بزرگترین حراج اشیای به دست آمده از کشتی تایتانیک

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بزرگترین حراج اشیای به دست آمده از کشتی تایتانیک

تایتانیک بیش از یک قرن است که در اعماق اقیانوس خفته است، اما این روزها بزرگترین حراجی اشیا به دست آمده از این کشتی خبرساز شده است.

بیش از یک قرن است که بقایای کشتی معروف و باشکوه تایتانیک (RMS Titanic) در بستر اقیانوس اطلس و در آغوش آب‌های تیره و تار آرام گرفته است، رویدادی فاجعه بار که در تاریخ ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ رخ داد و طی آن این کشتی معروف بعد از برخورد با کوه یخ غرق شد.

حراج اشیای به دست آمده از تایتانیک

طی این حادثه بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند، با این حال به نظر نمی‌رسد علاقه عمومی به این کشتی و سرنوشت دردناکش به این زودی‌ها از ذهن عموم محو شود. این روزها خبر حراج بزرگ اشیای کشف شده از این کشتی به گوش می‌رسد. ظاهرا قرار است به زودی ۵۵۰۰ شیء نجات یافته از بقایای این کشتی در یک حراجی بزرگ به فروش برسد، خبری که خیلی زود مورد توجه مجموعه‌داران قرار گرفت.

حراج اشیای به دست آمده از تایتانیک

بقایای این کشتی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۵ کشف شد و اولین اشیای به دست آمده از آن در سال ۱۹۸۷ از اعماق اقیانوس بیرون کشیده شد، اشیایی که خیلی زود در یک نمایشگاه در کشور فرانسه در معرض دید عموم قرار گرفت. در آن زمان یک شرکت فعال در این زمینه که امروزه با نام «Premier Exhibitions» شناخته می‌شود، حقوق انحصاری مرتبط با کشتی تایتانیک و اشیای به دست آمده از آن را به دست آورد. برای سال‌ها این شرکت نمایشگاه‌های مرتبط با تایتانیک را در گوشه و کنار جهان برپا کرده و سعی در جلب توجه بینندگان علاقه‌مند به این کشتی و سرنوشت شومش را داشت.

نمایشگاه تایتانیک

اما با بالا رفتن میزان بدهی‌ها، ناگزیر مدیران این شرکت در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند کلیه اشیاء و لوازم به دست آمده از تایتانیک را در قالب یک حراجی به فروش برسانند. مبلغ تعیین شده ۱۸۹ میلیون دلار بود که ظاهرا نتوانست توجه خریداران را به خود جلب کرده و آنها را برای شرکت در این حراجی مجاب کند. اما اکنون که خطر ورشکستگی کامل این شرکت را تهدید می‌کند، دادگاهی در فلوریدا به این قضیه ورود کرده و تصمیم دارد کل این مجموعه را یک جا به حراج بگذارد.

برجسته‌ترین اشیاء این مجموعه شامل یک زنگ متعلق به بخش خدمه است که ظاهرا اولین اخطار مربوط به مشاهده کوه یخ توسط آن اعلام شده است. همچنین یک حلقه الماس، یک چمدان پر از لباس، مبلمان اتاق خواب متعلق به تمام بخش‌های کشتی و نیز بزرگترین تکه از بقایای کشتی آسیب دیده که تا به حال به سطح آب آمده است، از جمله دیگر اشیاء مهم این حراجی هستند.

کشتی تایتانیک

هنوز در مورد نحوه‌ی حراج این اشیاء اطلاعات کاملی در درست نیست، اما به نظر می‌رسد قرار است یک گروه از سرمایه گذاران بین‌المللی در این حراجی حضور داشته و تمامی اشیاء به صورت یک جا به فروش برسد. امری که به افزایش مخاطبان و نیز تحقیقات بیشتر پیرامون این کشتی کمک می‌کند. هم اکنون گروهی از موزه‌داران در ایرلند شمالی و بریتانیا جمع شده‌اند که علاقه وافری به حفظ این اشیاء دارند. آنها همچنین به دنبال تعهداتی هستند که از استخراج اشیای بیشتر از این کشتی جلوگیری می‌کند. با این کار می‌توان مدتی بیشتر بقایای کشتی را حفظ کرده و از آسیب‌های شدیدتر به آن جلوگیری کرد.

بقایای تایتانیک

تعدادی از سهام‌داران به دنبال فروش کلکسیون به بالاترین پیشنهاد هستند، حال چه به صورت کامل و چه به صورت انفرادی و جداگانه. چون واقعیت این است که گاهی اشیاء به صورت جداگانه نیز به مبالغ خوبی فروخته شده و مورد توجه مجموعه داران خصوصی قرار می‌گیرند. مثلا در حراجی که در اواخر ماه سپتامبر برگزار شد، یک زیرسیگاری طلا متعلق به زوجی که از این فاجعه جان سالم به در برده بودند به مبلغ ۷۱ هزار دلار فروخته شد.

آینده این اشیاء هنوز کاملا مشخص نیست، اما به هر حال به نظر می‌رسد گردشگری تایتانیک همچنان پرطرفدار به کار خود ادامه خواهد داد. نمونه‌اش یک موزه در بلفاست که حتی موفق به دریافت جایزه‌ای هم شده است، همچنین هنوز نمایشگاه غواصی خصوصی برای علاقه‌مندان بازدید از بقایای کشتی دائر است.

هتل تایتانیک بلفاست

به هر حال باید منتظر بود و دید که سرانجام این حراجی چه خواهد بود؟ نظر شما در مورد فروش اشیای به دست آمده از کشتی تایتانیک چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع Lonelyplanet

دیدگاه