فرانسه در کتاب ها؛ صحنه های محبوب‌ ترین رمان های فرانسوی

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
فرانسه در کتاب ها؛ صحنه های محبوب‌ ترین رمان های فرانسوی

اگر در فرانسه هستید و به ادبیات نیز علاقه دارید، بهتر است بدانید که گوشه گوشه‌ کشور، از پاریس گرفته تا سرزمین‌های باتلاقی سولون، صحنه‌ یکی از رمان‌های فرانسوی محبوب شما هستند.

فرانسه با ادبیات، انواع هنر و آشپزی، زبانزد همگان است. این کشور اروپایی با بی‌شمار آثار ادبی، از شعر و داستان گرفته تا آثار فیلسوفان و منتقدان، یکی از پایگاه‌های ادبی جهان به شمار می‌رود و به عنوان سردرمدار ادبیات، مملو از جاذبه‌های گردشگری ادبی است. این بار صحنه‌هایی از محبوب‌ترین رمان‌های فرانسوی را معرفی می‌کنیم که حتما یکی از آنها، در لیست محبوب‌ترین‌های شما حضور دارد. این شما و این هم فرانسه در کتاب‌ها.

 

روآ

مادام بواری اثر گوستاو فلوبر

فرانسه در کتاب ها

تفسیر کوبنده فلوبر از ابتذال زندگی بورژوازی در قرن ۱۹ میلادی، درون‌مایه اصلی داستان مادام بواری را تشکیل می‌دهد؛ داستانی که در یکی از شهرهای ناحیه نرماندی، یعنی روآ (روآن) شکل می گیرد. شاید بتوان گفت معدود شخصیت‌های زن در ادبیات توانسته‌اند به دقت و ظرافت اما بواری در داستان مورد بررسی قرار بگیرند؛ کسی که برای تسکین بخشیدن به ملال زندگی مشترک خود با دکتر شهر، رابطه‌ای نامشروع برقرار می‌کند و سرانجام سقوط خود را رقم زد.

فرانسه در کتاب ها

برای مزه کردن حال و هوای داستان فلوبر، می‌توانید به «موزه تاریخ پزشکی فلوبر» (Musee Flaubert et d'Histoire de la Medecine) سر بزنید. هر چند که مجموعه موزه از آنجا که پدر فلوبر جراح بوده، بیش از نویسنده و آثارش، روی دارو متمرکز شده است.

 

قلعه ایف، مارسی

کنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما

فرانسه در کتاب ها

قلعه ایف نماد شاهکار دوما، کنت مونت کریستو است

رمان الکساندر دوما درباره ملوان جوانی است که اشتباها در قلعه‌ای در سواحل مارسی زندانی می‌شود و برای گرفتن انتقام از کسانی که او را متهم کرده بودند، از قلعه فرار می‌کند. رمان ماجراجویی «کنت مونت کریستو» با تسخیر ذهن خوانندگان، آنها را تا پاریس و ایتالیا نیز می‌کشاند؛ اما بیش از همه صحنه‌های «قلعه ایف» (Chateau d'If) است که به عنوان نمادی از این داستان بزرگ در خاطر خوانندگان مانده است.

فرانسه در کتاب ها

اگر می‌خواهید «کنت مونت کریستو» را به شکلی واقعی‌تر لمس کنید، از «بندر قدیمی مارسی» (Old Port of Marseille) یک قایق به مقصد جزیره قلعه ایف بگیرید و از سرتاسر جزیره، قلعه و زندان آن دیدن کنید.

 

میدان ووژ، پاریس

بینوایان اثر ویکتور هوگو

فرانسه در کتاب ها

داستان «بینوایان» با شخصیت‌هایی نامرسومی که در خود جای داده است (مانند جنایتکار اصلاح شده، ژان والژان)، در فراز‌و‌نشیب اوضاع اجتماعی و سیاسی آن دوران فرانسه پیش می‌رود. اگر به این شاهکار کلاسیک فرانسه علاقه دارید، بهترین راه برای لمس بیشتر آن، قدم زدن در خیابان‌های قدیمی پاریس است.

فرانسه در کتاب ها

پیش از هرچیزی، اول به «خانه ویکتور هوگو» (Maison de Victor Hugo) در «میدان ووژ» (Place des Vosges) مراجعه و از محل زندگی و آثار او دیدن کنید. این عمارت در سال ۱۹۰۲ و در بزرگداشت یکصدمین سالگرد تولد او افتتاح شده است.

 

فرانش-کنته

سرخ و سیاه اثر استاندال

فرانسه در کتاب ها

ژولین سورل پسری فقیر اما خوشتیپ از مناطق روستایی فرانش-کنته، با انبوهی از آرزوها است که به شکلی بیمارگونه ناپلئون تازه معزول شده را می‌پرستد. استاندال در رمان خود کامیابی‌ها و بدشانسی‌های او را در حالی به تصویر می‌کشد که ژولین می‌کوشد پله‌های ترقی را در طبقات اجتماعی فرانسه، در دوران بازگشت بوربون‌ها طی کند.

فرانسه در کتاب ها

هر چند روستایی به نام ویرا دوژو در فرانش-کنته وجود دارد؛ اما روستای ویرا که ژولین سورل در آن متولد شده، زاییده خیال استاندال است. خوشبختانه شهر بزانسون، جایی که سورل برای تحصیلات مذهبی به آن مراجعه می‌کند، وجود دارد و علاقمندان به رمان «سرخ و سیاه» می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

سولون

مون بزرگ اثر آلن فورنیه

فرانسه در کتاب ها

تنها رمان آلن فورنیه درباره دو دوست مدرسه‌ای با نام‌های سورل و مون است که در منطقه مردابی سولون در جنوب دره لوآر، زندگی می‌کنند. مون با شرکت در جشنی واقع در قلعه‌ای اسرارآمیز، سخت دلبسته دختر صاحب قلعه می‌شود. عاجز از یافتن دختر، سورل به مون کمک می‌کند تا معشوق خود را پیدا کند.

فرانسه در کتاب ها

مدرسه قدیمی آلن فورنیه در روستای اپینول له فلوریل، به موزه‌ای با نام «خانه مدرسه مون بزرگ» (Maison Ecole du Grand Meaulnes) تبدیل شده است. اگر شما هم جزو طرفداران این داستان پررمز و راز هستید، بازدید از موزه را در اولویت سفر فرانسه خود قرار دهید.

 

کومبره

در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست

فرانسه در کتاب ها

هفت جلد کتاب، ۳ هزار صفحه و بیش از یک میلیون کلمه؛ تعجبی ندارد که فرانسوی‌ها پایایی این اثر قدرتمند را که تا به انتها پرمایه پیش می‌رود، بزرگ می‌دارند. داستان از جزئیات زندگی راوی تخیلی می‌گوید و از فعالیت‌هایی (و بیش از آن کاهلی‌ها) که در شهری با نام کومبره صورت می‌گیرد؛ شهری که الگوی واقعی آن همان کومبره است.

فرانسه در کتاب ها

در جست‌وجوی درکی جدید از رمان، می‌توانید در کومبره، شهر کودکی‌های مارسل بگردید و از «موزه مارسل پروست» (Musee Marcel Proust) دیدن کنید.

 

برتاین

شوان‌ها اثر اونوره دو بالزاک

فرانسه در کتاب ها

روایت ترکیبی «شوان‌ها» از تاریخ نظامی فرانسه هنگام بازگشت سلطنت با داستانی عاشقانه، آن را متمایز کرده است

قطعا «شوان‌ها» بهترین اثر بالزاک محسوب نمی‌شود و این عنوان به احتمال زیاد از آن «بابا گوریو» است؛ اما روایت ترکیبی «شوان‌ها» از داستانی عاشقانه که در ناحیه برتاین صورت می‌گیرد، با تاریخ نظامی فرانسه در زمان بازگشت سلطنت پس از انقلاب، آن را به اثری متمایز تبدیل کرده است. «شوان‌ها» به عنوان بخشی از مجموعه رمان‌های دنباله‌دار«کمدی انسانی»، اولین اثری از بالزاک به شمار می‌رود که تحت نام واقعی او به چاپ رسید.  

فرانسه در کتاب ها

برای شروع، فوژر در شرق برتاین آغازی مناسب است. این شهر محصور در خشکی، همان محلی است که شوان‌های اشرافی سلطنت‌طلبان را به شورش علیه دولت وامی‌دارند. با گشت و گذار در فوژر، می‌توان شوان‌ها را بهتر همراهی کرد و تصویری روشن‌تری از رمان را در ذهن داشت.

 

لاند

ترز دکرو اثر فرانسوا موریاک

فرانسه در کتاب ها

ترز، مادر و زن خانه‌داری است که از مجازات حبس برای مسموم کردن همسرش با آرسنیک قسر درمی‌رود. چطور؟ خانواده همسر او که جزوی از طبقه بورژوازی جامعه محسوب می‌شوند، برای جلوگیری از رسوایی، پرونده را مختومه می‌کنند. اما این آزادی برای ترز بهایی سنگین در پی دارد: همسر ترز او را وامی‌دارد تا با خانواده او در دل جنگل‌های لاند زندگی کند.

فرانسه در کتاب ها

هر چند که لاند، یکی از بهترین سواحل را برای موج‌سواری دارد؛ اما طرفداران ترز دکرو باید پشت به ساحل، مسیر خود را به سمت جنگل‌های کاج کج و روستای آرژلوز را پیدا کنند؛ روستایی که پیدا کردن آن به همان سختی تبرئه کردن دکرو است.

مطالب مرتبط:

منبع francetoday

دیدگاه