مرکز خرید زاهدان؛ از بازارهای قدیمی تا مراکز خرید مدرن

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مرکز خرید زاهدان؛ از بازارهای قدیمی تا مراکز خرید مدرن

یکی از دلایل اصلی مردم از سفر به زاهدان گشت‌وگذار در بازارهای این شهر از جمله بازار رسولی است که یکی از مهم‌ترین بازارهای شهر محسوب می‌شود.

زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان شهری با مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز است که با جاذبه‌های فرهنگی مثل لباس محلی و موسیقی سنتی هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بازارهای این شهر (مخصوصا بازار رسولی) که طرفداران نسبتا زیادی هم دارد، نیز مکان مناسبی برای آشنایی نزدیک با مردم بومی و همچنین آشنایی با صنایع دستی و خرید آن‌ها است. در ضمن به‌دلیل اینکه زاهدان یک شهر مرزی است، کالاهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب در بازارهای آن یافت می‌شود.

اگر با بازار‌های این شهر آشنا نیستید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیاورید، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی باشد. در ادامه ابتدا به معرفی بازارهای قدیمی می‌پردازیم و پس از آن با مراکز خرید مدرن این شهر آشنا خواهید شد.

بازارهای قدیمی زاهدان

بازار رسولی

بازار رسولی

منبع: سایت سبک‌تر

بازار رسولی یکی از شناخته‌شده‌ترین و پر هیاهوترین بازار زاهدان و به عبارت دیگر مقصد خرید گردشگران است که در طرف یک خیابان باریک ایجاد شده و در آن‌ها از شیر مرغ تا جان آدیمزاد فروخته می‌شود. در این بازار تنوع گسترده‌ای از کالا از جمله پوشاک زنانه و مردانه، انواع کفش، انواع مختلف چای (یکی از سوغات اصلی زاهدان)، پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده و سنگ‌‌دوزی شده که برای تهیه لباس محلی زنان استفاده می‌شود، خوراکی‌های مختلف مثل ادویه‌ و ترشی‌های تند و تیز محلی و همچنین ادویه‌های هندی و پاکستانی و میوه‌های گرمسیری مانند انبه و زیتون، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌خانگی و... یافت می‌شود.

بازار زسولی

منبع: گوگل مپ

در کوچه و پس‌کوچه‌های اطراف مغازه‌های اصلی، مغازه‌های زیاد دیگری وجود دارد که در آن‌ها کالاهای مختلف با قیمت مناسب‌تری نسبت به مغازه‌های اصلی عرضه می‌شود. در ضمن در انتهای این بازار فروشگاه‌های تاناکورا واقع شده که اجناس دست دوم باکیفیت را که تفاوت زیادی با اجناس نو ندارند، عرضه می‌کنند.

اکثر فروشندگان این بازار از مشتریان خود همچون یک مهمان عزیز به گرمی استقبال می‌کنند و حتی تخفیف‌های خوبی به آن‌ها می‌دهند. اکثر اجناس این بازار از کشورهای هند و پاکستان وارد می‌شود و با قیمت کاملا مناسبی عرضه می‌شوند. جالب است بدانید این بازار تقریبا از کل کشور مشتری دارد و  تنوع کالاهای آن همه را شگفت‌زده می‌کند. این بازار در منطقه‌ای مرزی به نام چهارراه رسولی واقع شده است. مطمئن باشید از این بازار دست خالی بیرون نمی‌روید و اگر زاهدان را بدون گشت‌وگذار در بازار رسولی ترک کنید، قطعا پشیمان خواهید شد.

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان

بازار سرپوشیده

منبع: گوگل مپ

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان یکی دیگر از بازارهای قدیمی و مهم زاهدان بوده که و تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۱ می‌رسد. این بازار که معماری آن شبیه بازارهای سنتی ایرانی است، تماما از خشت و گل ساخته شده و همانند بازارهای تاریخی سقف‌‌های گنبدی شکل دارد. در این بازار قدیمی که از ۳۵ حجره دارد، لوازم‌خانگی، طلا، وسایل خرازی و کفش به فروش می‌رسد. بازار سرپوشیده زاهدان در حدفاصل خیابان طالقانی و خیابان امام خمینی قرار گرفته است. در این بازار که مکان خوبی برای برقراری تعامل با مردم بومی است، پارچه‌های محلی و رنگارنگ نیز به‌وفور یافت می‌شود.

دوشنبه بازار

دوشنبه بازار زاهدان

منبع: خبرگزاری شبستان

دوشنبه بازار که محلی‌ها به آن روز بازار هم می‌گویند و در روزهای دوشنبه در خیابان فرخی سیستانی برپا می‌شود، یکی از بازارهای محلی زاهدان است که در آن انواع میوه و سبزیجات، انواع پارچه و کفش و لوازم‌خانگی و الکترونیکی به فروش می‌رسد. البته این بازار این روزها وضعیت نابسامانی دارد و فاقد امکانات بهداشتی لازم است. در ضمن در روزهای چهارشنبه و جمعه (جمعه بازار زاهدان در بلوار ثارالله زاهدان برپا می‌شود) نیز بازاری شبیه به دوشنبه‌ بازار برپا می‌شود.

بازار مشترک

بازار مشترک هم یکی دیگر از بازارهای محلی زاهدان است که بافت سنتی و جالبی دارد. وقتی وارد آن می‌شوید، گویی به بازارهای قدیمی و محلی پاکستان پا گذاشته‌اید؛ با همان حال‌وهوا (البته دیگر بازارهای قدیمی و محلی زاهدان نیز تقریبا چنین فضایی دارند). در این بازار کالاهای مختلفی از جمله میوه و سبزیات، پوشاک و لباس محلی منطقه، پارچه‌های سنتی و محلی، لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیکی، وسایل آرایشی و بهداشتی، موبایل و خوراکی‌هایی مثل برنج و ترشی‌های پاکستانی و... یافت می‌شود.

مغازه‌های این بازار در چهار خیابان دیده می‌شود و در کوچه و پس‌کوچه‌های اطراف این بازار هم مغازه‌های دیگری نیز وجود دارد.

بازار سلماس زاده

در بازار سلماس‌ زاده که در نبش خیابان مهران واقع شده است، انواع لباس دست‌دوم خارجی به فروش می‌رسد.

مراکز خرید مدرن

مرکز تجاری هامون

مجتمع تجاری هامون زاهدان

منبع: گوگل مپ

مرکز تجاری هامون یکی از مراکز خرید زاهدان است که در آن انواع کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری عرضه می‌شود. این مرکز خرید در خیابان امام خمینی واقع شده است.

پاساژ قائم

پاساژ قائم

منبع: گوگل مپ

در پاساژ قائم که در خیابان شریعتی واقع شده، اجناسی همچون لباس محلی بلوچی و اجناس الکترونیکی مثل تلفن‌همراه با قیمت مناسب یافت می‌شود.

پاساژ مهستان

پاساژ مهستان

منبع: گوگل مپ

در پاساژ مهستان که در خیابان شریعتی واقع شده است، بیشتر پوشاک مجلسی زنانه و شال و روسری فروخته می‌شود.

پاساژ گلستان

پاساژ گلستان یکی از مراکز خرید زاهدان بوده که در چهارراه رسولی، نزدیک بازار رسولی واقع شده و اجناس مختلف با قیمت مناسب در آن پیدا می‌شود. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از بازار رسولی، سری هم به پاساژ گلستان بزنید.

پاساژ لیپار

پاساژ لیپار یکی از مراکز خرید شیک و مدرن زاهدان است که در آن طلا و جواهرات و کالاهای لوکس به فروش می‌رسد. این پاساژ در خیابان مصطفی امام خمینی واقع شده است.

بازار حافظ

بازار حافظ که یکی از مراکز خرید جدیدالتاسیس زاهدان بوده و دارای پارکینگ طبقاتی است. این مرکز خرید در خیابان طالقانی، جنب مدیریت شعب بانک سپه واقع شده است.

بازار بزرگ موبایل

بازار بزرگ موبایل یکی از مراکز عمده عرضه تلفن‌همراه با قیمت مناسب است. این مرکز خرید تقریبا بین تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان امیرالمومنین و تقاطع خیابان بهشتی و امام خمینی قرار دارد.

سایر مراکز خرید زاهدان به شرح زیر هستند:

  • پاساژ احمد در خیابان مصطفی خمینی
  • مرکز خرید رضا
  • پاساژ میلاد نور در خیابان مصطفی خمینی
  • بازار بزرگ فردوسی در خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان امام و امیرالمونین
  • پاساژ ایران‌زمین در خیابان مصطفی خمینی
  • پاساژ گلشهر خیابان طالقانی بعد از کوچه حافظ
  • پاساژ فردوسی در خیابان امیرالمونین
  • پاساژ سپیده در خیابان بهشتی
  • پاساژ گل رز در چهارراه رسولی
  • پاساژ ونک
  • پاساژ برادران در خیابان آزادی

عکاس تصویر کاور: مهین محمدزاده

مطالب مرتبط:

دیدگاه