فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220
برای اینکه بفهمیم در کابین یک خلبان چه می‌گذرد، همراه یک خلبان کارکشته وارد کابین ایرباس A220-300 شدیم تا جواب سوالات‌مان را از زبان یک کارشناس بشنویم.

تابه‌حال این سوال برای شما پیش نیامده است که این همه سوئیچ، عقربه و اهرم در یک کابین خلبان هواپیما چه کار می‌کنند؟ برای ما که این طور است، بنابراین این سوال را از یک خلبان پرسیدیم.

گرهارد رامکه، خلبان ایرلاین «airBaltic» در لتونی، ما را به یک تور در عرشه‌ی پرواز هواپیمای جدید ایرباس A220-300 که اولین پرواز خود را ابتدای همین سال انجام داد، دعوت کرد.

کنترل این هواپیمای فوق مدرن کمترین شباهت را به مکانیسم‌های قدیمی و دست‌وپاگیر هواپیماهای قدیمی دارد؛ ایرباس A220-300 یک هواپیمای کاملا دیجیتال است. صفحه نمایش پیشرفته‌ی لمسی آن بیشتر شبیه صفحه نمایش‌هایی است که متعلق به فضاپیماها است تا آنچه که در هواپیماها می‌بینیم.

رامکه می‌گوید:

اینجا یک کابین کاملا شیشه‌ای است. دیگر از صفحه‌های گرد عقربه‌دار شکل خبری نیست. همه داده‌ها روی این صفحه‌ها نمایش داده می‌شود.

سیستم مدیریت پرواز A220 یک سیستم کامپیوتری است که انواع مختلفی از وظایف پرواز را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این سیستم می‌تواند موقعیت هواپیما را تعیین و با توجه به برنامه‌ی پرواز، مسیری که هواپیما باید بپیماید را محاسبه کند. در ضمن، دنده‌ها و پدال‌هایی که خلبان برای مانور هواپیما از آن‌ها استفاده می‌کند هم توسط «سیستم کنترل پرواز» مدیریت می‌شود. رامکه می‌گوید که پانل بالا «همه سیستم را اداره می‌کند».

تغییر هویت

ایرباس a220

او در این مورد این‌گونه توضیح می‌دهد که:

اگر همین الان بخواهیم تیک-آف کنیم، مطمئن می‌شویم که همه این پانل‌ها به‌درستی تنظیم شده‌اند، سپس FMS را راه‌اندازی می‌کنیم و پس از آن، نقشه‌های‌مان را بر همان اساس تنظیم می‌کنیم. در زمان خود تیک‌-آف هم قدرت را به موقعیت خاصی منتقل می‌کنیم، بررسی می‌کنیم که آیا موتورها در حالت پایدار هستند یا خیر و سپس، سیستم «اتو تراتل» کار را از همان نقطه به دست می‌گیرد.

رامکه، پس از استفاده از سکان جانبی برای چرخاندن هواپیما به مقدار کافی، به تیک‌-آف ادامه می‌دهد. او اضافه می‌کند:

بعضی وقت‌ها، با اینکه دوست دارم همه عملیات پرواز را به‌صورت دستی انجام بدهم، ولی باز هم از قابلیت «اتو پایلوت» استفاده می‌کنم.

با اینکه ایرباس A220-300 به‌طور رسمی در نمایشگاه هوایی فارنبرو ۲۰۱۸ در ماه ژوئیه آغاز به کار کرد، ولی در حقیقت این هواپیما چندین سال قبل و با نام تجاری دیگری وارد عرصه‌ی خدمات‌رسانی شده بود.

سری A220 در ابتدا توسط شرکت تولید کننده‌ی کانادایی «بومباردیر» ساخته و فروخته می‌شود و به نام «CSeries» معروف بود. اولین ایرباس‌های A220-300 تحت عنوان بومباردیر CS300s در سال ۲۰۱۶ به ایرلاین بین‌المللی سوئیس (Swiss International Air Lines) فروخته شد.

ایرباس، اکتبر سال ۲۰۱۷ سهام عمده‌ی CSeries را خرید و هویت این هواپیما را تغییر داد. شرکت هواپیمایی دلتا، اولین حامل آمریکایی که این سری از هواپیماها را سفارش داد، به‌تازگی فیلمی کوتاه از مراحل رنگ‌آمیزی اولین A220-100 را که قرار است در ابتدای سال ۲۰۱۹ وارد سرویس بشود در حساب رسمی توییتری خود نشان داده است.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه