قدیمی ترین کلیساهای چوبی جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
قدیمی ترین کلیساهای چوبی جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

کلیساهای قدیمی چوبی یکی از هیجان‌انگیزترین یادگارهای مسیح که گردشگران را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می‌کنند.

قدیمی‌ترین کلیسای چوبی جهان در یکی از شهر‌های قدیمی اروپای مرکزی به نام اسکس (Essex) قرار دارد. تعدادی از تخته‌های چوبی این کلیسا از کلیسای کوچک دیگری آورده شده و برج سفید آن به صورتی متمایز در قرن هفدهم ساخته شده است. همچنین کلیسا دارای پنجره‌های رنگی شیشه‌ای بسیاری است که از زمان ملکه ویکتوریا باقی مانده‌اند.

در ابتدا این کلیسا‌ها را از چوب می‌ساختند، اما پس از آتش گرفتن تعدادی از کلیسا‌های چوبی سنگ را جایگزین چوب کردند. در دوره‌ی بازسازی ویکتوریایی (دوره‌ای که به بازسازی کلیسا‌های قدیمی پرداختند) تخته‌ چوب‌های بلند استفاده شده در کلیسا‌ها را کوتاه کرده و آن‌ها را روی پایه‌های آجری قرار می‌دادند، زیرا پایه‌های آن‌ها بسیار سست شده بودند.

کلیسای چوبی

در کلیسای سنت اندرو هر روز برای بازدیدکنندگان خود باز است و دارای سرویس‌های هفتگی است. سرویس‌هایی شامل جشن، برگزاری مراسم مختلف و همین‌طور ده‌‌ها تن از خوانندگان به همراه انواع کیک‌ها و نوشیدنی‌ها.

اپینگ (Epping) نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این منطقه است. البته راه‌های دیگر برای رفتن به آنجا وجود دارد، با استفاده از ماشین یا دوچرخه نیز می‌توان به این محل سفر کرد. یکی از بهترین گزینه‌هی سفری، رفتن به اپینگ است که سپس با یک مسیر پیچشی می‌توان از روستا‌های هملت (Hamlet)، تونی کلی (Tawney Common)، تات هیل (Toot Hill) و گرین ستد (Greensted) که خود آن‌ها از جمله مکان‌های دیدنی هستند، دیدن کرد.

کلیسای گرین ستد

کلیسای گرین ستد

این ساختمان قدیمی‌ترین کلیسای چوبی جهان به قدمت ۹۵۸ سال است، اما اگر شما می‌خواهید قدیمی‌ترین ساختمان چوبی جهان را ببینید، باید به ژاپن بروید. هوریو جی (Hōryū-ji) معبد بودایی در نزدیکی شهر نارا (Nara) است که در سال ۶۰۷ میلادی تکمیل شد. از جمله دیگر کلیسا‌های بسیار قدیمی چوبی می‌توان به کلیسا‌های واقع در ساحل اسکاندیناوی اشاره کرد. کلیسای چوبی دیگری در نروژ، در روستای اورن (Urne) وجود دارد که مربوط به سال ۱۱۳۲ است و به احتمال زیاد قدیمی‌ترین کلیسا است. شهر شویز (Schwyz) در سوئیس (Swiss) شامل قدیمی‌ترین خانه‌های چوبی که بیشتر از ۷۳۰ سال عمر دارند، می‌شود.

کلیسا‌های چوبی

طرفداران کلیسا‌های چوبی می‌توانند وب سایت کلیسا‌های ملی را بررسی کنند. این سایت یک لیست کاملی از نمونه‌های خوبی از کلیسا‌های چوبی شامل کلیسای سنت جیمز (St James) و سنت پل (St Paul)  که واقع در روستای چشیرمارتون (Cheshire village of Marton) هستند را ارائه می‌دهد.

کلیسای چوبی

ادامه‌ی داستان را از زبان یکی از ساکنان منطقه‌ی والتماستو لندن (Walthamstow) بخوانید. به‌عنوان یک ساکن والتماستو بسیار سخت بود که سایر لندنی‌ها را در مورد زیبایی‌های سوری (Surrey) و کنت (Kent) قانع کنم. تمام جاده‌های این منطقه بسیار زیبا و تمیز بودند و روستا‌های زیبایی با فاصله‌های کم از هم در اطراف جاده با مردمی مهربان وجود دارد. زمین پوشیده از چمن سبز است و کافه‌های کوچک و دنجی برای استراحت در مسیر قرار دارد.

کلیسای گرین ستد

در مسیر بعد از کلیسای گرینستد (Greensted) به یک جاذبه‌ی گردشگری ترسناک می‌رسیم، کلیودن هچ (Kelvedon Hatch)، عمیق‌ترین پناهگاه لندن است که امروزه بازدید از آن برای عموم آزاد است. در زمان جنگ از این محل به‌عنوان پناهگاه و همین طور انبار غذا و کالا استفاده می‌شده است. تابلویی روی دیوار آن نصب شده که نشان‌دهنده‌ی وجود مواد رادیواکتیو در این پناهگاه است. این محل خوفناک ارزش عکس یادگاری را دارد.

کلیودن هچ

دوستدارن تاریخ و کلیساهای قدیمی در بازدید خود از اسکس حتما به کلیسای بسیار ساده و آجری سن پیتر (St Peter) هم سری خواهند زد. این کلیسا در سال ۶۵۴ ساخته شده است. کشیش کد (Cedd) و دوستانش این کلیسا را با مصالح موجود در آن زمان ساخته‌اند و مدت‌ها از یان کلیسا به‌عنوان انبار استفاده می‌شد تا اینکه دوباره به کلیسا تبدیل شد و امروزه هم مردم برای عبادت به آنجا می‌روند.

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه تیلبوری فورت (Tilbury Fort) است که توسط هنری هشتم برای محافظت انگلیس در برابر فرانسه ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه