جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و سینما (قسمت اول)

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و سینما (قسمت اول)

شهرهای خیالی بدون موجودیت خارجی در دنیای واقعیت، زاییده خیال و ذهن خلاق نویسندگان و هنرمندان هستند؛ شهرهایی که گاهی با تمام ابعاد و گاهی محو به تصویر کشیده می‌شوند. در این مقاله به ورای واقعیت قدم می‌گذاریم و به برخی از جذاب‌ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم سفر می‌کنیم. 

بسیاری از جالب‌ترین مکان‌های دنیا تنها لابلای ورق‌های کتاب‌، فریم فیلم‌، نقاشی‌‌های کتاب‌ کمیک و حتی ترانه‌‌ آهنگ‌ها موجودیت دارند. دسترسی به این مکان‌ها، با تهیه بلیط، شرکت در تور یا راندن تا مقصدی معین، امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان با مطالعه چندباره کتاب یا تماشای مجدد فیلم، تصویری گذرا را از آن به دست آورد.

برخی از شهرهای خیالی، به تمامی و با جزئیات توسط خالق آن به تصویر کشیده‌ شده‌اند و برخی دیگر، با فضاهایی خالی، منتظر تخیل خوانندگان هستند تا کامل شوند. هر چند تعدادی از آن‌ها، می‌توانند بی‌نظیر و دوست‌داشتنی باشند؛ اما برخی دیگر چنان ترسناک یا وهم‌آورند که تمایلی ندارید حتی لحظه‌ای را در آن سپری کنید. در مقاله این هفته گردشگری ادبی، پا را فراتر می‌گذاریم و با هم سری به جذاب‌ترین شهرهای خیالی ادبیات و سینما می‌زنیم.

 

اسپرینگ فیلد

  • آفریننده: مت گرینیگ

  • شهروندان برجسته: خانواده سیمپسون، ند فلاندرز و بسیاری دیگر

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

اسپرینگ فیلد، سکونتگاه شخصیت‌هایی است که آن‌ها را مانند اعضای عجیب و غریب خانواده‌های خودمان دوست داریم

هیچ شهر خیالی دیگری به‌اندازه اسپرینگ فیلد، توسعه‌ یافته، واقعی و سرگرم‌کننده‌تر نیست. اسپرینگ‌ فیلد، با نامی که یکی از رایج‌ترین نام‌ها در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، می‌تواند به هر ایالتی تعلق داشته باشد. هر چند برخی از اشاره‌های پنهان آن را به مرکز ایالت ایلینوی مرتبط می‌کند؛ اما اسپرینگ فیلد هیچ تعهدی به هیچ‌کدام از ایالت‌ها ندارد و با تنها رقیب و همسایه‌اش شلبی ویل، تمام محاسبات جغرافیایی را بهم می‌زند. در اسپرینگ فیلد می‌توان همه چیز پیدا کرد، از مرکز خرید سه طبقه با ردیفی از ارزان‌فروشی‌ها گرفته تا زمین مسابقه اتومبیل‌رانی نسکار، خانه‌های افراد مشهور، رود با ماهی سه‌چشم، زمین سوزاندن تایر، بی‌شمار فستیوال و جشنواره و اورگرین تراس معروف. همچنین اسپرینگ فیلد، محل زندگی شخصیت‌هایی است که ما آن‌ها را مانند اعضای عجیب و غریب خانواده‌های خودمان دوست داریم.

 

گاتهام سیتی

  • آفرینندگان: باب کین و بیل فینگر

  • شهروندان برجسته: بروس وین، جوکر، هاروی دنت و کمیسر گوردون

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

دلایل زیادی وجود دارد که گاتهام سیتی در بالای فهرست جذاب‌ترین شهرهای خیالی قرار دارد؛ جک نیکلسون، کریستوفر نولان، تیم برتون، فرانک میلر و بالاتر از همه اینها، رابرت سیل‌وستر کلی. در فهرست شهرهای خیالی، تنها گاتهام سیتی می‌تواند مدعی آهنگ بزرگداشتی باشد که توسط نابغه موسیقی آر. کلی، ساخته شده است. هر چند که قطعه موسیقی «گاتهام سیتی» برای بدترین نسخه از فیلم‌های بتمن، یعنی بتمن و رابین (۱۹۹۷) تنظیم شده بود؛ اما همچنان به‌عنوان موفقیتی بزرگ از آن یاد می‌شود. کلی در این ترانه می‌خواند:

شهر عدالت

شهر عشق

ما همه به آن نیازمندیم و بدون آن زندگی ممکن نیست.

 

سرزمین عجایب

  • آفریننده: لوئیس کارول

  • شهروندان برجسته: کلاه‌دوز، خرگوش سفید، گربه چشایر و ملکه قلب‌ها یا ملکه سرخ

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

سرزمین عجایب جایی است که منطق و ریاضیات جای خود را به دیوانگی و شگفتی می‌دهند

آلیس به‌دنبال خرگوشی فرز و خوش‌صحبت، به درون سوراخی که از قرار معلوم تنگ به نظر می‌آید، سر می‌خورد و در انتها به سالنی از درها می‌رسد. درها به سرزمین عجایب راه دارند، سرزمینی مطلقا بی‌معنا و بی‌قاعده، و مملو از موجودات انسان‌دیس عجیب و غریب که آلیس آن‌ها را چه با صحبت کردن درباره گربه‌اش و چه با تغییر سایز‌های ناگهانی‌اش حین مکالمه، به وحشت می‌اندازد. هر چند بیشتر شخصیت‌ها سعی در تهدید و فراری دادن آلیس دارند؛ اما سرزمین عجایب همچنان سرزمینی جادویی از معجون‌‌ها و کیک‌ها است؛ جایی که منطق و ریاضیات با عقب نشستن، جا را برای دیوانگی و شگفتی باز می‌کنند و نتیجه آن، سرزمینی فراموش‌نشدنی می‌شود.

 

توئین پیکس

  • آفرینندگان: دیوید لینچ و مارک فراست

  • شهروندان برجسته: دیل کوپر، لورا پالمر، باب، بن هورن

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

رعب‌انگیزترین شهر کوچکی که تا به امروز وجود داشته، زاییده ذهن دیوید لینچ و مارک فراست بوده است: توئین پیکس. توئین پیکس با حرکتی کند از معدود مکان‌های اصلی داستان پیش می‌رود و ذره ذره رازهای کثیف شهروندان را در قسمت‌های مختلف از کازینو سرباز تک‌چشم گرفته تا خانه جنگلی، آشکار می‌کند. لینچ در نسخه کلاسیک، غذاخوری دابل آر را مرکز اصلی شهر معرفی می‌کند؛ جایی که پای‌های آن شگفت‌انگیز و قهوه‌های آن سیاه است، درست مانند نیمه‌شبی بدون ماه.

 

شهر هالووین

  • آفریننده: تیم برتون

  • شهروندان برجسته: جک اسکلینگتون، اوگی بوگی، سالی، دانشمند دیوانه

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

چه کسی دلش نمی‌خواهد در جامعه‌ ترسانندگان کار کند؟

هر چند به نظر می‌رسد پادشاه کدو حلوایی در آغاز فیلم، از شهر هالووین خسته شده باشد؛ اما حقیقت آن است که هالووین اصلا شهر کسل‌کننده‌ای نیست. شهروندان این شهر شخصیت‌های پشت صحنه تمام داستان‌هایی هستند که در دل مردم وحشت می‌آفرینند. با فرمانداری جک اسکلینگتون جذاب و خوش‌تیپ، شهر هالووین تلاش تمام و کمال تیم برتون را به تصویر کشیده است. دانشمندی دیوانه با مغزهایی جداشدنی، دلقکی با صورت‌های پاره، لولوخورخوره‌ای از جنس حشرات و ایده شهری که مسئول رعب‌افکنی و واهمه‌پراکنی است، همه در کنار هم انیمیشن خمیری را به وجود آوردند، سرشار از افسون که هر بیننده را مجذوب خود می‌کند. چه کسی دوست ندارد در جامعه‌ای تنگ و درهم‌بافته از ترسانندگان و وحشت‌آوران کار کند؟

 

کوه المپوس

  • آفریننده: زئوس

  • شهروندان برجسته: آتنا، آرس، آفرودیت و بسیاری دیگر

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

هر چند کوه المپوس در دنیای واقعی موجودیت دارد؛ اما مطمئن باشید با سر زدن به آن نمی‌توانید زئوس را ملاقات کنید و با آن دست بدهید. خدایان اسطوره‌های یونانی بعد از شکست‌ دادن تایتان‌ها، به کوه المپوس می‌روند و در آن ساکن می‌شوند. پس از آن تصمیم می‌گیرند تا در قالب گروهی ۱۲ نفره از خدایان پانتئون بر انسان‌ها حکم‌رانی کنند. کوه المپوس مکان دلپذیری برای زندگی به نظر می‌رسد، جایی که تنها آسمانی صاف دارد و نه خبری از باران است و نه باد، جایی که تمام روز با انگور‌هایی در دست و دهان، باید بر انسان‌‌ها پادشاهی کرد و نذرهایشان را قبول.

 

موردور

  • آفریننده: رونالد روئل تالکین

  • شهروندان برجسته: سائورون و شلوب

جذاب ترین شهرهای خیالی دنیای ادبیات و فیلم (قسمت اول)

قطعا هیچ شهر خیالی مشابه موردور وجود ندارد. معروف به سرزمین تاریکی یا سرزمین سایه، مورودور به‌طرز نفس‌گیری بی‌همتا و خیره‌کننده است. تالکین این شهر را در حال مرگ به تصویر کشیده است، با درختانی کوتاه‌ قد، خزه‌های پژمره و خاربن‌های بی‌اندازه، و همراه با بناهای یادبودی رعب‌آور و هراس‌انگیز از قدرت شیطان. مقر فرماندهی سائورون مانند سازمان جاسوسی در سرزمین میانه واقع شده است. چشم سائورون بر بالای برج باراد‌-دور قرار دارد و بی‌وقفه و بدون پلک زدن، در حال نظاره سرزمین‌‌ها و جمع‌‌آوری اطلاعات است تا مکان حلقه را پیدا کند. در پشت او، کوه نابودی نیز با مواد مذاب خروشان و جوشان و همان گرمایی که حلقه را شکل داده، مشتاقانه در انتظار است تا حلقه به آن بازگردانده شود.

مطالب مرتبط:

منبع complex

دیدگاه