کاهش ۵۰ درصدی گردشگران خارجی در تهران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کاهش ۵۰ درصدی گردشگران خارجی در تهران

آمار گردشگران ورودی به تهران ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

در حالی که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تا پیش از این، از رشد ۴۵ درصدی گردشگران ورودی به کشور در ۵ ماه نخست سال جاری خبر داده بود، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان تهران از کاهش بیش از ۵۰ درصدی گردشگران ورودی و داخلی پایتخت از ابتدای امسال، خبر داده است. دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره آمار گردشگران این استان گفت:

در شرایط کنونی آمار گردشگران ما نسبت به همین هنگام در سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. گردشگران خارجی که از ابتدای امسال وارد تهران شده‌اند، ۳۰۲ هزار و ۲۱۶ نفر هستند، در حالی که این رقم در سال گذشته ۶۲۶ هزار و ۱۹۵ نفر برآورد شده بوده است. همچنین آمار گردشگران داخلی به تهران از ۵۱۴ هزار و ۸۹۹ نفر به ۲۱۱ هزار و ۳۶۸ نفر رسیده است.

با توجه به آمار اعلام شده از سوی بزرگ‌نیا، از ابتدای سال ۹۷، میزان گردشگر ورودی به پایتخت در بخش گردشگری خارجی ۵۱٫۷۳ درصد و در بخش گردشگری داخلی ۵۸٫۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بزرگ‌نیا همچنین به کاهش ضریب اشتغال اقامتگا‌های رسمی تهران اشاره کرد، که در سال گذشته ۵۱٫۶ درصد بوده و امسال به ۴۹٫۴ درصد رسیده است.

شاید همین هفته گذشته بود که محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، تعداد دقیق افرادی که در ۵ ماه نخست سال جاری به ایران سفر کرده بودند را ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳ نفر اعلام کرد. منبع این آمار، پلیس مهاجرت معرفی شده و سازمان میراث‌فرهنگی تصرفی در آن نداشته است.  در این میان، عراقی‌ها با یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر گردشگر، بیش از ۴۰ درصد آمار گردشگران ورودی به کشور را تشکیل می‌دهند. هرچند، بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند که بسیاری از آن‌ها اساسا گردشگر نبوده و برای تهیه مایهتاج روزانه خود به ایران وارد می‌شوند.

در شرایط فعلی، در حالی که آمار گردشگران ورودی به تهران، که یکی از مقاصد اصلی گردشگری است، با چنین کاهش چشمگیری مواجه شده است، پس دیگر مقاصد گردشگری نیز چنین افتی را تجربه خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه