وضعیت نامناسب آتشکده دوره ساسانی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
وضعیت نامناسب آتشکده دوره ساسانی

آتشکده ساسانی جهرم، توسط بازدیدکنندگانی که فرهنگ بازدید عمومی از این بنا را رعایت نکرده‌اند، به شدت تخریب شده است.

نوشته‌های روی دیوارهای سفید آتشکده ساسانی جهرم، زباله‌های داخل فضای آتشکده و بیرون از آن، نم‌گرفتگی دیوارها، ته‌مانده سیگارها و نشانه‌های دود سیاه روی بدنه آتشکده، از جمله مشکلاتی است که عدم توجه بازدیدکنندگان و مسئولان فرهنگی در این منطقه تاریخی استان فارس ایجاد کرده است.

محمود اکسیری‌فرد، یک فعال میراث‌فرهنگی استان فارس، همراه با تصاویری که از این آتشکده گرفته، گفته است:

ساختمان این آتشکده از یک صحن مرکزی و اتاق‌هایی که به آن متصل شده‌اند، تشکیل شده است. صحن مرکزی زیرزمینی دارد که به‌صورت اتاق زیر آن قرار گرفته است. با توجه به شاخصه‌های بنا، می‌توان آن را اثر باستانی شاخص جهرم و شناخته‌شده‌ترین اثر باستانی بین مردم منطقه دانست.

اکسیری‌فرد در ادامه می‌گوید:

تاکنون هیچ تلاش چشمگیری برای مرمت، بازسازی یا نگهداری از این اثر صورت نگرفته است. بخش‌هایی از این بنا با بی‌دقتی و سهل‌انگاری بازسازی شده، به گونه‌ای که بافت تاریخی‌اش را مخدوش کرده است. بخش‌های زیادی از آن رو به تخریب هستند و نیاز به بازسازی دارند.

اکسیری‌فرد گفت که نه تنها هیچ‌گونه اقدام حفاظتی از این بنا صورت نمی‌گیرد، بلکه زباله‌های اطراف این بنا جمع‌ نمی‌شود و نشانه‌های روشن کردن آتش در نقاط مختلف محوطه به چشم می‌خورد. از سوی دیگر در صحن مرکزی قدمگاه، اثر تردد لاستیک موتور که گویا حرکات آکروباتیک انجام می‌دهند، به چشم می‌آید.

اکسیری‌‌فرد در ادامه ابراز کرده است:

ته‌ سیگار، پاکت خالی سیگار، سرنگ، مدفوع خشک‌ شده انسان، ته‌ مانده پاکت‌های چیپس، جعبه‌های پیتزا، بطری‌های پلاستیکی خالی و مدفوع دام و سگ، از جمله زباله‌هایی هستند که در این محوطه ریخته شده‌اند. جوانان شب‌ها در این مکان تجمع می‌کنند و به راحتی روی سقف بنا رفته و در آنجا به استعمال دخانیات می‌پردازند.

آتشکده باقی‌مانده از دوره ساسانی که مردم محلی آن را با نام «قدمگاه» می‌شناسند، و حتی یکی از «معابد آناهیتا» نامیده می‌شود، به نیایش زنان اختصاص داشته و به دلیل اهمیت بالا در دهم شهریور ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما اکنون مسئولان میراث‌فرهنگی، از نظر فیزیکی و حفاظتی، از آن حمایت نمی‌کنند. 

او در انتها افزود:

جمع شدن افراد بر ردی سقف تا اندازه‌ای باعث تخریب بنا شده، زیرا سقف قدمگاه به طور کامل عایق نشده است. دیوارهای این بنا نیز بر اثر رطوبت در حال تخریب‌اند و در دیوارهای داخلی با زغال یادگاری نوشته شده است.

عکس: محمود اکسیری‌فرد

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه