با زیباترین تپه های شنی دنیا آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
با زیباترین تپه های شنی دنیا آشنا شوید

تپه‌های شنی نظیر برانتون بوروز در انگلیس، دو پیلات در فرانسه، دون سون در نامیبیا و سرو بلانکو در پرو، جزو جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی دنیا هستند که در طول سفرتان باید از آن‌ها دیدن کنید.

تپه‌های شنی فرصتی ایدئال برای ماجراجویی افراد جوان به حساب می‌آید تا بدون ترس از زخمی شدن، از فرازونشیب آن بالا و پایین بروند و یک بازی قایم باشک فوق‌العاده را تجربه کنند. هر گوشه و کنار این تپه‌ها، مملو از رمز و راز است و دائما تغییر می‌کند. حتی وقتی که مردم در آفتابی‌ترین روزهای تابستان از این تپه‌ها پایین می‌آیند، باز هم می‌توان گوشه‌ای خلوت و دنج را در وسط این تپه‌ها پیدا کرد. اگر دل‌تان می‌خواهد شما نیز چنین تجربه‌ای را داشته باشید، با ما همراه شوید و از بزرگ‌ترین و زیباترین تپه‌های شنی بریتانیا و سایر کشورهای دنیا بیشتر بدانید.

۱. برانتون بوروز، انگلستان

تپه های شنی

برانتون بوروز (Braunton Burrows)، بزرگ‌ترین تپه شنی انگلستان به حساب می‌آید که حدود ۱٫۵ کیلومتر عرض و ۶ کیلومتر طول دارد و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. این تپه شنی در دیوون قرار دارد و یک ذخیره زیست‌کره‌ای یونسکو محسوب می‌شود که ۵۰۰ گونه گیاهان وحشی و تعداد زیادی خرگوش در آن زندگی می‌کنند. این منطقه نقش بسیار مهمی در طول جنگ جهانی دوم نیز داشته و منطقه‌ای آموزشی برای سربازان آمریکا بوده است.

۲. مرثیر ماور، ولز

تپه های شنی

مرثیر ماور (Merthyr Mawr)، روستای آرامی در نزدیکی بریجند در ولز است و دومین تپه شنی اروپا در آن قرار دارد. این تپه شنی ۳ کیلومتر مربع وسعت و ۶۰ متر ارتفاع دارد و گاهی اوقات به آن، صحرای ولز جنوبی نیز گفته می‌شود. روی تیغه این تپه، بقایای قصر قرن چهاردهمی کندل‌استون (Candleston Castle) قرار دارد و در نزدیکی آن نیز قبرستان‌های پیش از تاریخ کشف شده است. اما نقطه اوج شهرت این تپه، حضور آن در فیلم لورنس عربستان در سال ۱۹۶۲ بود.

۳. دون پیلات، فرانسه

تپه های شنی

دون پیلات (The Dune of Pilat)، یک تپه عظیم‌الجثه ۱۱۰ متری در خلیج آرکاشون فرانسه است و بلندترین تپه شنی اروپا محسوب می‌شود. چشم‌اندازه فوق‌العاده این تپه بخشی از بیابان عربستان را در یک ساحل جنگلی ذهن تداعی می‌کند. این تپه، بخش نسبتا جدیدی است و رفته رفته بر عظمت آن افزوده می‌شود (در سال ۱۸۵۵ فقط ۳۵ متر ارتفاع داشت) و حدودا سالی ۴ متر به‌سمت داخل شهر حرکت می‌کند. جالب است بدانید سالی ۱ میلیون نفر از این جاذبه معرکه دیدن می‌کنند.

دون پیلات، یک تپه عظیم‌الجثه ۱۱۰ متری در فرانسه است

برای تماشای یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌آور به‌سمت شرق بروید و با ۴ ساعت رانندگی، یک رشته آتشفشان را خواهید دید که دهانه‌های آتشفشانی Chaine des Puys در ماسیف سنترال (Massif Central) اخیرا به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند.

۴. دون سون، نامیبیا

تپه های شنی

تپه‌های شنی در نامیبیا وجود دارد که ارتفاع‌شان از تپه‌های اروپا خیلی بلندتر است، به‌عنوان مثال در منطقه سوسوس‌ولی (Sossusvlei) می‌توان چندین تپه طلایی چشم‌نواز را مشاهده کرد. بیگ ددی (Big Daddy)، همان طور که از نامش هم پیدا است، از پایین تا بالای آن، ۳۲۵ متر ارتفاع دارد. دون سون (Dune ۷) در نزدیکی خلیج والویس قرار دارد و با ۳۸۲ متر ارتفاع، از تپه قبلی بلندتر است (علت نام‌گذاری آن به دون سون یا تپه هفتم به این دلیل بوده که اینجا هفتمین تپه‌ای است که بعد از عبور از رودخانه Tsauchab، با آن روبه‌رو می‌شوید).

۵. سرو بلانکو، پرو

تپه های شنی

پرو یکی دیگر از نقاط معرکه دنیا برای تماشای تپه‌های غول‌پیکر است به‌طوری که تپه‌های نامیبیا در برابر آن‌ها کوچک به نظر می‌رسند. از منطقه ساحلی پرو گرفته تا جنوب لیما می‌توان تپه‌های شنی متعددی را مشاهده کرد.

سرو بلانکو، بلندترین تپه پرو به حساب می‌آید که ۱۱۷۶ متر ارتفاع دارد

سرو بلانکو (Cerro Blanco)، بلندترین تپه پرو به حساب می‌آید که ۱۱۷۶ متر ارتفاع دارد و جالب است بدانید که پایین آمدن از این تپه عظیم با سرعت زیاد، ۴ دقیقه زمان می‌برد.

۶. استار دون، آمریکای شمالی

تپه های شنی

استار دون (Star Dune) با ارتفاع ۲۳۰ متر، بلندترین تپه‌ آمریکای شمالی محسوب می‌شود که در پارک ملی تپه‌های شنی (Great Sand Dunes National Park) کلرادو قرار دارد. پیاده‌روی از مرکز اصلی گردشگری پارک تا فرست ریج (جایی که بهترین چشم‌انداز این تپه را می‌توان مشاهده کرد) حدود دو ساعت زمان می‌برد. علاوه بر این می‌توانید به‌سمت شرق حرکت کنید و مناظر متفاوتی از جویبار و جنگل را ببینید. از سایر فعالیت‌های متداول در این تپه می‌توان به تماشای ستارگان و حیات‌وحش (گوزن شمالی، خرس، آهو و موش خرمای کوهی) اشاره کرد که لذت حضور در این مکان را دوچندان می‌کند.

۷. جزیره فریزر، استرالیا

تپه های شنی

جزیره فریزر (Fraser Island)، بزرگ‌ترین تپه شنی دنیا در سواحل کوئینزلند استرالیا است که مساحتی بالغ بر ۱۸۳۸ کیلومتر مربع دارد و پارک ملی گریت سندی (Great Sandy National Park) در آن خودنمایی می‌کند. علاوه بر تپه‌های غول‌پیکر می‌توان سواحل بکر و آرام، صخره‌های شنی و جنگل‌های انبوه باستانی را نیز در این منطقه مشاهده کرد. در واقع، جزیره فریزر تنها نقطه روی زمین است که جنگل‌های انبوه مناطق گرم و پرباران، روی شن رشد کرده و سر به آسمان کشیده‌اند.

در این منطقه، انواع مختلفی از حیوانات وحشی نظیر صاریغ، کانگورو، لاک‌پشت و دینگو زندگی می‌کنند. این منطقه از ماه آگوست تا اکتبر هر سال، یکی از بهترین مکان‌های جهان برای تماشای نهنگ کوهان‌دار به شمار می‌رود و طبق آمار، ۱۵۰۰ نهنگ در طول این سه ماه در آب‌های جزیره فریزر دیده می‌شود. اکثر افرادی که به این محل می‌آیند، کوله‌گرد و عاشق چادر زدن در طبیعت هستند، پس به هیچ عنوان فکر نکنید که مثل نقاط دیگر دنیا، در اینجا خبری از هتل و امکانات رفاهی باشد.

ریشه نام جزیره نیز در نوع خود جالب است. در سال ۱۸۳۶، کاپیتان فریزر به‌همراه همسر و خدمه‌اش مجبور به لنگر انداختن در این جزیره شد که توسط مردم بومی اسیر شد. کاپیتان جان خود را از دست داد، اما همسرش نجات پیدا کرد و ماجرای دردها و رنج‌های اسارت خود را برای مردم تعریف کرد و با اینکه سایر نجات یافتگان، داستان او را قبول نداشتند، منجر به چاپ کتابی پرفروش شد و متاسفانه به قتل عام قبیله حاضر در جزیره منتهی شد.

۸. خوری اورفاکی، هلند

تپه های شنی

گردشگران کمی، هلند را به خاطر تعطیلات ساحلی انتخاب می‌کنند، اما سفر به این کشور می‌تواند این دیدگاه اشتباه را تغییر دهد؛ زیرا اینجا یک منطقه‌ی ساحلی مرموز به نام خوری اورفاکی (Goeree. Overflakkee) دارد که در غرب روتردام واقع شده است. نقاط آرام‌بخشی در این ساحل غربی هلند وجود دارد که تعطیلات کنار دریا را برای هر گردشگری متفاوت می‌کند به‌عنوان مثال، De Kwade Hoek و خوری دونز (Goeree dunes) که در حدود ۳۰ کیلومتری غرب روتردام قرار دارند و در صدر لیست آرام‌بخش‌ترین نقاط هلند به حساب می‌آیند. پس خود را آماده تجربه‌ای متفاوت کنید که شاید کمی با آب‌های کریستالی و تفریحات شنی و استراحت زیر آفتاب متفاوت باشد. هیجان واقعی De Kwade Hoek  در تپه‌های وحشی، پیاده‌روی‌های طولانی و غذاهای دریایی خوشمزه نهفته است.

برای سفر به این منطقه باید به روستای Goedereede بروید که یکسری خانه‌های شیروانی با چندین قرن قدمت را خواهید دید که در اطراف یک بندر کوچک ساخته شده‌اند. از این روستا، جاده‌ها باریک می‌شوند، به‌طوری که به‌سختی یک خودرو می‌تواند حرکت کند و در نهایت به خوری دونز می‌رسید. در ادامه باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید که در طول مسیر می‌توانید گل‌های وحشی و چمن‌هایی را ببینید که در طول مسیر رشد کرده‌اند.

یکی دیگر از جاذبه‌های کنار دریا درست در بیرون آمستردام قرار دارد. پارک ملی vast Zuid. Kennemerland، چشم‌انداز ناهموار سواحل دریای شمال و تپه‌های شنی را پیشکش گردشگران می‌کند. از سال ۲۰۰۷ گروهی از حیوانات مانند گاومیش اروپایی که یکی از بزرگ‌ترین پستانداران دنیا است، در این پارک زندگی می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه