با آداب و رسوم مردم قبرس آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم قبرس آشنا شوید

قبرس از دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین تشکیل می‌شود که از پیروان دین مسیحیت و اسلام به حساب می‌آیند و هر یک آداب و رسوم خاص خود را دارند.

قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است که به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش قبرس جنوبی (یونانی‌نشین) تقسیم می‌شود. جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر و جمعیت جمهوری قبرس بدون احتساب قبرس شمالی ۸۴۰ هزار نفر است. جمعیت این کشور را یونانی‌ها، ترکیه‌ای‌ها، ارمنی‌ها، کاتولیک‌های رم و مارونی‌ها تشکیل می‌دهند که بر اساس آمارها، ۸۰ درصد یونانی‌تبار، ۱۸ درصد ترک‌تبار و ۲ درصد نیز از دیگر اقلیت‌های مسیحی (مارونی، کاتولیک لاتینی و ارمنی) هستند. با ما همراه باشید تا شما را با آداب و رسوم مردم قبرس آشنا کنیم.

زبان و مذهب در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

با توجه به جمعیت ۷۳۶ هزار نفری جزیره قبرس، حدود ۱۳ درصد به زبان رسمی ترکی و ۸۴ درصد به زبان رسمی یونانی صحبت می‌کنند. اقلیت‌هایی نیز در این کشور هستند که از زبان ارمنی و عربی استفاده می‌کنند.

بیشتر مردم قبرس، از پیروان دین مسیحیت و اسلام به حساب می‌آیند

بیشتر مردم قبرس، از پیروان دین مسیحیت و اسلام به حساب می‌آیند و کلیسای ارتدکس قبرس، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای خودمختار محسوب می‎شود. ۷۸ درصد مردم به ارتدکس قبرس (در بخش قبرس یونانی‌نشین)، ۱۸ درصد مسلمان (در بخش قبرس ترک‌نشین)، ۴ درصد هم به سایر مذاهب اعتقاد دارند. با اینکه مسیحیت و اسلام دین اکثریت مردم را تشکیل می‌دهد، اما آزادی مذاهب در این کشور وجود دارد. مردم شهر و تحصیلکرده‌ها اغلب به کلیسا نمی‌روند و اکثر مردم آیین‌های مذهبی را در خانه به جا می‌آروند. در طول ماه رمضان، همه مسلمان‌ها باید از سحر تا غروب را روزه بگیرند و اجازه ندارند بیشتر از ۶ ساعت در روز کار کنند. روزه شامل نخوردن، نیاشامیدن، سیگار نکشیدن و آدامس نخوردن می‌شود. سایر افرادی که روزه نمی‌گیرند حق خوردن و آشامیدن در محیط عمومی را ندارند.

فرهنگ و جامعه در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

خانواده به عنوان مرکز ساختار اجتماعی کشور قبرس به حساب می‌آید و رابطه قوی بین پدر بزرگ و مادر بزرگ و نوه‌ها وجود دارد. بزرگ‌ترها به شدت مورد احترام هستند و از فرزندان انتظار می‌رود از والدین خود در زمان پیری و ناتوانی نگهداری کنند.

احترام به افراد بر اساس سن و موقعیت آنها است به‌طوری‌که افراد مسن را اشخاصی عاقل می‌دانند و احترام زیادی برایشان قائل هستند. در موقعیت‌های اجتماعی نیز بسیار محترم شمرده می‌شوند و اول آنها را معرفی کرده یا برایشان غذا سرو می‌کنند.

مردم قبرس معمولا زیاد در مورد سر وقت بودن سخت‌گیری نمی‌کنند و دیر رسیدن به موقعیت‌های اجتماعی امری طبیعی محسوب می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که هیچ مراسمی سر وقت شروع نمی‌شود و وقتی مردم راجع به زمان صحبت می‌کنند، منظورشان حداقل ۲۰ دقیقه بعد از زمان اعلام شده است.

آداب احوالپرسی در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

مردم قبرس هنگام احوالپرسی، ضمن دست دادن، لبخند می‌زنند و تماس مستقیم چشمی دارند، هر چند اکثر مسلمان‌های مذهبی با زن‌ها دست نمی‌دهند. بسیاری از قبرسی‌های ترک، به نشانه احترام، نگاه خود را به سمت پایین می‌آورند. یادتان باشد فقط وقتی از نام کوچک افراد استفاده کنید که به شما اجازه داده باشند. دوستان نزدیک و اعضای خانواده معمولا یکدیگر را در آغوش گرفته و به آرامی روی شانه هم می‌زنند. خانم‌هایی که همدیگر را می‌شناسند هنگام ملاقات، هر گونه صورت را یک بار می‌بوسند و زنانی که برای اولین بار همدیگر را می‌بینند با یک دست دادن ملایم احوالپرسی می‌کنند. هنگام خداحافظی باید شخصا با همه افراد خداحافظی کنید.

هنگام خداحافظی باید شخصا با همه افراد خداحافظی کنید

حفظ فاصله شخصی اهمیت زیادی دارد و مردم معمولا این فاصله را رعایت می‌کنند. هنگام تعامل و رابطه با غریبه‌ها، این فاصله بیشتر هم می‌شود و بالعکس زمان ملاقات اعضای خانواده و دوستان، این فاصله شخصی کمتر می‌شود. بهتر است هنگام صحبت، تماس بدنی را به حداقل برسانید مگر آنکه در جمع دوستان نزدیک‌تان باشید.

آداب غذا خوردن در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

اگر به خانه یک قبرسی دعوت شده‌اید، در بدو ورود و هنگام خروج با همه افراد دست بدهید. سعی کنید لباسی معمولی اما تمیز بپوشید و بعد از رسیدن و هنگام ترک کردن منزل، ترجیحاً با همه دست بدهید و از خانه تعریف کنید. علاوه بر این، هدیه‌ای خوردنی نظیر شیرینی با خود ببرید و اگر خواستید گل هدیه بدهید به هیچ عنوان گل سوسن سفید انتخاب نکنید زیرا در مراسم تدفین استفاده می‌شود. هنگام چیدن میز غذا یا جمع کردن ظروف به میزبان پیشنهاد کمک دهید.

در اینجا همانند کشورهای اروپایی، هنگام غذا خوردن چاقو را در دست چپ و چنگال را در دست راست نگه می‌دارند. سر میز غذا بایستید تا میزبان شما را دعوت به نشستن کند و تا زمانی که میزبان شروع به خوردن نکرده است، غذا نخورید. البته به احترام افراد مسن و مهمان معمولا اول غذا برای آنها سرو می‌شود. ادب حکم می‌کند که غذایتان را انتها میل کنید و اگر غذایتان تمام نشده است، چاقو و چنگال‌تان را به شکل بعلاوه روی هم قرار دهید به‌طوری‌که چنگال روی چاقو باشد و در انتها نیز چاقو و چنگال‌تان را کنار هم در سمت راست بشقاب به صورت موازی بگذارید تا میزبان متوجه شود شما غذای‌تان را تمام کرده‌اید.

آداب کسب و کار در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

مردم قبرس ترجیح می‌دهند هنگام انجام کسب و کار، به جای ارتباط تلفنی یا به صورت مکتوب، ملاقات حضوری داشته باشند. برقراری رابطه امری زمان‌بر است که معمولا در اداره یا هنگام قرارهای شام و ناهار اتفاق می‌افتد، اما وقتی رابطه‌ای شکل گرفت، وفاداری آنها به شخص شما (و نه شرکتی که نماینده آنها هستید) خواهد بود. به عبارتی اگر شرکت شما، نماینده جدیدی برای مذاکرات کاری بفرستد، دوباره همین روند شناخت و برقراری رابطه تکرار می‌شود. خیلی مهم است که برای جایگاه افراد مهم، احترام قائل باشید. اگر افراد منسب‌های شغلی یکسانی دارند، معمولا رابطه‌ها خیلی غیررسمی‌تر است. به هیچ عنوان اشتباه طرف مقابل را به او گوشزد نکنید زیرا قبرسی‌ها از اینکه علنا اعتراف به اشتباه کنند، بیزار هستند. در ضمن نباید به نوعی رفتار کنید که طرف مقابل احساس کند به او اعتماد ندارید زیرا اعتماد و روابط شخصی جزء لاینفک هر کسب و کاری به حساب می‌آید.

قرار ملاقات‌ها باید از پیش تعیین شود. سر وقت بودن اهمیت زیادی برای قبرسی‌ها دارد، هر چند انتظارش را داشته باشید که شما را منتظر نگه دارند. اصلا راجع به محصولات و خدمات خود اغراق و بزرگ‌نمایی نکنید. در طی جلسات کاری صبور باشید زیرا احتمال توقف مکرر جلسات وجود دارد. باید بدانید که در این جلسات هیچ تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و هدف از آن فقط بحث و بررسی و مبادله ایده‌ها است.

بایدها و نبایدها در قبرس

آداب و رسوم مردم قبرس

سن قانونی مصرف نوشیدنی‌های الکلی، ۱۸ سال است که طبق قانون اعمال می شود. سن قانونی استفاده از سیگار نیز ۱۸ سال در نظر گرفته شده است هر چند که خیلی سفت و سخت اجرا نمی‌شود. مجازات داشتن مواد مخدر و خرید و فروش آن خیلی شدید است و شامل مجازات‌هایی نظیر جریمه و زندانی طولانی در زندان‌های محلی است. یکی از دیگر از اعمال خلاف قانون، رعایت نکردن اصول رانندگی است که باطل شدن گواهینامه را به همراه دارد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه