ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

ژاپن به‌عنوان کشوری موفق در زمینه جذب گردشگر و صنعت گردشگری، می‌تواند الگوی خوبی برای جذب گردشگر توسط ایران باشد.

سهم مستقیم گردشگری و سفر ژاپن از تولید ناخالص ملی ۱۱۰ میلیارد دلار برابر با ۲٫۴ درصد و کل سهم گردشگری سفر هم ۳۴۳ میلیارد دلار برابر با ۷٫۴ درصد تولید ناخالص ملی کشور است. این در حالی است که سهم کل اشتغال گردشگری و سفر در ژاپن، ۱٫۷ درصد کل اشتغال کشور و برابر با ۱۲۵ هزار نفر است. پیش‌ بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۷ به یک میلیون و ۱۲۹ هزار نفر، معادل ۱٫۹ درصد کل اشتغال ژاپن برسد.

در سال ۲۰۱۷، گردشگران ورودی به ژاپن بیش از ۳۲ میلیارد دلار وارد این کشور کردند، پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۷ به ۴۹ میلیارد دلار برسد. اما باید در نظر داشت ژاپن در سال ۲۰۱۷، ۳۴ میلیارد دلار یعنی ۳٫۵ درصد کل سرمایه کشور را در زمینه گردشگری هزینه کرده است که طبق پیش بینی دولت در سال ۲۰۲۷، به ۴۲ میلیارد دلار می‌رسد.

در سال ۲۰۱۷، حدود ۲۸ میلیون نفر از ژاپن دیدن کردند و حدود ۱۸ میلیون ژاپنی نیز از دنیا دیدن کردند، با این حال پیش بینی می‌شود تعداد بازدیدکنندگان ژاپنی در سال ۲۰۱۸، به ۳۲ میلیون نفر برسد.

اندرو شاجی، یک کارشناس گردشگری در این‌باره می‌گوید:

ژاپن می‌خواهد خود را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جدید به جهانیان معرفی کند. این کشور نه تنها برنامه‌های مختلفی برای جذب گردشگر از سراسر جهان در نظر گرفته است، بلکه گوشه چشمی هم به جذب گردشگران مسلمان از کشورهای مختلف از جمله ایران دارد.

مرتضی رحمانی موحد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کارشناسان این بخش، معتقد هستند که ژاپن به‌عنوان یکی از کشورهای آسیایی و پیشرفت در زمینه توسعه صنعت گردشگری، می‌تواند الگو و تجربه خوبی برای جذب گردشگر در ایران باشد. رحمانی موحد اظهار کرده است که در سال ۲۰۱۶، بازدیدکنندگان ایرانی از ژاپن ۶ هزار نفر و بازدیدکنندگان ژاپنی از ایران حدود ۱۰ هزار نفر بودند که رقم پایینی است.

نمایشگاه گردشگری در توکیو

رحمانی موحد، یکی از برنامه‌های خود را کسب تجربه از توریسم‌پذیری ژاپن و انتقال آن به داخل کشور، و همچنین توسعه روابط گردشگری دو کشور عنوان کرد. او در این‌باره گفته است:

در حال حاضر تسهیل روادید، به ویژه برای گردشگران ژاپنی، با استفاده از خدمات الکترونیک، در دستور پیگیری و اقدام جمهوری اسلامی ایران است. تعداد گردشگران بسته به عواملی مانند توسعه حمل و نقل، تسهیلات روادید، خدمات بانکی، امنیت و ایمنی سفر و از همه مهم‌تر، تبلیغات گسترده و هدفمند است. در تمامی زمین‌ها به ویژه در خصوص مدیریت مقصدسازی و بازاریابی نحوه تامین مالی پروژه‌ها، امکان استفاده از تجارب ژاپن برای توسعه گردشگری ایران وجود دارد.

از جمله اقدامات ژاپن در جهت جذب گردشگر، گشایش مهمان‌پذیرهای دولتی برای عموم مردم، تغییر مدل پارک‌های ملی تا سال ۲۰۲۰ به منظور افزایش جاذبه‌های طبیعی، تلاش برای جذب گردشگر از اروپا، آمریکا و استرالیا و دیگر کشورها به‌عنوان گردشگران ثروتمند است.

رحمانی موحد اظهار می‌کند طبق مصوبه تعیین کشورهای هدف در برنامه‌ریزی گردشگری سال ۹۴، ژاپن به‌عنوان یکی از ۴۰ کشور هدف با اولویت بالا بود. تربیت راهنمای آشنا به زبان ژاپنی، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای مقصد و مورد علاقه گردشگران ژاپنی، توسعه حمل و نقل هوایی بین دو کشور و خدمات حمل و نقل داخلی مناسب با استانداردهای بین‌المللی، از جمله اقداماتی است که گردشگران ژاپنی را به ایران جذب می‌کند.

رحمانی موحد در انتها افزود:

امروزه در جهان، نمایشگاه‌های گردشگری از ارکان مهم توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شوند و کشورها می‌توانند با حضور مستمر در این نمایشگاه‌ها، برای افزایش تعداد گردشگران ورودی و کسب درآمد بیشتر، برنامه‌ریزی کنند. از ان جایی که در حاشیه نمایشگاه JATA، رویدادهای گوناگونی مانند همایش، گردهمایی و ... برگزار می‌گردد، دفاتر علاقه‌مند ایرانی می‌توانند با برنامه‌ریزی از خدمات جانبی نمایشگاه، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.

عکس کاور: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه