راهنمای تحصیل در ایرلند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای تحصیل در ایرلند

دانشگاه‌های ایرلند به دلیل رتبه‌های خوب در سطح بین‌المللی در کنار هزینه‌ تحصیل کمتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی میزبان دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در خارج هستند.

جمهوری ایرلند یکی از کشورهای اروپایی است که در شمال‌غرب قاره سبز قرار دارد. دوبلین پایتخت این کشور محسوب می‌شود و پنج ششم از مساحت جزیره ایرلند (سومین جزیره بزرگ اروپا و بیستمین جزیره بزرگ جهان) را در اختیار دارد.

علاوه بر آب و هوای بی‌نظیر، جاذبه‌های طبیعی و مردم مهمان‌نواز و شوخ طبع، سه شهر دانشجویی ایرلند شامل دوبلین، گالوی و کورک میزبان دانشجویان فراوانی از هر گوشه جهان هستند. 

این کشور سالانه بیش از ۸۷۰ میلیون یورو صرف تحقیق و پژوهش در مقاطع تحصیلات تکمیلی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی می‌کند. همچنین، کشور ایرلند ۹ دانشگاه برتر و ۱۵ دانشگاه فنی دارد که میزبان بیش از ۳۵,۰۰۰ دانشجوی خارجی علاقه‌مند به تحصیل در خارج از ۱۶۱ کشور دنیا است.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصيلات‌ پيش دانشگاهی

‌ تحصيلات‌ ابتدايی از پنج سالگی شروع‌ می‌شود و ۶ سال‌ ادامه‌ خواهد داشت. تحصيلات‌ دبيرستانی چهار سال‌ است. برای ورود به‌ دانشگاه‌ گذراندن‌ دوره‌ (Leaving Certificate (LC به‌ مدت‌ دو سال‌ لازم‌ است‌ كه‌ نمرات‌ در اين‌ دوره‌ ملاک ورود به‌ دانشگاه‌ها است.

راهنمای تحصیل در ایرلند

تحصيلات دانشگاهی

‌تمامی مدارس‌ و دانشگاه‌های ايرلند تحت‌ پوشش‌ وزارت‌ آموزش قرار دارند. قوانين‌ كلی بايد رعايت‌ شود، اما دانشگاه‌ها در بسياری از زمينه‌ها مستقل‌ هستند.

دوره‌های تحصیلی

  • ‌‌تحصيلات‌ دانشگاهی برای اخذ مدرک Bachelor معمولاً‌ سه تا چهار سال‌ تحصيلی طول‌ می‌كشد.
  • دوره‌ Master بر اساس‌ رشته‌های گوناگون‌ از یک تا دو سال‌ تحصيلی به‌ طول‌ می‌انجامد و مانند كشور انگلستان‌ بر مبنای درس‌ و پژوهش‌ (By Course) يا پژوهش (‌By Reserch) است.
  • ‌دوره‌ دكتری (Ph.D) سه‌ سال‌ تحصيل‌ بوده‌ و تنها بر اساس‌ پژوهش‌ بنا شده‌ است.

راهنمای تحصیل در ایرلند

نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های ایرلند

كليه‌ دوره‌ها و مدارک دانشگاهی در ايرلند مشابه‌ انگلستان‌ است، از اين‌ رو ارزشيابی مدارک اخذ شده‌ از دانشگاه‌های ممتاز ايرلند نيز مانند نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی انگلستان‌ است.

مدارکشرایطارزشیابی
Bachelorسه تا چهار سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستانکارشناسی
Master by Course/Researchداشتن كارشناسیکارشناسی ارشد
(Doctor of Philosophy (Ph.Dسه تا چهار سال تحصيلدکتری

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان رسمی در این کشور زبان ایرلندی و انگلیسی است، ولی در مجموع، ایرلند کشوری انگلیسی زبان محسوب می‌شود و زبان تدریس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز انگلیسی است. داشتن مدرک زبان IELTS یا TOEFL یکی از شروط پذیرش در دانشگاه‌های ایرلند است.

راهنمای تحصیل در ایرلند

شهریه دانشگاه‌های ایرلند

هزینه تحصیل در ایرلند برای مقاطع کارشناسی برای دانشجویان ایرلندی و عضو اتحادیه اروپا معمولا رایگان است، ولی  دانشجویان باید سالانه ۲۵۰۰ یورو بابت خدمات دانشجویی همچون ورودی امتحانات پرداخت کنند. شهریه دانشگاهی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه بین ۹,۰۰۰ تا ۴۵,۰۰۰ یورو برای مقطع کارشناسی و ۹,۱۵۰ تا ۳۷,۰۰۰ یورو برای مقطع‌‌های کارشناسی ارشد و دکتری است.

راهنمای تحصیل در ایرلند

هزینه زندگی در در ایرلند

هزینه زندگی دانشجویی در کشورهای مختلف بسته به شرایط متفاوتی مانند ملیت، وضعیت مهاجرت یا اقامت، رشته و مقطع تحصیلی، سبک زندگی و... متفاوت است؛ ولی ایرلند کشوری است که می‌توان از سبک زندگی معتدل آن لذت برد. هزینه زندگی در این کشور قدری پایین‌تر از میانگین کشورهای اروپایی است. کل هزینه زندگی یک دانشجوی خارجی در این کشور بین ۶۰۰ تا ۸۷۳ یورو در ماه است.

راهنمای تحصیل در ایرلند

بهترین دانشگاه‌های ایرلند

دانشگاهرنکینگ جهانی بر اساس وب‌سایت topuniversities
Trinity College Dublin, The University of Dublin۸۸
University College Dublin۱۶۸
National University of Ireland Galway۲۴۳=
University College Cork۲۸۳=
Dublin City University۳۹۱=
University of Limerick۵۰۱-۵۵۰
Dublin Institute of Technology۵۶۱-۷۰۰
Maynooth University۷۰۱-۷۵۰

بورسیه دانشگاه‌‌های ایرلند

دانشجویان خارجی پس از دریافت پذیرش و ورود به ایرلند می‌تواننند به روش‌های مختلفی برای دریافت بورسیه اقدام کنند؛

۱) Gooverseas سازمانی دولتی است که سالانه بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است:

  • ۱۵ بورسیه کارشناسی: ۶,۰۰۰ یورو به ازای هر دانشجو
  • ۱۱ بورسیه تحصیلات تکمیلی: ۱۰,۰۰۰ یورو به ازای هر دانشجو

۲) پشتیانی عمومی دانشجویی ایرلند (SUSI) بورسیه تحصیلی برای پوشش هزینه‌های یک دانشجو مقطع تحصیلات تکمیلی برای ۹ ماه، معادل یک سال تحصیلی

۳) بورسیه تحصیلات تکمیلی توسط سازمان‌های گوناگون بین‌المللی

راهنمای تحصیل در ایرلند

شرایط سنی تحصیل در ایرلند

داشتن سن مجاز یکی از شرایط لازم برای دانشجویانی است که قصد درخواست بورسیه را دارند. به عبارت دیگر، برای تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد نباید بین دوره تحصیل و زمان درخواست فاصله زیادی وجود داشته باشد؛ ولی برای دوره دکتری با توجه به انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی توسط دانشجویان به منظور افزایش رتبه علمی ، محدودیت‌ سنی کمتر اعمال می‌شود.‌

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ایرلند

داشتن بیمه درمانی به هنگام تحصیل در ایرلند برای دانشجو الزامی است و هزینه‌های آن بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

تعطیلات پایان سال تحصیلی دانشگاه‌های ایرلند

دانشجویان شاغل به تحصیل در ایرلند از دو و نیم ماه تعطیلات تابستانی و ۲ تا ۳ هفته تعطیلات کریسمس، عید پاک و سال نو تحصیلی برخوردار هستتند.

راهنمای تحصیل در ایرلند

آب و هوای ایرلند

ایرلند یکی از کشورهای خوش آب و هوای اروپایی محسوب می‌شود و در طول سال همواره معتدل است. در زمستان‌های ایرلند معمولا دمای هوا بین ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت (۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس) و در تابستانهای آن بین ۶۰ الی ۷۰ درجه فارنهایت (۱۶ تا ۲۱ درجه سلسیوس) متغیر است. بارش باران در ایرلند زیاد و بارش برف کم است. در مناطق غربی بیشترین تراکم و در مناطق شرقی کمترین تراکم هوا وجود دارد و اغلب در تابستان بارندگی رخ می‌دهد.

راهنمای تحصیل در ایرلند

ویزا و کار دانشجویی در ایرلند

دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایرلند شده‌اند، برای دریافت ویزا باید به سایت سفارت ایرلند در آنکارا مراجعه کرده و فرم آنلاین درخواست ویزا را تکمیل کنند. نکته قابل توجه اینکه ویزای تحصیلی ایرلند به دو نوع ویزای تحصیلی نوع C (ویزای سه ماهه برای شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی) و ویزای تحصیلی نوع D (تحصیل در دانشگاه) تقسیم می‌شود. سپس نسخه چاپی فرم مذکور را تهیه و امضا کرده و به همراه سایر مدارک مانند گذرنامه، عکس، هزینه ویزا، نامه معتبر پذیرش و... را به سفارت ایرلند در آنکارا یا کنسول افتخاری ایرلند در تهران تحویل دهند.

پس از ورود به خاک ایرلند، دانشجویان خارجی (که برای مدت بیش از سه ماه قصد اقامت و تحصیل در ایرلند را دارند) باید در اداره مهاجرت شهری که در آن زندگی می‌کنند، مراجعه و ثبت‌نام کنند. گذرنامه آن‌ها مطابق با شرایط و دوره زمانی مجاز برای تحصیل تایید می‌شود.

راهنمای تحصیل در ایرلند

شرایط کار دانشجویی

چنانچه دانشجو در دوره مقدماتی برنامه‌های واجد شرایط (ILEP) شرکت کند، به هنگام ثبت‌»ام در اداره مهاجرت هر محل سکونت، مهر شماره دو تایید در گذرنامه وی ثبت می‌شود که به منزله اجازه کار در حین تحصیل است. به این ترتیب که دانشجو مجاز است تا ۲۰ ساعت کار نیمه‌وقت در هر هفته یا تا سقف ۴۰ ساعت در هفته در دوره تعطیلات دانشگاه (از ژوئن تا سپتامبر و از ۱۵ دسامبر تا ۱۵ ژانویه) کار کند. مجوز کار دانشجویی تا پایان ویزا دارای اعتبار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه