خوشامدگویان؛ سمبل گردشگری مشارکتی در بروکسل

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
خوشامدگویان؛ سمبل گردشگری مشارکتی در بروکسل

اگر خواهان بازدیدی متفاوت از بروکسل و آشنایی با جنبه‌هایی از زندگی روزمره در آن هستید که معمولا در تورهای گران قیمت تجربه نمی‌کنید، شاید حضور در برنامه‌هایی به سرپرستی تورلیدرهای «خوشامدگو» در بروکسل بتواند این نیاز شما را برطرف کند. 

شبکه جهانی خوشامدگویان (The Global Greeter Network)، بیست و ششمین سالگرد شکل‌گیری مفهوم «خوشامدگویان» و خوشامدگویی به بازدیدکننندگان بروکسل را جشن می‌گیرد که فرصتی برای بیان اهمیت این نوع از گردشگری مشارکتی است. این مفهوم، تعریفی ساده دارد: داوطلبان این کار ذوق و اشتیاق، قصه‌ها و مکان‌های مورد علاقه‌ی خود در شهر را با بازدیدکنندگان تقسیم و از آن‌ها دعوت می‌کنند تا به روشی متفاوت از بروکسل بازدید کنند؛ شیوه‌ای ابتکاری و در عین حال، بی‌همتا برای کشف یک شهر.

افراد «خوشامدگو»، ساکنان محلی بروکسل هستند که شهر یا محله‌ی خود را به روشی غیرمعمول، بدیع و شخصی به گردشگران نشان می‌دهند و این کار را به شیوه‌ای دوستانه و صمیمی انجام می‌دهند. بنابراین، این مفهوم به‌طور کامل در راستای روند گردشگری جایگزین حرکت می‌کند که در میان گردشگرانی که اصالت را جستجو می‌کنند روز به روز طرفداران بیشتری می‌یابد.

ریشه‌های جهانی

خوشامدگویان در بروکسل

این ایده که در سال ۱۹۹۲ و توسط لین بروکس در نیویورک مطرح شد، از تمایل گردشگران برای کشف نیویورک واقعی با استفاده از ساکنان «بیگ اپل» (Big Apple) که در آن زمان شهرت بدی در میان مردم داشتند، ریشه گرفته است. امروز، جامعه «گریترز» همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است و در ۳۸ کشور و ۱۴۰ مقصد گردشگری حضور دارند.

در بروکسل

خوشامدگویان در بروکسل

این خوشامدگویان که سفیران بروکسل، پایتخت بلژیک، هستند تجربه‌های منحصربه‌فرد، نوآورانه و دوستانه‌ای برای بازدیدکنندگان علاقمند رقم می‌زنند. آن‌ها به ۱۲ زبان زنده‌ی دنیا در چهار گوشه‌ی بروکسل به گردشگران خوشامد می‌گویند. این تیم که از ۱۱۵ نفر تشکیل شده است، با دقت زیادی از میان متقاضیان زیادی گلچین شده‌اند و تورهایی برای گشت و گذار در شهر برگزار می‌کنند که بر اساس تجربیات شخصی، شغل، شخصیت، فعالیت‌های تفریحی و علاقه‌مندی‌های آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

تورها، رایگان هستند، اما تجربیاتی که بین افراد تبادل می‌شود به شدت غنی هستند؛ آن‌ها در حقیقت به مثابه پلی ارتباطی بین فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف عمل می‌کنند. تورها در گروه‌های کوچکی با حداکثر ۶ نفر (با رزرو قبلی) برگزار می‌شوند و برنامه‌هایی متناسب و شخصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

خوشامدگویان در بروکسل

در سال ۲۰۱۷، شبکه‌ی «خوشامدگویان» بروکسل بیش از ۱۰۰۰ نامه‌ی تشکر از طرف ساکنان مشتاق بروکسل به خاطر برگزاری این تورها دریافت کرد که نسبت به سال ۲۰۱۶، ۳۰ درصد افزایش یافته بود و نشانه‌ای از بیشتر شدن علاقه‌ی گردشگران و بلژیکی‌ها به این ایده و به پایتخت بلژیک است.

هیچ گونه تبعیضی در میان «خوشامدگوها» وجود ندارد؛ توری که به سرپرستی هر کدام از این افراد برگزار می‌شود یک تور ایده‌آل برای هر کسی با هر پیشینه‌ای است: بازدیدکنندگان از نقاط مختلف جهان، جوانان، مسافران تنها، خانواده‌ها، دوستان، زوج‌ها، مهاجران، بازنشستگان و هر فرد دیگری از هر گروهی.

شبکه‌ی «خوشامدگویان» بروکسل یک سرویس خدماتی رایگان در حوزه‌ی گردشگری مشارکتی است که بر اساس مشارکت داوطلبانه و استقبال ساکنان شهر استوار شده است. این شبکه، راهی برای بازدید از بروکسل و بخشی از ماموریت آن برای خوشامدگویی به بازدیدکنندگان و نشان دادن گوشه‌های مختلف شهر به آن‌ها است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه