کشف‌ آثار تاریخی در منظر فرهنگی بم

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
کشف‌ آثار تاریخی در منظر فرهنگی بم

در پی بررسی ارگ بم، در محور این اثر از اوایل دهه ۹۰ تاکنون، بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی و مطالعه شده است.

در جریان فعالیت‌های باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی ارگ بم در شهرستان بم، و در راستای اجرای طرح‌های پژوهشی بررسی و شناسایی قلاع منظر و محور فرهنگی بم، و نیز در جریان مستند‌نگاری آثار تاریخی این ناحیه فرهنگی، از اوایل دهه ۹۰ تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی و مطالعه شده است. 

مطالعات باستان‌شناسی از سال ۱۳۹۱ منجر به شناسایی تعداد قابل توجهی نقوش صخره‌ای از نوع کنده‌نگاره و نیز کشف و مستندنگاری تعدادی مکان دارای آثار فلزکاری و معدن‌کاوی کهن شده است.

در راستای طرح‌های پژوهشی انجام شده، حدود ۷۰ اثر باستانی در شهرستان فهرج و بیش از ۴۰ اثر باستانی در شهرستان ریگان شناسایی شد. مجموعه‌ای از قلاع خشت و گلی به‌ویژه قلعه روستاهای قرون متاخر اسلامی همچون قلعه برج معاذ، قلعه قلورآباد، قلعه برج اکرم، قلعه جهان آباد، قلعه شهاب آباد، قلعه علی آباد پشت ریگ، در این استان شناسایی و مستند‌نگاری شد.

محوطه رحمت‌آباد با آثاری از دوره فراپارینه سنگی، آثار فرهنگی از دوره اشکانی تا قرون میانه اسلامی، شناسایی قسمت‌هایی از جاده سنگ‌فرش باستانی، کوشک ساسانی دهنو، خانقاه و تعدادی بنای دستکند، کشف شد.

بقایای شهر کهن ریگان، آتشکده میرآباد نیز از آثار کشف شده در این طرح هستند. گورستان کوه‌شاه، از یافته‌های قابل‌توجه مربوط به قرون متاخر اسلامی است که در بحث مطالعات اجتماعی، اثری مهم قلمداد می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه