راه اندازی موزه تعزیه در اردبیل

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
راه اندازی موزه تعزیه در اردبیل

موزه تعزیه اردبیل در حسینیه مجتهد این شهر راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، موزه تعزیه در حسینیه مجتهد اردبیل راه‌اندازی می‌شود.

کریم لطفی بیان کرد که موزه تعزیه براساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده در حسینیه مجتهد اردبیل راه‌اندازی می‌شود که عملیات مرمت و احیای این حسینیه در اردبیل برای تحقق این مهم در حال اجرا است.

با توجه به سابقه تاریخی برگزاری مراسم عزاداری و شبیه‌خوانی در حسینیه مجتهد و با در نظر گرفتن اهمیت این بنای تاریخی، هدف‌گذاری شده است تا موزه تعزیه را در این مکان دایر شود تا با راه‌اندازی این موزه بتوان آئین‌های عزاداری به ویژه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی اردبیل را به بازدیدکنندگان معرفی شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل حسینیه مجتهد را منتسب به میرزا محسن مجتهد دانست و گفت:

حسینیه مجتهد اردبیل به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های احداث شده در کشور با توجه به قدمت تاریخی این بنا، به‌شمار می‌رود.

لطفی با اشاره به انجام نظارت‌های لازم بر عملیات مرمت و احیای آن حسینیه از سوی میراث فرهنگی تصریح کرد که عملیات مرمت این حسینیه را در حال حاضر یکی از نوادگان میرزا محسن مجتهد با اعتبار پرداختی از سوی مالک بنا انجام می‌دهد که در طبقه اول و دوم بخش‌های مختلفی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مهم‌ترین برنامه‌ها در سطح استان، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی و باستانی بوده تا با این اقدامات بتوان تاریخ و فرهنگ منطقه را به نحوی موثر و شایسته معرفی شود که در مناطق مختلف استان در این حوزه طرح‌های مختلفی در حال اجرا است.

مطالب مرتبط:

منبع ایکنا

دیدگاه