گاورنر استون

گاورنر استون (۱۸۷۷)؛ سنت اندروز، پاناماسیتی، فلوریدا

کشتی گاورنر استون (Governor Stone) به‌عنوان کشتی باری در سال ۱۸۷۷ ساخته شد و بیشتر اوقات در خلیج فلوریدا کالاها را جابه‌جا می‌کرد. گاورنر استون بارها بازسازی شده و در سال ۱۹۹۱ جزو آثار تاریخی ملی شد. امروزه از گاورنر استون به‌منظور اهداف آموزشی یا مناسبت‌های مختلف در خلیج فلوریدا استفاده می‌شود.

خانه تئودور رزولت آمریکا

تپه‌ ساگامور در خلیج اویستر زمانی خانه‌ تئودور روزولت بود؛ روزولت از سال ۱۸۸۵ تا زمان مرگش در ۱۹۱۹ در این خانه زندگی کرد

کریستین (۱۸۸۳)؛ اسکله‌ خلیج اویستر، نیویورک

کریستین (Christeen) در اسکله‌ خلیج اویستر نیویورک، جایی که زمانی خانه‌ تئودور روزولت بود، لنگر انداخته است. کریستین قدیمی‌ترین کشتی آمریکا برای صید صدف است؛ امروزه برای تورهای تفریحی و تاریخی به کار گرفته می‌شود.

کشتی آمریکا

ویورتری تاریخی مستقر در بندر منهتن

ویورتری (۱۸۸۵)؛ نیویورک

کشتی باری ویورتری (Wavertree) در سال ۱۸۸۵ در نیویورک ساخته شد. این کشتی هم از اقیانوس اطلس می‌گذشت و هم به دماغه‌ آمریکای جنوبی می‌رفت. ویورتری در سال ۱۹۱۰ بر اثر طوفانی سهمگین در آمریکای جنوبی دکل‌های خود را از دست داد و از آن پس زمین‌گیر شد. کشتی در سال ۱۹۶۸ احیا و در نیویورک نماد «خیابان کشتی‌ها» شد. در کنار ویورتری، قایق آمبروز (۱۹۱۲) (Ambrose) قرار دارد که به‌عنوان فانوس دریایی شناور به کار می‌رفت.

آمبروز اولین قایقی شد که در سال ۱۹۲۱ چراغ دریایی رادیویی بود و برای جهت‌یابی استفاده شد. باید در کنار ویورتری و آمبروز به کشتی لتی هاورد (Lettie Howard) (۱۸۹۳) نیز اشاره کرد. در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹، به مناسب دویستمین سال افتتاح کانال ایری (Erie)، لتی هاورد قرار است مانور گسترده‌ای انجام دهد.

کشتی آمریکا

بالکلوتا در پارک تاریخی دریایی سان فرانسیسکو در معرض بازدید عموم

بالکلوتا (۱۸۸۶)؛ پارک تاریخی ملی دریایی سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بالکلوتا اولین سفر دریایی خود را در سال ۱۸۸۶ انجام داد؛ از کاردیف ولز به سان فرانسیسکوی کالیفرنیا با ۲۶ نفر و بار زغالی به وزن بیش از ۲۵۰۰ تن حرکت کرد. کشتی بعدها در سال ۱۸۹۹ به هاوایی فرستاده شد و آخرین کشتی‌ای به حساب می‌آید که تحت پرچم پادشاهی هاوایی سفر کرد.

نامش در اوایل قرن بیستم به ستاره‌ آلاسکا تغییر یافت و سپس در دهه ۱۹۳۰ نام ملکه‌ اقیانوس آرام را به خود گرفت؛ این مصادف با همان زمانی است که نقشی اساسی در فیلم شورش در کشتی بونتی (Mutiny on the Bounty) ایفا کرد. بالکلوتا در سال ۱۹۸۵ به فهرست آثار تاریخی ملی پیوست و حالا هم در پارک دریایی سان فرانسیسکو قرار دارد. پارک دریایی خانه‌ تایر (C.A. Thayer (۱۸۹۵ و یواس‌اس آلما (USS Alma) (۱۸۹۱) نیز هست.

تایر برای حمل و نقل چوب طراحی شده و یواس‌اس آلما نیز قایقی تفریحی بود که با کف تختش در آب‌های کم‌عمق ساکرامنتو سیر می‌کرد.

کشتی در پارک دریایی سان فرانسیسکو آمریکا

موزه دریایی خلیج چساپیک در سنت مایکلز مریلند واقع شده است

ادنا لاکوود (۱۸۸۹)؛ موزه دریایی خلیج چساپیک، مریلند

ادنا لاکوود (Edna E. Lockwood) در سال ۱۸۸۹ ساخته شد و جزو آخرین کشتی‌های صید صدف به شمار می‌رفت. قبل از اینکه در سال ۱۹۷۳ به موزه‌ دریایی خلیج چساپیک تحویل داده شود به‌عنوان کشتی باری استفاده می‌شد. تعمیرات اساسی بسیاری در سال ۲۰۱۶ بر کشتی انجام شد. قرار است در اواخر ماه اکتبر امسال، به مناسبت جشنواره‌ صدف، دوباره به آب انداخته شود.

کشتی لانگ آیلند آمریکا

موزه دریایی لانگ آیلند، نیویورک

پریسکیلا (۱۸۹۲)؛ موزه دریایی لانگ آیلند، نیویورک

پریسکیلا در اصل کشتی صید صدف بود که در سال ۱۸۹۲ ساخته شد. پس از بازسازی‌های فراوان، در سال ۱۹۶۳ به کشتی مسافربری تغییر ماهیت داد. حالا علاوه بر مسافربری، در مناسبت‌های مختلف نیز به کار گرفته می‌شود.

کشتی قدیمی بندر راکلند آمریکا

بندر راکلند، مین

ویکتوری چیمس (۱۹۰۰)؛ راکلند، مین

کشتی ویکتوری چیمس در سال ۱۹۰۰ که ساخته شد نامش ادوین و موده (Edwin & Maude) بود و برای حمل چوب طراحی شده بود. کشتی این وظیفه را به‌مدت ۴۰ سال انجام داد. در جنگ جهانی دوم اما نقش دیگری بر عهده گرفت؛ محدوده‌ مین‌های ضد زیردریایی را به خلیج چساپیک گزارش می‌داد. در سال ۱۹۵۴ نام ویکتوری چیمس را به خود گرفت و سال ۱۹۶۲ کشتی مسافربری شد.

در سال ۱۹۸۷، فست‌فود زنجیره‌ای پیتزا دومینو آن را در اختیار گرفت و نامش را دومینو افکت (Domino Effect) گذاشت، اما سال ۱۹۹۰ دوباره ویکتوری چیمس شد. پس از بیش از یک قرن به کار گیری، ویکتوری چیمس در سال ۲۰۰۳ به بخش فرمانداری ایالت مین سپرده شد و بدین‌گونه به جاودانگی رسید.

نورپردازی شبانه اسکله کشتی های آمریکا

آناکورتز در جزایر سن خوان در پیوجت ساند واشنگتن واقع شده است

یواس‌اس ادونچورس (۱۹۱۳)؛ پیوجت ساند، واشنگتن

در سال ۱۹۱۳ بازرگانی ثروتمند می‌خواست به‌دنبال نهنگ قطبی، به قطب شمال برود. بدین منظور، کشتی یواس‌اس ادونچورس طراحی و ساخته شد. در اولین سفر کشتی، روی چپمن اندروز (Roy Chapman Andrews)  که داستان ایندیانا جونز از او الهام گرفته شد، نیز جزو مسافران بود. ادونچورس در جنگ جهانی دوم مأمور محافظت از خلیج سان فرانسیسکو شد. امروزه کشتی‌ای آموزشی است که بر آب‌ها و اکوسیستم پیوجت ساند نظارت می‌کند.

آسمان ابری کشتی قدیمی آمریکا

بودوین (۱۹۲۱)؛ موزه دریایی مین، سنت بث، مین

کشتی بودوین (Bowdoin) در سال ۱۹۲۱ مأموریت یافت که به سفر اکتشافی قطب شمال برود. این کوچک‌ترین کشتی‌ای است که برای چنین کاری گماشته شده است. بودوین، در طول سال‌های مأموریتش، ۲۶ بار به قطب شمال رفت و حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر را پیمود. امروز، کشتی در آکادمی دریایی مین قرار دارد و برای آموزش دریانوردی دانشجویان یا حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود. بودوین همچنین کشتی رسمی ایالت مین به شمار می‌رود.

مجسمه ناخدای کشتی آمریکا

یادبود مرد ماهی‌گیر گلاستر نماد شناخته شده‌ گلاستر و صنعت ماهیگیری است

رزوی (۱۹۲۵)؛ مدرسه اقیانوس جهان، اسکس، ماساچوست

با آنکه رزوی (Roseway) به‌عنوان کشتی ماهیگیری طراحی شده بود، اما اغلب در مسابقات کشتی‌رانی سالانه نیز استفاده می‌شد. در جنگ جهانی دوم، این کشتی نقش ناوبری یافت. در آن زمان، تمام فانوس‌های جهت‌یابی بنادر خاموش بودند؛ بنابراین رزوی و دیگر کشتی‌های راهنما وظیفه‌ هدایت کشتی‌ها از میان میدان‌های مین یا شبکه‌های ضد زیردریایی را بر عهده داشتند.

امروزه کشتی رزوی تابستان‌ها در شمال شرق، اغلب در بوستون، و زمستان‌ها در جزایر ویرجین آمریکا حضور دارد؛ سفرهای دریایی معمولی انجام می‌دهد یا برای برنامه‌های آموزشی استفاده می‌شود. رزوی تنها کشتی باقی مانده است که برای شکست دادن تیم استان نوا اسکوشیای کانادا (Nova Scotia) در مسابقات ماهیگیری سالانه طراحی شد.

دماغه کشتی قدیمی آمریکا

عقاب یواس‌سی‌جی (۱۹۳۶)؛ نیو لاندن، کنتیکت

کشتی بلند عقاب، که دریادار و گارد ساحلی است، در اصل سال ۱۹۳۶ برای نیروی دریایی آلمان ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم، برای تعمیرات به آمریکا برگردانده شد. امروزه کشتی تمرینی برای آکادمی گارد ساحلی است البته عموم نیز اجازه‌ بازدید از آن را دارند.

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه