فرودگاه دزفول ؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
فرودگاه دزفول ؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه دزفول تنها فرودگاه شمال استان خوزستان است که روزانه پروزاهایی به مقصد تهران، شیراز و مشهد از طریق آن انجام می‌شوند.

دزفول از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران است که در استان خوزستان قرار دارد. این شهر زیبا در دامنه‌های زاگرس میانی جای دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد؛ ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های ایلام و هخامنشیان به شمار محسوب می‌شد.

البته طبق یافته‌های باستان‌شناسی پیشینه دزفول به دوره ایلامی باز می‌گردد و برخی کارشناسان دزفول را نخستین پایتخت تمدن ایلام قلمداد می‌کنند. همچنین، دزفول را در بین دیگر شهرهای ایران به‌دلیل مقامت در برابر موشک باران حکومت بعث عراق می‌شناسند و به پایتخت مقاومت ایران معروف است.

علاوه بر پیشینه تاریخی، دزفول از نظر جغرافیایی در دامنه‌های زاگرس مرکزی قرار دارد و رود دز، دومین رود پرآب ایران، از آن عبور می‌کند. درمجموع، پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی باعث شده‌اند تا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند زیگورات چغازنبیل، آبشار شوی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، تفریحگاه ساحلی دز و... باعث ترغیب گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به دزفول شوند.

فرودگاه دزفول

عکس: سیتی‌پدیا

فرودگاه دزفول

خوشبختانه، دزفول علاوه بر گذرگاه‌های و مسیرهای تردد زمینی دارای فرودگاه است و سفر به این شهر را برای گردشگران آسان‌تر کرده است. مسافران برای سفر به دزفول می‌توانند بلیط تهران-دزفول-تهران، بلیط مشهد-دزفول-مشهد و بلیط شیراز-دزفول شیراز را تهیه کنند.

تاریخچه فرودگاه دزفول

فرودگاه دزفول یکی از فرودگاه‌های ایران است که در زمان محمدرضا شاه پهلوی در شهر دزفول و در حاشیه جاده دزفول به اندیمشک و به‌منظور استفاده‌های نظامی توسط مهندسان ایتالیایی ساخته شد. البته بعدها پایگاه چهارم شکاری دزفول (پایگاه وحدتی) نیز در کنار باند این فرودگاه ساخته شد و در دوران جنگ تحمیلی مورد استفاده فراوان قرار گرفت.

سال ۱۳۸۶ و در جریان سفرهای استانی رئیس‌جمهوری وقت بخشی از زمین های پایگاه چهارم شکاری به فرودگاه مسافربری دزفول تبدیل و افتتاح شد و با دو پرواز در هفته به مقصد تهران شروع به کار کرد.

فرودگاه دزفول

عکس: نیما نجفی‌زاده (خبرگزاری تسنیم)

پایانه‌ها و امکانات رفاهی

فرودگاه دزفول دارای یک پایانه مسافری است.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: عمومی/نظامی
  • کد یاتا: DEF
  • کد ایکائو: OIAD
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۴۴ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۴۶۱ کیلومتر معادل یک ساعت و ۴ دقیقه پروازی
  • شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه: ماهان، معراج، ایران‌ایرتور، نفت (کارون)، آسمان و کاسپین

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه دزفول در ۱۰ کیلومتری شهرستان دزفول قرار دارد.

اطلاعات پرواز

در حال حاضر، در طول هفته ۱۷ پرواز رفت و ۱۷ پرواز برگشت به فرودگاه دزفول انجام می‌شود.

عکس کاور: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه