اتصال ۱۸۰ شهر در جهان به شبکه شهر‌های خلاق

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
اتصال ۱۸۰ شهر در جهان به شبکه شهر‌های خلاق

 رشت و اصفهان  به‌ ترتیب در زمینه غذایی و صنایع دستی در زمره شهر‌های خلاق جهانی قرار دارند.

بهمن نامورمطلق، مدیر فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو-ایران، با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۰ شهر در کشورهای مختلف به شبکه شهرهای خلاق جهانی متصل هستند، بیان کرد که از ایران نیز در زمره شهر‌های خلاق جهانی از ایران نیز اصفهان و رشت به‌ ترتیب در زمینه صنایع دستی و غذایی قرار دارند.

بهمن نامورمطلق افزود:

شاخص تعریف شده برای شهر خلاق از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) خلاقیت در رشته‌های صنایع دستی و هنرهای مردمی، هنر رسانه، سینما، طراحی، صنایع غذایی، ادبیات و موسیقی است.

ایشان اظهار امیدواری کرد که سایر شهرهای ایران در آینده نزدیک به شبکه شهرهای خلاق جهانی متصل شوند و ضمن برخورداری از قابلیت‌های بالا در عرصه فرهنگ و هنر، از ویژگی چنین شهرهایی استفاده کنند.

از سال ۲۰۰۴ میلادی شبکه شهر‌های خلاق یونسکو شکل گرفت و زمینه‌‌ای را برای همکاری شهر‌های مختلف در ثبت یونسکو فراهم ‌کرده است.

شهر خلاق، بر اساس استانداردهای این نهاد بین‌المللی به شهری گفته می‌شود که در توسعه پایدار شهری از  توانمندی و نوآوری شهروندان آن استفاده می‌کنند.

همچنین شهر خلاق جایی است که به‌دلیل اهمیت و توانایی خاصی که دارد، هنر و تنوع فرهنگی مورد تشویق قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند از فعالیت‌های خلاق در زندگی روزمره خود در آن بهره ببرند.

مدیر فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو-ایران در ادامه از نامزدی شهر یزد برای نمایندگی کمیسیون ملی ایران در استان‌ها خبر داد و بیان کرد:

بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است، در صورتی که به تایید شورای کمیسیون ملی در تهران برسد نتیجه آن تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

نامور مطلق افزود که در واقع این نمایندگی وظایف کمیسیون ملی را در استان‌ها در زمینه فعالیت‌های مرتبط با ثبت، نظارت و پایش رصد می‌کند.

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو-ایران‌، از اولویت‌های اصلی این نهاد توسعه پایداری شهر، صیانت محیط زیست، حفظ تنوع فرهنگی و توجه به فرهنگ دانست و تاکید کرد:

 موضوع آب با توجه به اینکه این موضوع فقط مختص به ایران نیست، اما به‌صورت جدی در کمیسیون دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد که در این زمینه در کمیسون ملی یونسکو ۲ کمیته ملی آب و بازیافت آب تشکیل شد و در زمینه این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا و انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تجربه کشورها به یکدیگر منتقل می‌شود.

عکاس عکس کاور: امیر حسینی 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه