۵ راه حل برای کاهش هزینه های سفر به سبک سافاری

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
۵ راه حل برای کاهش هزینه های سفر به سبک سافاری

سافاری تجربه شگفت‌انگیزی است که گاهی ممکن است خیلی پرهزینه باشد. اما با این حال راه حل‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها هزینه این سفر را تا حدی کاهش داد.

اگر عاشق تماشای حیوانات، حضور در حیات وحش و ماجراجویی در طبیعت هستید، پس بی‌شک از گشت و گذار به سبک سافاری لذت بسیاری خواهید برد. سفری متفاوت که جذابیت‌های متنوعی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

مقاصد گردشگری بسیاری در اقصی نقاط جهان وجود دارند که برای سافاری دوستان ایده‌آل بوده و خاطرات خوبی را برای علاقمندان به یادگار می‌گذارند. در این میان مجموعه‌ی جالب توجهی از جاذبه‌های طبیعی در قاره آفریقا گرد هم جمع شده و باعث شدند قاره سیاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تجربه سافاری باشد.

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

در واقع اگر کسی اهل طبیعت گردی و ماجراجویی باشد و بخواهد تعطیلات خود را با تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان بگذارند، حتما گوشه چشمی به کشورهای آفریقایی خواهد داشت. از تماشای حیات وحش در زستگاه طبیعی‌شان تا مشاهده و تجربه کردن مهاجرت‌های بزرگ جانوران همه نوع تجربه‌ای در این قبیل سفرها در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. تجربه‌ای جادویی که سن و سال نمی‌شناسد و برای کل اعضای خانواده چه کودکان و چه افراد سالخورده‌ای همچون پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هم سرگرم کننده و جالب توجه است.

اما نباید فراموش کنیم که چنین ماجراجویی‌های چندان ارزان قیمت نیست و به همین خاطر شاید بسیاری این آرزو را در حد رویاهای خود نگاه داشته و فرصت جامه عمل پوشاندن به آن را پیدا نکنند. اما اگر تنها این هزینه‌های سفر است که شما را از رفتن به آفریقا و سافاری دور نگه داشته است، پس خبرهای خوبی برای‌تان داریم. تنها کافی است چند نکته را مد نظر قرار دهید تا با کمترین بودجه نیز شانس سفر به شماری از مقاصد گردشگری به سبک سافاری را پیدا کرده و آفریقا را از زاویه‌ای جدید مورد کندو کاو قرار دهید.

پس در ادامه همراه ما باشید تا به مرور نکاتی بپردازیم که یک سفر اقتصادی و مقرون به صرفه را ممکن خواهند کرد.

از خیر سفر کردن در فصول شلوغ و پرطرفدار بگذرید

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

داستان آفریقا و سافاری نیز از قوانین متداول پیروی می‌کند و از این نظر چندان فرقی با دیگر مقاصد گردشگری ندارد. اوقاتی از سال به خاطر شرایط خاص آب و هوایی یا برخورداری از امتیازات دیگر، بهترین زمان برای سفر و بازدید از این جاذبه‌های گردشگری بوده و به قولی بازار گشت و گذار داغ است. این شلوغی و محبوبیت به هر حال روی کیفیت خدمات و قیمت‌های اعلام شده اثرگذار بوده و ناخواسته هزینه‌های بیشتری را به مسافران تحمیل می‌کند.

به عنوان مثال برای دو کشور کنیا و تانزانیا از ماه ژوئن تا اکتبر بهترین زمان سفر در نظر گرفته شده است، چرا که در این ایام شاهد مهاجرت گله‌های بزرگ حیوانات هستیم. اما در مقابل از ماه مارس تا آوریل فصل بارندگی از راه می‌رسد و از آوریل تا ماه می نیز گردشگری در این کشورها چندان پر رونق نیست. به زبان ساده در این ایام از سال برای مسافران تخفیف‌های اساسی و مناسبی در نظر گرفته می‌شود. به علاوه فصل شلوغی هم به اتمام رسیده و در نتیجه شاهد کاهش جمعیت گردشگران هستیم که باعث می‌شود علاقمندان در این ایام از خلوت بیشتری برخوردار بوده و آرامش داشته باشند.

با این حال همانگونه که گفتیم در این ایام فصل بارندگی از راه رسیده است، پس بهتر است مسافران لباس گرم و کافی به همراه داشته و به خوبی خود را برای شرایط اب و هوایی و اقلیمی این مناطق آماده کرده باشند.


به جای اقامت در هتل در چادر بمانید

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم در اقامتگاه یا هتل‌های مناسب اقامت کرده و سفر راحتی را تجربه کنیم. از سوی دیگر در نزدیکی اغلب مقاصد گردشگری پرطرفدار و شناخته شده دنیای سافاری، تعداد بسیاری هتل و اقامتگاه لوکس و راحت در دسترس است که رفاه و آرامش مناسبی را در کنار خدمات متنوع و باکیفیت به مسافران ارائه می‌کنند. به هر حال بعد از تجربه یک روز شلوغ، مهیج و خاطره‌انگیز، وقتی خسته از طبیعت گردی به اقامتگاه خود برمی‌گردیم، دوست داریم شب را در کمال آرامش و راحتی گذرانده و به اصطلاح تجدید قوا کنیم. اما خب این امکانات هزینه‌های بیشتری را به گردشگران تحمیل کرده و بودجه سفر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.

بنابراین اگر طالب تجربه سافاری هستید، ناگزیر باید قید راحتی را زده و به جای اقامت در هتل، در کمپ‌های سافاری اقامت کنید. یعنی به جای استراحت در اتاق‌های دنج و راحت، شب خود را در چادر به صبح برسانید. این مسئله شاید اندکی سخت باشد، اما نقشی مؤثر در صرفه جویی کردن و کاستن از مخارج سفر داشته و سافاری شما را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. برای مثال هزینه یک هفته اقامت در کمپ‌های این چنینی در کشور تانزانیا برای هر نفر ۱۵۵۰ دلار تخمین زده می‌شود. این درحالی است که اقامت در هتل برای هر نفر شبی سیصد دلار در نظر گرفته شده است که در نهایت رقم بالایی را در برخواهد گرفت. پس تجربه لذت بخش سافاری گاهی کمی سختی هم به دنبال دارد که باید تحملش کرد.


از پارک‌های معروف و شناخته شده دوری کنید

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که سه مقصد مهم یعنی «پارک ملی سرنگتی» (Serengeti National Park) در تانزانیا، «ماسای مارا» (Masai Mara) در کنیا و «پارک ملی کروگر» (Kruger National Park) در آفریقای جنوبی همگی در زمره معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین مقاصد سافاری قاره آفریقا جایگاهی خاص دارند. هر سه مکان فوق‌العاده دیدنی و تماشایی بوده و دقیقا مطابق با نیازها و انتظارات سافاری دوستان هستند. اما در عین حال این محبوبیت هم قیمت خاص خود را دارد و در نتیجه گردشگران برای تجربه حضور در این پارک‌های پرطرفدار ناگزیر باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند. در عین حال همین شهرت باعث شلوغی پارک‌ها شده و مسافران در طول سفر با تعداد بیشتری گردشگر مواجه خواهند شد.

اما می‌توان به جای تحمل این شلوغی و هزینه بالا، به بازدید پارک‌های کمتر شناخته شده‌تری رفت که در عین اقتصادی بودن، خلوت دلپذیری را برای گردشگران فراهم آورده‌اند. از آنجایی که گردشگر کمتری به این پارک‌ها سفر می‌کند پس جمعیت کمتری از گردشگران در آنها حضور دارند. به هر حال این دو ویژگی در کنار هم (خلوت بودن و هزینه پایین) باعث شده که این قبیل پارک‌ها به مقاصدی ایده‌آل برای مسافران با دغدغه‌های اقتصادی تبدیل شوند.


مقاصد کم طرفدار را انتخاب کنید

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

کشورهای کنیا و تانزانیا دو مقصد کلاسیک و متداول برای تجربه سافاری در شرق آفریقا هستند، البته آفریقای جنوبی را هم نباید از قلم انداخت. اما شاید باور نکنید که دیگر کشورهای قاره سیاه هم دستی پر برای غافلگیر کردن سافاری دوستان دارند. تجربه سافاری خیال‌انگیز و فراموش نشدنی که در عین حال هزینه‌های کمتری را هم به گردشگران تحمیل می‌کند. البته باید توجه داشت که این کشورها به دلیل حضور بازدیدکنندگان کمتر، شاید از نظر زیر ساخت‌های صنعت توریسم در مضیقه بوده و در این زمینه چندان توسعه یافته نباشند. اما در مقابل شلوغی کمتر و هزینه‌های پایین‌تر، فرصت بیشتری را در اختیار علاقمندان به طبیعت گردی و تماشای حیوانات قرار می‌دهد تا سافاری را به شکلی متفاوت تجربه کنند. 

برای مثال دلتای معروف «اکاوانگو» (Okavango Delta) در کشور بوتسوانا مکانی سرگرم کننده برای سافاری دوستان است. این منطقه زیبا به همراه شماری از پارک‌های ملی زیمباوه، دستی پر در دنیای گشت و گذار به سبک سافاری داشته و تجربه‌ای منحصربفرد را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. تجربه‌ای که شاید در هیچ کجای دیگر آفریقا در دسترس گردشگران قرار نداشته باشد. به ویژه به خاطر برخورداری از حیات وحش غنی و حضور هر پنج حیوان بزرگ و مهم آفریقا (Big Five) یعنی شیر، کرگدن، فیل، پلنگ و بوفالو.


راهنمای شخصی خود باشید

راه کار کاهش هزینه سافاری در آفریقا

برگزارکنندگان سافاری‌های گرانقیمت اغلب امکانات متنوع و مجللی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند. آنها یک راننده یا راهنمای تور خبره را استخدام می‌کنند تا بهترین جاذبه‌های طبیعی و شگفتی‌های محیط زیست را به مسافران نشان داده و به خوبی انتظارات آنها از یک سافاری فراموش نشدنی را برآورده کنند. مسلما این چنین امکاناتی هزینه بر بوده و در نتیجه بودجه بیشتری برای حضور در چنین تورهای لازم است. اما اگر دوست دارید هزینه ماجراجویی خود را کاهش داده و با بودجه کمتر سافاری را تجربه کنید پس شاید باید آستین‌ها را بالا زده و خودتان در نقش راهنمای تور ظاهر شوید!

بدین صورت هم پول بیشتری برای ماجراجویی‌های دیگر کنار می‌گذارید و هم دست‌تان برای انتخاب مقاصد ایده‌آل و مناسب با سلیقه خود و خانواده بازتر است، در نیتجه سفر دلپذیرتری هم در انتظارتان خواهد بود. اما باید این نکته را مد نظر قرار دهید که این پیشنهاد برای مسافران تازه‌کار چندان ایده‌آل نیست، اما گردشگران باتجربه به خوبی از عهده کار برخواهند آمد.

البته گاهی امکانات مناسبی نیز برای این گونه مسافران در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در آفریقای جنوبی به مسافران اجازه داده می‌شود که با ماشین شخصی از پارک ملی کروگر دیدن کنند. ضمن آنکه یک شرکت امکانات مناسبی را برای گردشگران در نظر گرفته و ماشین، چادر و دیگر مایحتاج را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در نهایت راه برای بازدید از تنوع گسترده حیات وحش و جاذبه‌های دیدنی کشورهای آفریقایی باز است، تنها باید اراده کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این نکات برای شما نیز مثمر ثمر بوده باشند. شاید اگر روزی سافاری را در آفریقا تجربه کردید، این راه‌کارها به شما در کاهش هزینه‌های سفر کمک کند.

مطالب مرتبط:

منبع Tripsavvy

دیدگاه