سفری به قلب ایران؛ گشت و گذار از تهران تا مرکز ایران

پریسا  مرتضوی
پریسا مرتضوی پنجشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
سفری به قلب ایران؛ گشت و گذار از تهران تا مرکز ایران

نظرتان درباره سفری در قلب ایران چیست؟ سفری که از تهران آغاز و پس  از عبور از قم، کاشان، متین‌آباد، نطنز، اصفهان، خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات و نراق و چرخش در زیبایی‌های ایران دوباره به پایتخت باز می‌گردد.

سیر و سفر به مرکز ایران، از جذاب‌ترین سفرهای ایران‌گردی است. تنوع و فراوانی لذت‌هایش چنان وسوسه کننده است که کمتر کسی می‌تواند از آن چشم پوشی کند. زیارت قبور امامزادگان معتبر و شناخته شده در قم، بادرود و اصفهان، گشت‌وگذار و اقامت در خانه‌های مجلل ایرانی، گردش در اصفهان پایتخت پنج سلسله ایرانی، کشف نادیده‌ها و ماجراجویی در شهرهایی که تنها نامی از آن‌ها شنیده‌ایم و تماشای دشت‌های مزین به لاله‌ واژگون، تنها بخشی از این سفر هستند.

مسیری که از تهران آغاز و با چرخش در زیبایی‌های ایران و عبور از قم، کاشان، متین‌آباد، نطنز، اصفهان، خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات و نراق دوباره به پایتخت باز می‌گردد. چنین سفری ۱۰ روزی فراغت از کار می‌طلبد و شجاعت دل کندن از وطن. روزهای تعطیل عید، بهترین فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا دل به این سفر هیجان‌انگیز بسپارید و تاریخ و طبیعت این خطه از سرزمین‌مان را از نظر بگذرانید.

چطور برسیم؟

از تهران تا اصفهان حدود ۴۲۰ کیلومتر مسیر آزادراهی و از اصفهان به تهران از مسیر خوانسار ۵۵۰ کیلومتر و از مسیر الیگودرز ۶۴۰ کیلومتر راه دارید. البته این مسیر، بدون محاسبه فرعی‌های پیشنهادی است.

مسیری که ما به شما پیشنهاد کرده‌ایم، از تهران شروع شده و بعد از عبور از شهرهای قم، کاشان، منطقه گردشگری متین‌آباد و نطنز به اصفهان می‌رسد و از مسیر الیگودرز، خمین، محلات، دلیجان و سلفچگان دوباره به تهران برمی‌گردد.

تهران تا اصفهان

تهران تا قم را در مسیر آزادراه خلیج فارس با آرامش برانید، قم تا کاشان را هم بهتر است از آزادراه قم کاشان بروید، اما مسیر جایگزین، جاده قدیم قم کاشان است که یک راست تا قلب کاشان می‌رود. برای رسیدن به متین‌آباد باید در جاده قدیم کاشان اردستان که راهش را از میدان بسیج کاشان جدا می‌کند، برانید. بعد از آن، پس از طی ۵۸ کیلومتر جاده آسفالته به‌سمت بادرود بپیچید. در میدان امام خمینی (ره) بادرود به‌سمت روستای خالدآباد بروید، اندکی پس از روستای ده‌آباد متین‌آباد از راه می‌رسد.

از خروجی جاده کاشان اردستان تا کمپ متین‌آباد ۲۰ کیلومتر راه در پیش دارید. برای ادامه مسیر باید راه رفته را تا بادرود بازگردید و خود را به آزادراه کاشان نطنز برسانید تا با حدود ۲۹ کیلومتر رانندگی در آزادراه، خود را در شهر تاریخی نطنز ببینید. مسیر نطنز تا اصفهان را با آزادراه نطنز اصفهان همراهی کنید.

غار

منبع عکس: https://www.karnaval.ir

اصفهان تا تهران

برای رسیدن به مقصد بعدی از اصفهان به‌سمت نجف‌آباد بروید. نجف‌آباد را از بلوار دفاع مقدس دور بزنید و تا دامنه برانید. در این شهر به‌سمت راست بپیچید تا به خوانسار برسید. اصفهان تا خوانسار ۱۵۰ کیلومتر است. از خوانسار تا گلپایگان ۳۰ کیلومتر، از گلپایگان تا خمین ۴۲ و از خمین تا محلات هم ۴۸ کیلومتر راه دارید. برای دیدن نراق و غار نخجیر باید نیم‌ور و دلیجان را پشت سر بگذارید و به‌سمت مشهد اردهال برانید. با تمام شدن دیدنی‌های نراق وقت دل‌تنگی برای تهران است. پس مسیر رفته را تا دلیجان برگردید، از دلیجان تا تهران، سد پانزده خرداد، سلفچگان، آزاد راه سلفچگان ساوه و آزادراه ساوه تهران را در پیش دارید. مسیر پیشنهادی ما حدود یک هزار کیلومتر درازا دارد، اما با محاسبه فاصله رسیدن به جاذبه‌های دیدنی معرفی شده، باید حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر برانید.

کجا را ببینیم؟

دیدن آبشارهای این منطقه خالی از لطف نیست.

آبشار پونه‌زار: این آبشار زیبا در نزدیکی فریدون‌شهر است و برای دیدنش باید از داران مسیر را به‌سمت الیگودرز ادامه دهید تا بعد از ۲۰ کیلومتر به سه راهی فریدون‌شهر برسید. وارد جاده فریدون‌شهر شده و پس از این شهر به‌سمت روستای چغیورت بروید که ۱۳ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد و تابلوهای راهنمای آبشار شما را هدایت خواهند کرد. رسیدن به این آبشار مستلزم کوه‌پیمایی است.  

ابشار پونه زار

منبع عکس: ویکی پدیا

آبشار آب سفید: یکی از آبشارهای معروف ایران، آب سفید است در شهرستان الیگودرز. آبشاری زیبا و بلند و پرآب که دسترسی به آن برای اکثر افراد راحت است. براي رسيدن به آبشار بايد از داران به‌سمت الیگودرز بروید تا کمی مانده به الیگودرز، تابلويی در سمت چپتان ببینید که روی آن نوشته شده: سد قمرود-رودبار، كه نشانگر ورود به منطقه ای پرآب است. از ورودی اين جاده فرعی تا لب آبشار نزدیک به ۸۰ كیلومتر راه است كه جاده‌ای روستایی است، اما آسفالت قابل‌قبولی دارد. بعد از سد به یک سه‌راهی می‌رسید که مسیر سمت چپ به طرف آبشار آب سفید می‌رود. در برگشت هم می‌توانید از الیگودرز یک‌راست به خمین بروید و ادامه مسیر همان است که در ابتدا گفتیم.

قم، كاشان، متين‌آباد و نطنز شهرهايی هستند كه تا رسيدن به اصفهان از آن‌ها گذر خواهيد كرد.

قم: اگر تابه‌حال در سفر به قم به زیارت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران اکتفا کرده‌اید در این سفر وقتی را به نادیده‌های قم اختصاص دهید.

جمکران

 عکاس: Mostafameraji

بازار سنتی: بازار قدیم قم در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) دو تکه دارد که نیمی از آن قاجاری و نیم دیگر صفوی است. در مراجعه به بازار و در میان تماشا و خرید از بازار نو، دیدن تیمچه بزرگ قم که شاهکاری است از معماری دوره قاجار را از قلم نیندازید. در انتهای ردیف دکان‌های بازار کهنه که صاحبان‌شان بیشتر خراط‌ها و رنگرزها هستند. در خیابان مسجد جامع به دیدن مسجد جامع کهن‌سال شهر و شبستان و گنبد رفیعش بروید. همچنین در اواسط خیابان شهید دل آذر می‌توانید امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند امام نهم شیعیان، امام محمد تقی (ع) را در مقبره مشهور به چهل اختران زیارت کنید.

مقبره

 عکاس: Mostafameraji 

مقابر گنبد سبز: از ابنیه آرامگاهی مشهور قم که محصول هنر و فراست معماران تیموری هستند، غافل نشوید. دیدنی‌ترین آن‌ها مقابر باغ گنبد سبز که جایگاه سه حاکم محلی قم است و مقبره علی بن جعفر (ع) منتسب به حضرت امام صادق (ع) هستند. همچنین موزه قم در میدان آستانه و در همسایگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) دیدنی‌های بسیاری برای عرضه دارد.

کاشان: این شهر صمیمی و آرام دیدنی‌های فراوان دارد.

دیدنی‌های شهر کاشان بیشتر در درازای بازار سنتی و بافت تاریخی‌اش مجتمع شده‌اند.

بازار

 عکس از سایت https://www.mywanderlust.pl، عکاس: Kami

در طول بازار کاشان، که البته خود آن هم بسیار تماشایی است، می‌توانید به‌ترتیب مسجد صفوی میرعماد، تیمچه امین‌الدوله و مسجد مدرسه سلطانی را ببینید و در حوالی خیابان علوی، در جنوب خیابان فاضل می‌توانید از خانه عباسیان، خانه عامری‌ها، خانه طباطبایی، خانه بروجردی و حمام سلطان امیر احمد بازدید کنید. البته باغ مصفای فین، حمام فین و داستان‌هایش در انتهای خیابان امیرکبیر، همیشه برای مسافران این شهر وسوسه‌کننده است. باغ زیبای فین قطعا یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر کاشان است که می‌توان از آن به‌عنوان نمونه‌ی کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. محوطه‌ای چشم‌نواز و مطبوع که از گذشته‌های دور مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در دوران دیگر حکمرانان تاریخ از جمله «آل بویه» و «ایلخانان» گسترش یافته و در برخی دوران نیز بازسازی شده است.

هتل علوی

عکاس: پریسا مرتضوی

مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ کاشان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که با کمک مالی «حاج محمدتقی خانبان»، احداث شده و پروسه‌ی ساخت آن در زمان سلطنت «ناصرالدین شاه»، به اتمام رسیده است. عمارتی که گنبد آن، از معماری زیبا و چشم‌نوازی برخوردار بوده و از نظر نوع ساخت، از کم‌نظیرهای زمان خود محسوب می‌شود.

کاشان

 عکس از سایت https://www.mywanderlust.pl، عکاس: Kami

بازدید از تپه‌های باستانی سیلک کاشان هم می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی بسیار جذاب است. این  زیگورات که از گل رس و سفال ساخته شده که تا مدت‌ها از وجود آن‌ها، اطلاعاتی در دسترس نبود تا پس از جاری‌ شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورده و به‌عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

متین اباد 

عکس از: مهدی خیری

متین‌آباد: یکی از کم مخاطره‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرهای دسترسی به کویر مرکزی ایران مسیر دسترسی به کمپ متین‌آباد است.  منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد اولین اکو کمپ ایران است که در ۲۵ کیلومتری نطنز و در ابتدای نرمی و دلنوازی رمل‌های کویر مرکزی ایران قرار دارد. اقامت شبانه در کاروان‌سرا یا چادر، رصد ستارگان، شتر و دوچرخه‌سواری در رمل‌ها می‌تواند بخشی از لذت‌های این سفر باشد. همچنین در گشت‌وگذار در میان رمل‌ها منتظر دیدن جانوران بومی منطقه از جمله زاغ بور، هوبره، تیهو، چكاوك، روباه شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد و خرگوش باشید.

زیارت مزار علی عبّاس (ع) و محمدّ (ع) از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) نیز در شهر بادرود برایتان مهیا است.

نطنز: نطنز را به چشم یک اقامتگاه میان راهی در حاشیه بزرگراه اصفهان کاشان نبینید و حتما برای دیدن آن وقت بگذارید.

نطنز

منبع عکس: www.tripadvisor.com

مسجد جامع نطنز: دیدن نطنز تاریخی را با مسجد جامع و مقبره شیخ عبدالصمد نطنزی، از عرفای قرن هفتم هجری، آغاز کنید. این مجموعه را که شامل صحن، ایوان‌های خوش قد و قامت، خانقاه، درخت دو هزار ساله و مقبره شیخ عبدالصمد است را می‌توانید به‌واسطه مناره رشیدش در حاشیه خیابان مالک اشتر بیابید. مجموعه منحصربه‌فرد مسجد جامع نطنز و مقبره شیخ عبدالصمد محصول استادی و کار بلدی معماران دوره ایلخانی است.

نظنز1

عکس از : ویکی مدیا

زیارت: همچنین مقبره امامزاده عبدالله (ع) از نوادگان امام علی (ع) در کوی علیاء، منطقه باغستان و مقبره امامزاده رقیه خاتون (س) دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) در کنار خیابان رهن، فرصتی هستند برای زیارت و خلوت کردن با خودتان. البته از این جهت که هر دو بر بلندی کوه هستند، می‌توانید دورنمای شهر نطنز را هم تجربه کنید. کاروانسرای صفوی کوه‌آب در حاشیه بلوار شهید بهشتی و روبه‌روی کوه گنبدباز از دیگر دیدنی‌های نطنز است. همچنین سری به حمام تاریخی افوشته بزنید که در محل‌های به همین نام در نزدیکی خیابان مطهری است.

نظنز2

عکس از: irandoostan.com

آتشکده نطنز، آتشکده‌ای چهار اتاقی متعلق به دوران ساسانیان است که در کوچه پشتی مسجد جامع نطنز در باغی به نام «باغ امام جمعه» واقع شده است. راه دسترسی به این بنای تاریخی بسیار دشوار است و از میان باغ‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. از روی بام خانه‌های اطراف نیز می‌توانید قسمتی از این آتشکده دیدنی را تماشا کنید. اگر می‌خواهید دید بهتری از بنا داشته باشید، می‌توانید به بالای بام مسجد جامع بروید و بقایای این گنبد فرو ریخته را مشاهده کنید.

پیش از ورود به شهر خوانسار از دیدنی‌های منطقه حفاظت‌شده گلستان کوه که در بهار پر می‌شود از لاله‌های واژگون لذت ببرید

خوانسار: خوانسار لکه‌ای سبز است بر دامن منطقه کوهستانی شمال غرب اصفهان. شهری در میان باغی بزرگ با خانه باغ‌ها و کوچه باغ‌هایی مصفا.

طبیعت: پیش از ورود به شهر خوانسار از دیدنی‌های منطقه حفاظت‌شده گلستان کوه که در بهار پر می‌شود از لاله‌های واژگون لذت ببرید. این منطقه در کیلومتر ۱۵، جاده خوانسار اصفهان قرار دارد. این گل كه یكی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی ایران است، كم‌كم کمیاب‌ می‌شود و حالا هم كه دیگر چیزی نمانده تا نسلش از كشور ما ور بیفتد. لاله‌های واژگون در تمام سال تنها چند هفته عمر می‌کنند كه متأسفانه با چیدن آن‌ها شكوفه دادن این گل برای سال بعد هم ممكن نیست. بنابراین وقتی به دیدن آن‌ها می‌روید، مراقب‌شان باشید.

لاله

عکاس: سید وحید حسینی

 دیدن پارک ملی سرچشمه که از راه میدان ۲۲ بهمن، خیابان شهید رجایی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد را از دست ندهید. همچنین از تونل سبز خوانسار که در واقع نام دیگری است برای خیابان امام خمینی (ره) و سد مخزنی باغکل که در ابتدای جاده خوانسار - اصفهان بر رودخانه خوانسار بسته شده، به آسانی نگذرید.

تاریخ: اگر علاقه‌مندید ابنیه تاریخی خوانسار را ببینید، می‌توانید به تماشای برج‌های کبوتر در جاده ویست کمی پس از رودخانه خوانسار یا نمونه‌های موجود در باغ‌های روستای بیدهند بروید. حسینیه حبیبی‌ها را در ابتدای خیابان جوانمرد و ویرانه های همچنان تماشایی بازار را کمی بالاتر از میدان امام خمینی (ره) در خیابان سیزده محرم ببینید.

منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد اولین اکو کمپ ایران است که در ۲۵ کیلومتری نطنز و در ابتدای نرمی و دلنوازی رمل‌های کویر مرکزی ایران قرار دارد

خمین: شهر خمین در میانه دشت خمین قرار گرفته است.

درون شهر: این شهر خاطرات بسیاری از کودکی امام خمینی (ره) در حافظه دارد. برای دیدن قلعه‌ای که کودکی حضرت امام خمینی (ره) در میان راهروها و اتاق‌های آن گذشته است، باید تا خیابان شهید منتظری بروید. این قلعه شامل شش خانه است که به هنگام حمله اشرار تبدیل به پناهگاه برای اهالی محل می‌شده است. همچنین باید از قلعه سالار محتشم در مجاورت بلوار شهید منتظری یاد کرد كه به یک کوشک اشرافی شبیه است. در گذشته‌های نه چندان دور، خمین ۱۱۷ قلعه و ۳۶۸ برج دیده‌بانی برای حفاظت از اهالی شهر داشته است.

بیرون شهر: مسجد جامع خمین و امامزاده عبدالله بن علی (ع) در حومه شهر از جمله ابنیه مذهبی و تاریخی خمین هستند. همچنین اگر اهل گشت‌وگذار در تفرجگاه‌های شهری هستید، می‌توانید تا کوه بوجه که در ابتدای جاده خمین الیگودرز قرار دارد، بروید و از مناظر، رستوران و امکانات رفاهی این مکان بهره‌مند شوید.

نراق: اگرچه نراق امروز شهری است کوچک در مسیر دلیجان به کاشان اما چنانچه از شخصیت‌های علمی و تاریخی متعددی که پسوند نراقی بر اسم خود دارند بر می‌آید، زمانی شهر معتبر و تأثیرگذاری بوده است. بیشتر بناهای تاریخی شهر را می‌توان در حاشیه جاده دلیجان به کاشان که از دل نراق می‌گذرد دید. از جمله، بنای مقبره امامزاده سلیمان (ع)، بازار سنتی جمع و جور و کاروانسرای مختصر و مفید شمس‌السلطنه، مسجد جامع کهن‌سال نراق و تک و توک خانه‌های زیبای تاریخی نراق که همچنان سرپا هستند. همچنین یادتان نرود قبل از ورود به نراق در کیلومتر هفت جاده دلیجان به نراق، غار نخجیر را در دل کوه نخجیر ببینید. دیدن عجایب و زیبایی‌های این غار برای عموم علاقه‌مندان آزاد است، فقط باید بلیط تهیه کنید.

اگر قصد سفر و بازدید از جاهای دیدنی استان اصفهان را دارید، برای انتخاب تور ارزان اصفهان، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و پس از مقایسه به آسانی خریداری کنید.

عکس کاور از سایت https://www.touristlink.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه