آیا در سفرهای هوایی باید از نوشیدن آب، چای و قهوه خودداری کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
آیا در سفرهای هوایی باید از نوشیدن آب، چای و قهوه خودداری کنیم؟

نوشیدن آب، چای و قهوه در سفرهای هوایی ممکن است این فکر را در برخی افراد ایجاد کند که آیا آب لازم برای تهیه این نوشیدنی‌ها از چه منبعی تهیه می‌شود؟  

اگر از آن دست افرادی هستید که مدام مقاله‌های مربوط به سفر به‌خصوص پرواز و سفرهای هوایی را دنبال می‌کنید، حتما با این سوال همیشگی روبه‌رو شده‌اید: چقدر مخزن‌های آبی که در هواپیماها برای تهیه چای یا قهوه استفاده می‌شوند بهداشتی هستند؟ آیا بهتر است در طول پرواز به‌طور کلی آب نخوریم؟

هیچ‌یک از سازندگان هواپیما مشتاق به صحبت دراین‌باره نیست. این مسئله تا حدودی قابل درک است، زیرا علم به‌ندرت پاسخی ۱۰۰ درصد قطعی برای این سوال که «آیا فلان چیز سالم است» دارد. اما آیا شما واقعا با خوردن یک فنجان چای در هواپیما به بیماری بسیار سختی مبتلا می‌شوید؟ احتمالا نه.

یک روزنامه‌نگار هواپیما می‌گوید:

من یک روزنامه‌نگار هواپیما هستم نه یک پزشک یا محقق کنترل بیماری، اما باید بگویم که من در تمام سفرهای هوایی که دارم چای و قهوه می‌نوشم و هیچ مشکلی تابه‌حال برایم پیش نیامده است. اگر نگران سلامتی خود در سفر هستید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

طبق تحقیقاتی که از افراد متخصص به عمل آمده است، آن‌ها می‌گویند زمانی که منبع‌ها طبق معمول تمیز باشند، مانند دیگر منابع در دیگر مکان‌های عمومی، همچنان مقداری جرم در آن وجود دارد. اما با وجود پروازهای هر روزه و مکرر، اگر این مورد واقعا حاد بود و برای سلامتی ضرر داشت آن‌ها متوجه می‌شوند.

نوشیدن چای اب و قهوه در هواپیما

بیایید قضیه را روشن کنیم: همه هواپیماها تانک یا منبع آب آشامیدنی ندارند، و اگر هم داشته باشند به‌طور معمول از آن استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل است که همیشه روی شیر توالت می‌بینید که نوشته‌اند «آب آشامیدنی نیست». فراموش نکنید که برخی ایرلاین‌ها به‌ویژه در پروازهای ارزان‌قیمت هزینه پذیرایی را در بلیط هواپیما منظور نمی‌کنند و در طول پرواز بطری آب آشامیدنی را دو برابر قیمت معمول به مسافران ارائه می‌دهند.

اما گاهی مزه آب متفاوت است که ممکن است شما را منزجر کند. حتی آب معدنی‌ها هم مزه متفاوتی پیدا می‌کنند. این به این خاطر نیست که برای آب اتفاقی افتاده است، بلکه به خاطر این است که حس چشایی ما به‌دلیل هوای بسیار خشک (مانند هوای داخل هواپیما) یا قرار گرفتن در ارتفاع تغییر می‌کند. حتی اگر یک آب معدنی عالی همراه داشته باشید باز احساس می‌کنید یک‌جورهایی شبیه آب معمولی نیست.

نوشیدن اب چای و قهوه در هواپیما

خب شاید این مسئله را درباره آب قبول کنید اما چای و قهوه چطور؟ خب، این نوشیدنی‌ها به‌طور معمول یا با آب‌های معدنی یا از آب‌جوش کتری‌هایی که با سیستم هوایی کار می‌کنند، تهیه می‌شوند. آب از هر جایی که تهیه شده باشد تا جایی گرم می‌شود که تمام باکتری‌ها و ویروس ها را از بین ببرد.

در سفر، به‌خصوص در هواپیما، هیدراته بودن بی‌نهایت مهم است؛ پس مدام آب بنوشید.

البته این چای‌های کیسه‌ای یا قهوه‌های آماده طعم چای و قهوه‌هایی که خودمان درست می‌کنیم را ندارند، اما حداقل گرم، مرطوب و سالم است.

یخ به‌ندرت در هواپیما تهیه می‌شود. به‌طور معمول یخ‌ها را به‌صورت آماده و بسته‌ای وارد هواپیما می‌کنند. بنابراین نگران هیچ چیز نباشید. آب، چای و قهوه حتی برای وسواسی‌ترین افراد نیز هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.


مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه