چشم بادومی ها در جزیره کیش

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
چشم بادومی ها در جزیره کیش

به‌تازگی هتل‌های جزیره کیش به پاتوق چشم‌بادامی‌هایی تبدیل شده است که برای کار و تجارت ساکن مروارید خلیج فارس شده‌اند.

هتل‌های کیش که پیش از این شاهد حضور گردشگرانی بودند که با تور کیش برای تفریح به کیش سفر می‌کردند، حالا اغلب به پاتوق چشم بادومی‌هایی تبدیل شده است که به قصد تجارت و کار در این جزیره ساکن شده‌اند. این خبر که تا چندی پیش تنها شوخی و شایعه‌ای گذرا به نظر می‌رسید، رفته رفته رنگ حقیقت گرفت و با عنوان شدن آن در اخبار رسمی تلویزیون ایران تایید شد.

رپورتاژ کیش

هتل‌های کیش به یک اقامتگاه راحت و ارزان برای گردشگران و ماهیگران چینی تبدیل شده است. حالا آن‌ها با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر از شهرها و هتل‌های مشابه کیش در جهان، بهترین درآمد و زندگی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که ساکنان منطقه کیش و جزایر کوچک اطراف درآمد بسیار اندکی از ماهیگیری کسب می‌کنند.

هتل کیش در حال حاضر تنها اقامتگاه چینی‌های ساکن شده در جزیره کیش نیست. حالا با واگذاری زمین‌های وسیع به این چشم بادومی‌های تند و تیز مساحت زیادی از این منطقه گردشگری و محبوب ایرانیان به دست کشوری بیگانه سپرده شده، البته این موضوع آن‌قدر هم بد به نظر نمی‌رسد و در حال حاضر تا مدتی یک منبع برای کسب درآمد مردم منطقه از آن‌ها است.

هتل‌های کیش با وجود اینکه سعی در جذب انواع گردشگر از جایجای جهان را داشتند، اما در سال‌های اخیر با تغییر سیاست‌های ارزی و تجاری، این منطقه بخش عظیمی از گردشگران خارجی و داخلی خود را که برای تجارت به این منطقه سفر می‌کردند، از دست داد.

با تعیین مناطق آزاد دیگری در ایران همچون منطقه آزاد انزلی، ارس، چابهار و... گردشگران تجاری منطقه تجارت خود را نیز تغییر دادند. این تغییرات رفته رفته موجب رکود تقریبی مجتمع‌های تجاری کیش شد و اغلب صاحبان تجارت که شرایط را نامساعد حس کردند، از این جزیره به شهرهای بزرگ نقل مکان کردند. هتل‌های کیش نیز در این میان با کاهش چشمیگر گردشگر در فصل‌های گرم سال مواجه شدند.

رپوزتاژ کیش

با حضور کشتی‌ها و کارگران چینی در آب‌های آزاد خلیج فارس و صید بی‌رویه ماهی‌ها و گونه‌های آبزی آن، با روش‌های جدید به‌همراه تکنولوژی نوظهور هرروز خسارت و صدمات بیشتری به این منطقه وارد می‌شود. این در حالی است که هتل کیش و هتل‌های کیش هنوز بهترین اقامتگاه برای تفریحات آبی و حضور در جزیره‌ای با اقلیم استوایی در ایران محسوب می‌شود.

منظره‌های بکر اقیانوس منطقه کیش و جزایر مجاور همچون هندورابی با وجود مرجان‌ها و گونه‌های جانوری بی‌نظیر که در مناطق استوایی یافت می‌شوند، این منطقه را به بهترین منطقه گردشگری ایران تبدیل کرد. بهترین هتل‌ها در ایران هتل کیش به شمار می‌رفت و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این منطقه برای کسب درآمد از صنعت گردشگری انجام می‌شد.

همین طمع برای کسب سود بیشتر از صنعت گردشگری باعث شد زمین‌های این منطقه به گردشگران چشم بادومی و هندی واگذار شود و حالا این گردشگران برای توسعه کسب و کار خود نه‌تنها تمایلی به فروش این زمین‌ها نداشته باشند بلکه هموطنان خود را به هتل‌های کیش دعوت می‌کنند تا به تجارت خود وسعت بخشند.

در حال حاضر، با صید بی‌رویه ماهی و گونه‌های آبزی منطقه کیش و هندورابی متاسفانه ماهیگیران کیش و ساکنان این منطقه که زندگی خود را با روش‌های سنتی ماهیگیری می‌گذراندند، در حال نقل مکان به شهرهای بزرگ‌تر هستند. حالا تنها کسب و کار پررونق منطقه کیش هتلداری است و هتل‌های کیش در حال حاضر بیشترین شانس کسب درآمد در این منطقه را دارند.

حضور تاجران و کارگران چشم بادومی و اشغال دریا و زمین‌های منطقه کیش تنها باعث آسیب به اکوسیستم خلیج فارس شده و حالا ماهیگیران محلی همچون قبل صید زیادی عایدشان نمی‌شود. حالا صیادان چشم بادومی آن‌قدر وقیح شده‌اند که برای آنکه کیشوندان، ماهیگیران قشم و مناطق دیگر مزاحم‌شان نشوند با گلوله آن‌ها را هدف می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

منبع kishlandyar

دیدگاه