کاهش زائران متقاضی پرواز به عتبات از پیامدهای افزایش قیمت دلار

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
کاهش زائران متقاضی پرواز به عتبات از پیامدهای افزایش قیمت دلار

تاکنون تضمینی برای تکمیل ظرفیت پرواز عتبات از فرودگاه اراک داده نشده که به تعویق انداختن این خط پرواز از پیامدهای این موضوع است.

اولین پرواز عتبات از فرودگاه اراک به مقصد نجف در ۵ آبان ماه ۹۶ انجام شد اما بروز برخی مشکلات باعث لغو کلیه پروازهای عتبات در کشور در ۱۰ تیرماه ۹۶ شد. به‌منظور حل این مشکل تلاش‌های بسیاری طی یک سال اخیر در این راستا انجام شد، اما این ایرلاین هنوز در فرودگاه اراک راه‌اندازی نشده است.

در حال حاضر تنها پرواز اراک-مشهد در فرودگاه اراک در بین پروازهای زیارتی قرار دارد و به‌دلیل افزایش هزینه‌ها از سوی فرودگاه نجف، پرواز عتبات به مقصد این فرودگاه هنوز راه‌اندازی نشده است. فرودگاه اراک آمادگی چنین پروازی را دارد و حتی برای راه‌اندازی این پرواز یک میلیارد تومان از طریق سازمان همیاری شهرداری نیز اعتبار در نظر گرفته شد، اما تا رفع نشدن مشکل توسط فرودگاه نجف امکان انجام پروازهای عتبات عالیات از طریق فرودگاه اراک ممکن نیست. حال آنکه ۹ ماه گذشته و تلاش‌های مکرر در خصوص پرواز اراک-نجف انجام شده است. اما تمام تلاش مجموعه فرودگاه اراک این است که تا پایان سال پرواز عتبات راه‌اندازی شود.

رحیم حسین‌نسب مدیر فرودگاه اراک گفت:

متولی سفرهای زیارتی و عتبات عالیات سازمان حج و زیارت است که اخیرا از سفر حج بازگشته‌اند و برای تصمیم‌گیری در خصوص راه‌اندازی سفر عتبات از فرودگاه اراک جلسه‌ای ترتیب داده خواهد شد و موانع و مسائل بررسی می‌شود.

شرایط برای گرفتن هواپیما جهت این پرواز انجام شده است و حال سازمان حج و زیات مسئول جواب دادن به چرایی انجام نشدن این پروازها است.

از طرف فرودگاه اراک برای راه‌اندازی پرواز عتبات تلاش‌های فراوانی شده است اما نکته اصلی برای این پرواز پر شدن ظرفیت پرواز است.

وحید اسکندری مدیرکل حج و زیارت استان مرکزی گفت:

مسلما یک پرواز باید به‌صورت پیوسته متقاضی و مسافر داشته باشد، اگر این پرواز در اراک راه‌اندازی شود، به‌ازای هر ظرفیت خالی باید خسارت پرداخت شود که این موضوع جای تامل دارد، از طرفی برای راه‌اندازی یک پرواز سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا که متولی این سفرهاست باید برای هر استان یک مجموعه و باکس جداگانه در نجف و بغداد باز کند و این امر منوط به هماهنگی با طرف عراقی است و باید تضمینی جهت خالی نماندن ظرفیت‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه برای خالی نماندن ظرفیت پرواز آیا دفاتر زیارتی تضمینی را می‌دهند؟ پاسخ این سوال را منفی دانست و افزود:

با ندادن تضمینی مبنی بر پر شدن ظرفیت پرواز مسلما شرکت مرکزی متقبل خسارات نمی‌شود، اما با این وجود مجموعه استان در تلاش برای رفع موانع و راه‌اندازی این پرواز هستند.

با توجه به افزایش قیمت دلار در حال حاضر متقاضی و زائر زیادی جهت خرید بلیط هواپیما برای پرواز عتبات وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه