کشف مجسمه تازه ابوالهول توسط باستان‌شناسان مصری

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۲
کشف مجسمه تازه ابوالهول توسط باستان‌شناسان مصری

باستان‌شناسان در جنوب شهر اسوان در کشور مصر موفق به کشف یک مجسمه با سر انسان و بدن شیر  شدند.

به گفته وزیر آثار تاریخی مصر مجسمه ابوالهول در معبد باستانی «کوم امبو» و در جریان یک پروژه برای محافظت از این محوطه باستانی در برابر آب‌های زیرزمینی کشف شد و جنس آن از ماسه سنگ است.

مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر اعلام کرده که احتمالا این مجسمه باستانی متعلق به دوره دودمان بطلمیوسی است که از سال ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد نزدیک به ۳۰۰ سال بر مصر باستان حکمرانی می‌کردند و در این صورت قدمت این مجسمه به بیش از ۲۰۰۰ سال می‌رسد. 

 ابوالهول، غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره اودیپ که از دید مصریان باستان، مظهر آفتاب محسوب می‌شد و ترکیبی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزین به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است. مجسمه اصلی و عظیم ابوالهول بزرگ‌ترین مجسمه تک‌سنگی جهان با ۷۳٫۵ متر طول، ۱۹٫۳ متر عرض و ۲۰٫۲۲ متر ارتفاع و در کنار اهرام ثلاثه و در ساحل غربی رود نیل واقع است که گمان می‌رود توسط مصریان باستان به‌عنوان قدیمی‌ترین مجسمه تاریخی جهان در سال‌های ۲۵۵۸ تا ۲۵۳۲ قبل از میلاد مسیح (ع) بنا شده است. 

مقامات مصری از کشف یک گور باستانی ۴۴۰۰ ساله در نزدیکی قاهره در ماه فوریه امسال خبر داده بودند که شامل نقاشی‌های دیواری نادر بوده و گفته می‌شود متعلق به یک کاهن رده بالای مصری به نام «هتپت» بوده است. 

پس از ناآرامی‌های سیاسی سال ۲۰۱۱ صنعت گردشگری به‌شدت تضعیف شده بود، اما مقامات مصری ابزار امیدواری کردند که این اکتشافات باستانی جذاب بتواند موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری در این کشور شود

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه