مناسب سازی فضا با نام گذاری روزی به نام کوروش

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
مناسب سازی فضا با نام گذاری روزی به نام کوروش

یک خطیب دینی معتقد است، منع شرکت در روز کوروش، باعث حضور جدی‌تر مردم می‌شود، اما نام‌گذاری روزی به نام او، فضای مناسب‌تری ایجاد می‌کند. 

درباره کوروش دو نظریه وجود دارد؛ برخی کوروش را همان ذوالقرنین می‌دانند که در قرآن نیز از او نام برده شده است، کسی که پیامبری دادگر بوده و در مقابل فساد ایستادگی کرده است. برخی دیگر نیز معتقدند کوروش پیامبر نبوده است؛ بلکه حاکمی بوده که مردم از او رضایت داشتند و امکانات بسیاری مانند آباد‌سازی راه‌ها را فراهم کرده است.

حجت‌السلام سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس و کارشناس مسائل مذهبی درباره کوروش و روز موسوم به او گفته است:

کسانی که معتقدند کوروش پیامبر نیست، می‌گویند او انسانی خدوم، فهیم و کاردان بوده است که به مشکلات رسیدگی می‌کرد، به معیشت مردم توجه داشت و جلوی دزدی‌ها را می‌گرفت. در سالیان گذشته که روز موسوم به کوروش رنگ و بوی سیاسی گرفت، جمعیت بیشتری در پاسارگاد جمع شدند؛ زیرا وقتی جلوی کسی گرفته شد، بیشتر بدان چیز حریص می‌شود.

او در ادامه گفت:

بسیاری از افرادی که در روز کوروش در پاسارگاد جمع‌می‌شوند، شیرازی نیستند؛ بلکه بر اساس آمار از ۱۷ استان کشور و از شهرهای گوناگون گردهم جمع می‌شوند؛ بنابراین ضروری است که فضا را برای حضور آنان مناسب‌سازی کنیم. اگر فضای آثار تاریخی پاسارگاد به‌خوبی مدیریت شود، هیچ فردی شعار هنجارشکنانه سر نمی‌دهد.

او در انتها افزود:

باید امکان اعتراض برای مردم فراهم شود و بتوانند سخن خود را بگویند، زیرا اعمال فشار بیش از حد باعث از دست رفتن کنترل می‌شود؛ همانگونه فشار بیش از حد بر یک فنر، کنترل آن را از دست خارج می‌کند. کسانی که در این روز به نظام و دین، کج‌دهنی می‌کنند باید توبیخ شوند اما نباید جلوی دیگر افراد گرفته شود.

برخی افراد هفتم‌ آبان‌ماه را مقارن با سالروز ورود کوروش به بابل و فتح تاریخی این منطقه، و همچنین صدور فرمان حقوق بشری این پادشاه هخامنشی می‌دانند؛ هرچند در اصالت این مناسبت تاریخی تردید‌هایی توسط مورخان مطرح شده است.

سقاچی همچنین اظهار کرد ۱۲ تن از افرادی که در ناآرامی‌های روز کوروش در مرکز استان فارس دست داشته‌اند، ایرانیان مقیم انگلستان بودند که برای متشنج کردن فضا وارد میدان شدند

پیش از این، پیشنهادهایی همچون نام‌گذاری روزهای تولد یا وفات کوروش، سالروز نگارش منشور حقوق بشر یا روز اعلام حاکمیت بنیان‌گذار  حکومت هخامنشی، به نام روز کوروش مطرح شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه