موزه‌ی هنری زیرزمینی هلسینکی در یک نگاه

مریم آقائی
مریم آقائی چهار شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
موزه‌ی هنری زیرزمینی هلسینکی در یک نگاه

اگر روی سطح زمین باشیم گویی از ماه فرار کرده و به زمین رسیده‌ایم و اگر در زیرِ زمین باشیم گویی در دنیایی دیگر هستیم. موزه‌ی هنرهای معاصر هلسینکی با معماری خاصش، در زیرِ زمین بنا شده است.

در نهم شهریور امسال موزه‌ی هنرهای معاصر هلسینکی در مساحتی حدود ۳۰۰ مترمربع و در قسمت زیرین بخش مرکزی شهر گشایش یافت. در این مقاله از کجارو با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این موزه بدانید.

این نمایشگاه که به نام آموس رکس (Amos Rex) شناخته می‌شود در زیرِ میدان لاسی پالاتسی (Lasipalatsi) در هلسینکی قرار دارد. این قسمت شهر در نزدیکی یکی از پر کاربردترین ساختمان‌های فنلاند قرار دارد که به همان نام لاسی پالاتسی نامیده شده است و زمانی که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ بنا شده به عنوان یک مجموعه‌ی تفریحی و فروشگاهی در نظر گرفته شده بود. لاسی پالاتسی به معنای قصر شیشه‌ای است.

تفریحی

اگر سازه‌های گنبدی شکل این نمایشگاه با قسمت شیشه‌ای‌ بالای آن‌ها در میدان اصلی وجود نداشت، می‌توانستیم بگوییم هیچ اثری از این نمایشگاه در روی زمین نیست.

برای کسی که اولین بار است از این میدان گذر می‌کنند، این گنبدها که سر از زمین بیرون آورده‌اند جذاب است؛ اما اگر از شیشه‌های گنبدها که نور آفتاب به آن کمک می‌کند، نگاهی به داخل گنبد بیاندازد، دنیایی دیگر را می‌بیند که به صورت نمایشگاهی در زیرِ زمین قرار دارد.

گنبد

پیش از این موزه‌ی هنری آموس آندرسون که در بخش دیگری از هلسینکی قرار داشت، عهده‌دار نگهداری از مجموعه‌ی هنری متعلق به آموس آندرسون، مجموعه‌دار، خیر و کارآفرین معروف فنلاندی بود (از سال ۱۹۶۵)؛ اما پس از اینکه مشخص شد فضای متعلق به این موزه برای گسترش مجموعه کوچک‌تر از حد انتظار است، مرکز معماری هلسینکی درخواست کرد که در طی یک پروژه‌ی ۵ ساله با هزینه‌ای حدود ۵۸ میلیون دلار ساختمان جدیدی برای این مجموعه بنا کند. این ساختمان که به تازگی افتتاح شد، از نظر مکان، طراحی و نام‌گذاری با بنای اولیه تفاوت دارد و نمادی از طراحی فنلاندی است.

بر اساس گفته‌های معماران این ساختمان، طراحی ساختمان جدید به گونه‌ای است که محیط منعطف‌تری را برای هنرهای کلاسیک، معاصر و تجربی فراهم کند. بخش اعظم نمایشگاه آموس رکس توسط معمار ساختمان اصلی لاسی پالاتسی طراحی شده است. البته ناگفته نماند که در طی این پروژه بخش‌هایی از ساختمان لاسی پالاتسی هم بازسازی شد.

نور

برای اینکه وارد موزه‌ی آموس رکس شوید باید از یک راه پله عبور کنید که در میانه‌ی ساختمان لاسی پالاتسی قرار دارد و شما را به سمت شبکه‌ی به هم پیوسته‌ی گالری‌های زیرزمینی می‌برد. وقتی از این راه پله پایین می‌روید معماری قسمت زیرزمینی را بسیار فشرده‌تر و کوچک‌تر خواهید یافت. یکی از معماران این موزه می‌گوید قسمت روی زمین و زیرِ زمین موزه مانند دو دنیای کاملاً متفاوت هستند.

زیرزمین

اولین نمایشگاهی که در این موزه برگزار شده است مربوط به هنرهای دیجیتال ژاپنی است. مجموعه‌ای از ۱۴۰ پرژکتور و اتاقی مملو از ابرکامپیوتر که پنج پروژکتور هوشمند را هم در بر می‌گیرد. این نمایشگاه هنر دیجیتال که یکی از بزرگترین آثار این تیم ژاپنی است تا ششم ژانویه ۲۰۱۹ برقرار می‌باشد.

آموس رکس جدیدترین بخش فرهنگی هلسینکی است که به همتایان قبلی خودش افزوده شده است، یعنی به موزه‌ی هنرهای معاصر کیاسام، موزه‌ی ملی فنلاند و موزه‌ی هنری هلسینکی. قیمت بلیط برای بازدید از آموس رکس ۱۸ یورو است اما افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند به طور رایگان از این موزه بازدید کنند.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه