موزه هنر آموس رکس هلسینکی؛ موزه ای برای رهگذران

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
موزه هنر آموس رکس هلسینکی؛ موزه ای برای رهگذران

موزه‌ی هنری که زیر زمین باشد و سقفش هم شیشه‌ای، همه را به هنر و آثار هنری علاقه‌مند می‌کند. موزه آموس رکس هلسینکی یکی از این نوع موزه‌ها است.

موزه هنر و فضای باز جدیدی در هلسینکی افتتاح شده که از لحاظ طراحی خارق‌العاده است. موزه آموس رکس (Amos Rex) در میدان لسی‌پلتسی (Lasipalatsi) واقع شده و پنج گنبد شیشه‌ای دارد که گردشگران می‌توانند از طریق آن‌ها به فضای درون نمایشگاه بنگرند.

گنبدها را تیم معماری هلسینکی (JKMM) طراحی کرده‌ که پس‌زمینه‌ی جالبی نیز برای عکاسی می‌آفرینند. این پنجره‌های طاقی روی سقف اتاق‌های نمایشگاه زیرزمینی قرار گرفته‌اند که هیچ‌کدامشان هم ستون ندارند. ایده‌ی پشت این کار ایجاد حس کنجکاوی میان رهگذران بود تا به آثار هنری زیر زمین نگاهی بیندازند.

هلسینکی

نام آموس رکس از موزه هنر آموس اندرسون (Amos Anderson)، موزه‌ای خصوصی از سال ۱۹۶۵، گرفته شده است. موزه آموس اندرسون در ساختمانی قرار دارد که قبلاً دفتر روزنامه بوده است. مسئولان موزه‌ی جدید به این نتیجه رسیدند که به جای آنکه نمایشگاه را در محل آموس اندرسون برگزار کنند، جا و طراحی جدیدی برایش در نظر بگیرند تا بتوانند تغییرات هنر معاصر در قرن بیست و یکم را نشان دهند.

هلسینکی

ساختمان نزدیک میدان لسی‌پلتسی، که یکی از سالم‌ترین نمونه‌های معماری کارکردگرای فنلاند دهه ۱۹۳۰ است، به عنوان خانه‌ی جدید موزه انتخاب شد. حدود ۵۰ میلیون یورو (۵۸ میلیون دلار) برای بازسازی ساختمان در نظر گرفتند. مساحت گالری ۲۲۰۰ متر مربع است و فقط برای ایجاد سالن اصلی ۱۳ هزار متر مکعب سنگ از آن خارج کردند.

هلسینکی

بدین ترتیب هم می‌شد آثار هنری بزرگ را در آنجا به نمایش درآورد و هم اگر لازم بود اجرایی در آن برگزار شود انعطاف‌پذیری‌اش برای نصب صحنه نمایش بالا بود.

هلسینکی

بایو رکس (Bio Rex) نام سینمایی با ظرفیت ۵۹۰ صندلی است که در همان ساختمان لسی‌پلتسی قرار دارد. این سینما را نیز با الگوی دهه‌ی ۱۹۳۰ بازسازی کرده و با موزه ترکیب کرده‌اند. در واقع آن پسوند «رکس» در نامش نیز به همین خاطر است.

هلسینکی

گروه تیم‌لب (teamLab)، مجموعه‌ای در توکیو که در زمینه هنر دیجیتال فعالیت می‌کند، در افتتاحیه‌ی آموس رکس شرکت کرد. یکی از کارهایی که در افتتاحیه به نمایش درآمد گرداب ذرات نوری بود که در آن جریان آب را شبیه‌سازی کرده بودند که برخلاف نیروی گرانش زمین به سمت سقف‌های شیشه‌ای موزه حرکت می‌کرد. مسیرهای این ذرات آب شبیه‌سازی شده خطوطی را تشکیل می‌داد که شبیه آبشار بودند و بر دیوارها و سقف نقش می‌بستند.

هلسینکی

برای اطلاعات بیشتر درباره موزه آموس رکس می‌توانید به این وب‌سایت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه