فویل سرفینگ چیست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
فویل سرفینگ چیست؟

فویل سرفینگ یک تکنولوژی جدید و یک خبر خوب برای موج‌سواران حرفه‌ای است. اگر شما هم هنوز با این اختراع جدید آشنا نشده‌اید، این مطلب را مطالعه کنید.

برای بیشتر ما، موج‌سواری به معنای گرفتن یک موج، ایستادن، و گاهی زدن چند پشتک است. این کار مستلزم داشتن یک تخته ۱٫۵ تا ۳ متر، همچنین صبر برای پیدا شدن موج‌های مناسب و باد است. تخته‌های پارویی کار را راحت‌تر کرده‌اند. این تخته‌های جدید نیازی به موج‌های بزرگ ندارند، بلکه خود ایجاد محرک می‌کنند و به راه می‌افتند. بجز رودخانه آیسباخ در مونیخ، می‌توانید در هر خط ساحلی که موج داشته باشد موج‌سواری کنید. چنین مشکلات مربوط به موج‌سواری، با آمدن فویل سرفینگ برطرف شد. حالا دیگر در جاهایی که فکرش را هم نمی‌کنید می‌توانید موج‌سواری کنید. اگر تا به حال درباره این ورزش چیزی نشنیده‌اید نگران نباشید، شما تنها نیستید. حتی بسیای از طرفداران پروپاقرص این ورزش چیزی از فویل سرفینگ نمی‌دانند. در ادامه، پیش از اینکه امتحانش کنید با این ورزش مهیج بیشتر آشنا می‌شویم.

تخته فویل سرفینگ چگونه کار می‌کند؟

فویل سرفینگ

تخته فویل‌ سرفینگ با استفاده از دو تکنیک سرفینگ (موج‌سواری) و باله، همچنین تیغه‌های هیدرودینامیکی که جایگزین تیغه‌های نازک موجود در زیر تخته‌های قدیمی شده است کار می‌کند. تیغه‌های جدید بلندتر از تیغه‌های قدیمی تخته‌های متوسط هستند و از باله برخوردارند.

زمانی که تخته به سمت جلو حرکت می‌کند، باله‌ها تخته را بالاتر از سطح آب می‌برند و تیغه‌ها پیدا می‌شوند. در واقع فویل‌سرف‌سواران روی تخته می‌لغزند و به‌خاطر ارتباط کمی که با سطح آب دارند چرخش‌های کوچک‌تر و کم‌تری می‌توانند داشته باشند.

لرد همیلتون (Laird Hamilton) موج‌سوار حرفه‌ی اهل مائوئی، اولین نفری بود که برای یدک شدن به داخل یک موج غول‌آسا از جت اسکی استفاده کرد. همچنین افتخار استفاده از تخته فویل پشت یک جت اسکی، برای  اولین بار هم نصیب این آقا شده است. مائوئی همچنین زادگاه کایت بوردینگ است و بزودی طرفداران کایت سرفینگ برای راحتی بیشتر از تخته‌های فویل استفاده می‌کنند، زیرا بادی که باعث سهولت در کایت بوردیگ می‌شود می‌تواند آب را بی‌نهایت متلاطم کند.

موج‌سواران دریافتند که تخته‌های فویل نه تنها انرژی بیشتری را از آب، نسبت به تخته‌های معمولی می‌گیرند، بلکه آن انرژی دیگر صرف اصطکاک ناشی از ارتباط با سطح آب نمی‌شود. علاوه بر این، این تخته‌ها دارای پمپ‌هایی هستند که با فشار پا به سمت عقب و جلو، می‌توانند انرژی بیشتری تولید کنند.

نکته مثبت آن چیست؟

تخته فویل سرفینگ

نه قابلیت مانوردهی بسیار بالای تخته فویل، و نه جدید بودن این شیوه، هیچ یک نکته اصلی این تخته نیستند (هرچند که همیلتون اعتقاد دارد استفاده از این تخته تجربه پرواز را به شما می‌دهد). نکته مثبت این نوآوری، توانایی موج‌سواری در مکان‌هایی است که قابلیت موج‌سواری ندارند. تکنولوژی هوایی که در این تخته بکار رفته است و باعث بلند شدن آن از سطح آب می‌شود به راحتی تکانه کافی برای موج‌سواری در هرجایی را فراهم می‌آورد.

موج‌سوار پس از گرفتن موج می‌تواند بچرخد، سپس سر پا بایستد و به جای پارو زدن یا شنا کردن تا ساحل می‌تواند موج‌سواری کنند. اما با درنظر گرفتن این قابلیت فویل سرفینگ مبنی بر موج‌سواری در تمام مکان‌ها، دوری از پارو زدن‌های خسته‌کننده دلیل کوچکی است. همچنین این تکنولوژی جدید این امکان را برای موج‌سواران فراهم کرده است که بتوانند از محیط‌های شلوغ دور باشند و هرجایی که خواستند تفریح کنند. هنوز شک دارید؟ در اوایل امسال، یک موج‌سوار اهل هاوایی، به نام کی لنی (Kai Lenny)،  توانست ۱۱ موج را در یک ردیف و در ۶ دقیقه، با قایق باله‌دار خود بگیرد و رکورد خود را بشکند.

به چه امکاناتی نیاز دارید؟

فویل سرفینگ

شما باید سعی کنید یک تیغه جدید به تخته معمولی خود نصب کنید؛ تخته‌ای که نسبتا شناور است و آنقدر ضخیم است که می‌تواند جعبه مربوط به تیغه‌های هیدروفویل را نگه دارد. همچنین می‌توانید یک تخته هیدروفویل جدید سفارش دهید.

این ورزش برای افرادی که جرات کافی را ندارند مناسب نیست

فویل سرفینگ

فویل سرفینگ، مانند دیگر شکل‌های موج‌سواری مشکل‌تر از آن است که به چشم می‌آید. حتی موج‌سوار معروف کلی اسلاتر (Kelly Slater) هنگام اولین فویل‌سواری خود دچار مشکل بود. هیدروفویل‌ها در مقایسه با تخته‌های معمولی، نیازمند تعادل، مهارت، و تناسب اندام بیشتر هستند تا بتوانند روی آب باقی بمانند.

فویل سرفینگ

تناسب اندام و مهارت تنها مواردی نیستند که موج‌سواران باید نگرانش باشند. این تخته‌ها دارای تیغه‌های تیزی هستند که برخلاف تیغه‌های تخته‌های عادی، بسیار بزرگ هستند و از فلز ساخته شده است. این ترکیب، به همراه تکانه‌های بسیار، این تیغه را به یک وسیله بسیار خطرناک تبدیل کرده است که می‌تواند باعث جراحت‌های وخیم شود. درواقع، موج‌سوار باسابقه ژاپنی، یو تونبی سومیتومو (Yu Tonbi Sumitomo) در سال ۲۰۱۶ نزدیک بود صورتش را در اولین استفاده از این تخته به چند تکه تقسیم کند، اما فقط به چندین بخیه بزرگ در تمام پیشانی‌اش ختم شد.

فویل‌سواران حرفه‌ای باید مراقب باشند که از صف‌های شلوغ دور بمانند و در قسمت خود یا گروه‌های کوچک، موج‌سواری کنند. همچنین برای تازه‌کارها هم این نکته توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه