۱۰ اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
۱۰ اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد

از آثار مستند ایرانی ۱۰ اثر  در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید .

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ۱۰ اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند خبر داد.

دکتر فرهاد نظری بیان کرد:

این کارگاه با حضور سمن‌‎ها و با همکاری میراث فرهنگی، سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و نهادهای دیگر برگزار می‎شود که هدف آن آشنا ساختن مخاطبان با ارزش‎های میراث فرهنگی و میراث مستند از اهداف برگزاری این کارگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از این مستندات در اختیار مردم و گنجینه‎های خصوصی است، افزود که بسیاری از این گنجینه‎ها یونیک و تجزیه‎ناپذیر هستند و نظیر آن‌ها در جاهای دیگری پیدا نمی‎شود.

نظری در ادامه سخنان خود گفت:

میراث مستند طیف بسیار وسیعی از نسخ اسناد خطی و قباله‎ها، عکس‎های تاریخی و کتابخانه‎ها و عقدنامه‎ها و فیلم‎هایی هستند که همه آن‌ها را در برمی‎گیرد و مردم باید از داشته‎های خود آگاه باشند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد که خوشبختانه فرهنگ حفظ این آثار را خانواده‎های ایرانی دارند و با دید یادگار به آن‌ها نگاه می‎کنند. تلاش بر این است که در این کارگاه شیوه‎‌های علمی و نوین حفظ و حراست از آن‌ها را آموزش داده و نیز آثاری که قابلیت ثبت دارند را شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد که تابه‌حال نزدیک به ۶۰ اثر در فهرست ملی، ۵ مورد در لیست منطقه‎ای آسیا- اقیانوسیه و ۱۰ اثر در مقوله میراث مستند یا حافظه جهانی در فهرست جهانی ثبت شده‎اند که جهانی‎ها به‌معنای این است که جزو آثار بشری محسوب شده و به قوم و کشور خاصی مربوط نمی‎شود.

نظری بیان کرد:

این آثار میراث فکری کل بشریت است و ایران از این حیث به خاطر تاثیرگذاری و جایگاهی که در دنیا دارد،داشته‎هایش بسیار زیاد است که شامل اثرهایی مانند شاهنامه فردوسی، ذخیره خوارزمشاهی، پنج گنج نظامی، کلیات سعدی، التفهیم ابوریحان می‎شوند که خوشبختانه آن‌ها را در آرشیو خود داریم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه