موزه نفت پرمین بیسن؛ سفری در تاریخ نفت آمریکا

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی پنجشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
موزه نفت پرمین بیسن؛ سفری در تاریخ نفت آمریکا

موزه نفت «پرمین بیسن» در ایالت تگزاس سرگذشت ۲۳۰ میلیون ساله حوزه نفتی پرمین بیسن را برای بازدیدکنندگان این موزه روایت می‌کند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۹ به‌روزرسانی شده است.

موزه نفت «پرمین بیسن» (Permian Basin Petroleum Museum) شهر «میدلند» در ایالت تگزاس، در قلب یک منطقه تولید نفت و گاز قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده و در حال حاضر با برخورداری از اسناد و تجهیزات غنی یکی از مهم‌ترین موزه‌های نفت و گاز جهان و از جمله مراکز مهم نمایش آثار و اسناد تاریخی در آمریکا به شمار می‌رود.

تابلوی ورودی موزه نفت پرمین بیسن آمریکا

حوزه نفتی پرمین بیسن غرب تگزاس و بخشی از منطقه شرقی جنوب نیومکزیکو را شامل می‌شود و تاریخ اکتشاف و استخراج نفت و گاز در این منطقه به دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می‌رسد. موزه پرمین بیسن در زمینی به مساحت ۴۰ هزار فوت مربع در فضاهای داخلی و خارجی به نمایش آثار و اسناد مربوط به این حوزه نفتی و تجهیزات، ابزارآلات، اشیاء و اسناد مربوط به صنعت نفت طی دهه‌ها فعالیت در این منطقه می‌پردازد.

در محوطه خارجی موزه در فضای باز، انواع تجهیزات اکتشاف و حفاری، از جمله دکل‌های حفاری که با نیروی گاز و نیروی الکتریکی کار می‌کردند، به نمایش درآمده است. مراجعه‌کنندگان به موزه نفت پرمین بیسن، در حین بازدید از موزه، علاوه بر آشنایی با تاریخچه و صنعت نفت در این منطقه، با زندگی روزمره مردم این منطقه و جنبه‌های مختلف زندگی و حیات اجتماعی آن‌ها آشنا می‌شوند.

دست اندرکاران این موزه تلاش کرده‌اند تا داستان نفت و انرژی و تاثیر آن بر زندگی روزمره را با مرور حوادث و رخدادهای برجسته و معرفی چهره‌های اثرگذار در صنعت نفت این منطقه و جهان برای بازدیدکنندگان روایت کنند.

بخش‌های موزه

گالری معدنی

گالری معدنی موزه پرمین بیسن در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده و بیش از ۹۰ نمونه معدنی از سراسر جهان در سالن نمایشی به نام «دیویدسون» به نمایش گذاشته شده است. آثار این مجموعه تنها به حوزه نفتی پرمین بیسن اختصاص نداشته و از نقاط مختلف جهان گردآوری یا توسط افراد و شخصیت‌ها به این موزه اهدا شده است.

سالن مشاهیر

سالن مشاهیر موزه پرمین بیسن برای گرامیداشت شخصیت‌هایی است که با خدمات و فعالیت‌های خود به اکتشاف و بهره‌برداری از نفت و گاز در این حوزه نفتی و سایر نقاط جهان کمک کرده‌اند. هر دو سال یکبار تیم‌های کارشناسی ساختار سالن مشاهیر را تغییر می‌دهند.

تصاویر کارکنان صنعت نفت در موزه نفت پرمین بیسن آمریکا

بخش تابلوهای نقاشی

یکی از بخش‌های جالب و الهام‌بخش موزه پرمین بیسن تابلوهای نقاشی هنرمندی به نام «تام لاول» است که در ۱۴ تابلو تاریخ اجتماعی و فرهنگی مردمان پرمین بیسن را به تصویر کشیده است. هرکدام از این نقاشی‌ها داستانی دارد که لاول آن‌ها را استادانه روایت کرده است.

لاول که با «جورج آبل» بنیان‌گذار موزه روابط نزدیکی داشت، در هرکدام از آثار خود، لحظاتی را در تاریخ پرمین بیسن انتخاب و نهایتا در یک مجموعه بی‌نظیر ثبت و ضبط کرده است.

مجسمه کارگران در موزه نفت پرمین بیسن آمریکا

کتابخانه و آرشیو اسناد

ده‌ها هزار کتاب، سند، عکس و... گنجینه‌های کتابخانه و آرشیو موزه پرمین بیسن را تشکیل می‌دهد. این موزه همچنین با برنامه‌ریزی برای بازدید گروهی دانش‌آموزان به رشد و ارتقای دانش نسل جوان در حوزه نفت و انرژی یاری می‌رساند و در ضمن این تورها کلاس‌های آموزشی برگزار و هدایایی به دانش‌آموزان اهدا می‌شود. نظرات خود را درباره موزه پرمین بیسن با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه