باز شدن درهای مقبره ۴ هزار ساله در مصر به روی گردشگران

مریم اصلانی
مریم اصلانی پنجشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
باز شدن درهای مقبره ۴ هزار ساله در مصر به روی گردشگران

سرزمین مصر با تاریخی غنی، یکی از مقاصد محبوب گردشگری است. به تازگی درهای مقبره‌ای ۴ هزار ساله در این کشور به روی گردشگران باز شده است.

مصر سرزمین عجایب و شگفتی‌ها است، از اهرام باشکوه گرفته تا مجسمه چشمگیر ابوالهول و صدها جاذبه گردشگری دیگر که نقشی مؤثر در رونق صنعت توریسم و گردشگری این کشور ایفا می‌کنند. اما به تازگی عضوی تازه به این گنجینه‌ی پر ارزش اضافه شده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. همزمان با بازگشت گردشگران مشتاق به مصر، یک مکان و جاذبه گردشگری و تاریخی جدید درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز کرد. مقبره‌ای باستانی که چهار هزار سال قدمت داشته و در منطقه تاریخی «ساکارا» (Saqqara) واقع شده است.

باز شدن درهای مقبره چهار هزار ساله در کشور مصر به روی گردشگران

وزارت باستان شناسی این کشور ضمن اعلام خبر باز شدن درهای این مکان به روی عموم، در ادامه افزود «مقبره مهو» (tomb of Mehu) متعلق به یک وزیر باستانی است. شخصی که بعد از فرعون بالاترین مقام رسمی کشور به شمار می‌آمده و جایگاه مهمی داشته است.

مقبره کشف شده ظاهرا به دومین مقام مهم مصر تعلق دارد

ظاهرا این وزیر حدود ۲.۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته است. برای نخستین بار این مکان در سال ۱۹۴۰ توسط پژوهشگر آثار باستانی مصر «زکی سعاد» (Zaki Saad) کشف شد. مکانی تماشایی که در «شهر خاموشان» یا «شهر اموات» باستانی ساکارا واقع شده است که به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های باستان شناسی مصر شناخته می‌شود. این مقبره قبل از بازگشایی مدتی در دست تعمیر و مرمت بوده و اکنون آمادگی پذیرایی از بازدیدکنندگان را دارد.

باز شدن درهای مقبره چهار هزار ساله در کشور مصر به روی گردشگران

دکتر «مصطفی وزیری» (Dr. Mustafa Waziri) دبیرکل شورای عالی وزارت باستان شناسی اعلام کرد که این مقبره در یکی از زیباترین بخش‌های شهر اموات ساکارا واقع شده است. همچنین این مکان به دلیل استفاده از رنگ‌های زنده و نقاشی‌های دیواری تماشایی بسیار جذاب و مبهوت کننده است، به ویژه تصاویری که صاحب مقبره را حین شکار یا ماهیگیری نشان می‌دهد. همچنین در این میان صحنه‌هایی از کشاورزی و برداشت محصول هم قابل مشاهده است.

پیش‌تر این آثار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند، بازسازی‌های انجام گرفته ضمن مرمت آثار نقاشی، یک سیستم نورپردازی داخلی را هم شامل می‌شد. با این کار بازدیدکنندگان می‌توانند سری هم به داخل مقبره زده و از نزدیک حال و هوای آن را لمس کنند.

این مقبره ظاهرا تنها جایگاه همیشگی پیکر شخص وزیر نبوده و مراسم تدفین اعضای دیگر خانواده او از جمله پسرش «مری ری عنخ» (Mery Re Ankh) و نوه‌ی بزرگش «هتپ کای دوم» (Hetep Ka II) نیز در همین مکان برگزار شده است. داخل مقبره ۶ بخش مجزا وجود دارد که در داخل یکی از آنها که به نظر می‌رسد متعلق به وزیر است، یک تابوت سنگ آهنگی با درپوش کشف شد. 

باز شدن درهای مقبره چهار هزار ساله در کشور مصر به روی گردشگران

گردشگران مشتاق که به بازدید این مقبره می‌روند فرصت بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه را نیز خواهند داشت. همانگونه که اشاره کردیم شهر اموات ساکارا دستی پر در زمینه آثار باستانی دارد که از آن جمله می‌توان به یازده هرم اصلی و تعداد زیادی مقبره اشاره کرد.

همچنین «هرم معروف و پلکانی زوسر» (Step Pyramid of Zoser) که پیش‌تر به عنوان نخستین بنای عظیم سنگی جهان شناخته می‌شد و نیز «هرم تتی» (Pyramid of Teti) از دیگر جاذبه‌های باستانی این منطقه است. تنها یک ساعت رانندگی بین شهر اموات و هرم معروف جیزه و شهر قاهره فاصله است، پس اگر از آنها دیدن کردید، حتما سری هم به این شهر باستانی و معروف بزنید.

شهر اموات ساکارا، مصر

نظر شما در مورد بازدید از مقبره‌ای باستانی چیست؟ 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه