محوطه های باستانی کمتر شناخته شده اروپا کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
محوطه های باستانی کمتر شناخته شده اروپا کدامند؟

از میان تعداد زیاد محوطه‌های باستانی اروپا که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند، تعدادی از آن‌ها کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و بازدیدکننده بسیاری ندارند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۱ به‌روزرسانی شده است.

یک پلتفرم آنلاین جدید، محوطه‌های میراث جهانی یونسکو در سراسر اروپا را معرفی می‌کند و امکان آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی را در مکان‌هایی که جمعیت کمی از آن‌ها دیدن می‌کنند، فراهم کرده است. از دوران نوسنگی و برنز، اروپا شاهد تمدن‌های متعددی بوده است که نوآوری‌هایشان دنیای امروز ما را ساخته‌اند. مناظر آن الهام‌بخش برخی از معروف‌ترین آثار هنری دوران مدرن بوده و شهرهای کوچک و بزرگ آن شاهد موفقیت‌های تاریخی (نظیر توسعه مطبوعات چاپی) و تراژدی‌های بزرگ (مانند جنگ جهانی اول و دوم) بوده است.

کشورهای اتحادیه اروپا ۳۵۰ محوطه باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو دارند

کشورهایی که امروزه اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، ۳۵۰ محوطه باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو دارند که بسیاری از آن‌ها جزو مقاصد گردشگری بسیار محبوب نظیر کانال‌های ونیز و ساختمان‌هایی به طراحی گادوی در بارسلونا هستند. اما یونسکو در ۱۵ سپتامبر، سایت سفرهای میراث جهانی اروپا (World Heritage Journeys Europe) را راه‌اندازی کرد که به‌عنوان یک وب‌سایت تعاملی، محوطه‌های باستانی کمتر شناخته‌شده یونسکو در اروپا را معرفی کرده و امکان سفر آسان به این مناطق را برای گردشگران فراهم می‌کند.

این سایت جدید، ۳۴ محوطه باستانی در ۱۹ کشور اروپایی را معرفی و آن‌ها را به ۴ گروه تقسیم‌بندی کرده است: اروپای باستانی، اروپای رمانتیک، اروپای سلطنتی و اروپای زیرزمینی. وقتی کاربران روی عکس‌ها و توضیحات محوطه‌های میراث جهانی کلیک می‌کنند، می‌توانند اطلاعات کافی درباره نحوه بازدید و زمان بازدید را به دست آورند. علاوه بر این، برنامه‌های سفر نظیر سفر ریلی با قطارهای اروپا در فرانسه، پرتغال و اسپانیا را پیشنهاد داده و به مسافران نشان می‌دهد چطور مجموعه‌ای از محوطه‌های باستانی یونسکو در اروپا را در قالب یک سفر بگردند.

طبق گفته نمایندگان یونسکو، این برنامه بخشی از یک توافق بین این سازمان فرهنگی و نشنال جئوگرافی است. هدف از این برنامه، ترویج گردشگری پایدار است که مسافران را تشویق می‌کند به‌جای سفر به قطب‌های گردشگری قاره اروپا، از مناطق کمتر دیده شده آن دیدن کنند.

میشل روزلر، مدیر مرکز میراث جهانی یونسکو گفته است:

هدف ما تغییر نحوه مسافرت مردم، اقامت طولانی‌تر در مقصد، تجربه فرهنگ محلی و کسب دانش عمیق‌تر است.

منطقه باستان‌شناسی تاراکو، اسپانیا

منطقه باستان شناسی تاراکو در کنار دریا ار محوطه های باستانی اروپا

در حدود ۸۸ کیلومتری جنوب بارسلونا، شهر ساحلی تاراگونا قرار دارد که در گذشته یک شهر مهم رومی معروف به تاراکو (Tárraco) بود و یکی از جاهای دیدنی اسپانیا به‌شمار می‌رفت. این شهر در سال ۲۱۸ قبل از میلاد احداث و به مرکز مکتب امپراتوری برای همه استان‌های امپراتوری روم در سراسر شبه‌جزیره ایبری تبدیل شد. امروزه حفاری‌های محافظت‌شده در داخل و خارج اطراف تاراگونا، برخی از اولین نمونه‌های برنامه‌ریزی شهری و مهندسی نظامی را نشان می‌دهند. از محوطه‌های باستانی قابل‌توجه این منطقه می‌توان به آمفی‌تئاتر تاراگونا (Tarragona Ampitheater) و قنات لس فررس (Les Ferreres Aqueduct) اشاره کرد که این قنات برای تامین آب این شهر باستانی توسط رومی‌ها ساخته شده بود.

چشم‌انداز فرهنگی سینترا، پرتغال

چشم انداز فرهنگی سینترا در ارتفاعات پرتغال از محوطه های باستانی اروپا

در اوایل قرن پانزدهم، سینترا (Sintra) به ییلاقی تابستانی برای اشراف و خانواده‌های سلطنتی اروپا تبدیل شد. این منطقه در شمال غرب لیسبون قرار دارد و در مرکز این شهر تاریخی می‌توان قصر ملی سینترا (National Palace of Sintra) را مشاهده کرد که  به سبک گوتیک و مانوئلین ساخته شده است و به‌مدت حدود ۸ قرن محل به‌عنوان سکونت خاندان سلطنتی پرتغال استفاده می‌شد. قصر پنا (Pena Palace) یکی از عجایب هفت‌گانه پرتغال به شمار می‌رود که مشرف به سینترای زیبا است.

مرکز تاریخی ویلنیوس، لیتوانی

بافت سنتی شهر و منطقه تاریخی ویلینیوس از محوطه های باستانی اروپا

پایتخت لیتوانی یکی از بزرگ‌ترین و محافظت شده‌ترین اولد تاون‌ها در شمال اروپا است. مرکز تاریخی ویلنیوس (Vilnius Historic Center) در ویلنیوس لیتوانی، مجموعه‌ای زیبا از ساختمان‌های گوتیک، رنسانس و باروک و کلیساها را پیشکش نگاه گردشگران می‌کند، اما این همه ماجرا نیست و بالن‌های هوای گرم رنگارنگ را خواهند دید که رنگ و بوی متفاوتی به آسمان این شهر داده‌اند. اینجا از معدود پایتخت اروپایی به شمار می‌رود که استفاده از ابزارهای پروازی در آن مانعی ندارد. علاوه بر اولد تاون، پارک‌های عمومی و دریاچه‌ها در این شهر خودنمایی می‌کنند و خیابان‌ها مملو از کافی شاپ‌هایی هستند که محلی برای دورهمی‌های افراد محلی به حساب می‌آید.

 

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه