راهنمای سفر به سامرا

سامرا امروزه به سبب وجود مرقد مطهر دو پيشواي شيعه، امام هادی عليه‌السلام و امام حسن عسگری علیه‌السلام، مورد توجه جهان تشيع است.

سامرا را بهتر بشناسید:

معرفی سامرا

تاریخچه سامرا

جاهای دیدنی سامرا

معرفی سامرا

سامِرا مرکز استان صلاح‌الدین در عراق است و در شرق رودخانه دجله قرار دارد. این شهر از شرق به کرکوک، از شمال به استان نینوا، از غرب به استان الانبار و از جنوب به بغداد (با شمال بغداد ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد) منتهی می‌شود. جمعیتی بالغ بر ۳۴۸,۷۰۰ در این شهر ساکن هستند که به زبان عربی صحبت می‌کنند و ۷۰ درصد آن‌ها اهل تسنن و ۳۰ درصد شیعه هستند.

تاریخچه سامرا

در سال ۲۲۱ هجری قمری در دوران حکومت معتصم عباسی فرزند هارون عباسی، پایتخت از بغداد به سامرا منتقل شد. علت این انتقال، وجود عظیم سپاهیان ترکی بود که معتصم آنان را به خدمت گرفته بود و چون شهر بغداد ظرفیت این تعداد سرباز را نداشت و باعث مزاحمت مردم می‌شد، تصمیم گرفت تا جای مناسبی را در نظر بگیرد و سامرا را انتخاب کرد. وی آنجا را آباد کرد و دارالخلافه خواند و نظامیان ترک را در آن اسکان داد. سامرا در دوران معتصم به اوج قدرت و آبادانی رسید و کاخ‌ها، گردشگاه‌ها، بازارها، مساجد و عمارت‌های عظیم در آن ساخته شد. این شکوه و عظمت تا دوران معتمد عباسی (حکومت ۲۵۶ - ۲۷۹ق) ادامه داشت تا اینکه وی پایتخت را به بغداد بازگرداند.

سامرا

عکس: خبرگزاری دفاع مقدس

پس از اینکه میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در سامرا درگذشت، شیعیان هم کم‌کم سامرا را ترک کرده و به‌سمت دیگر شهرهای شیعه‌نشین، به‌ویژه در جنوب عراق یعنی کربلای معلی و نجف اشرف کوچ کردند. بر همین اساس، سامرا آرام‌آرام به یک شهر سنی‌نشین تبدیل شد. چند دهه پس از حکومت حزب بعث، تقریبا حضور شیعیان در سامرا به صفر رسید.

با این حال سامرا بین مسلمانان شیعه اهمیت مذهبی زیادی دارد، چراکه مدفن دو تن از امامان شیعه، امام حسن عسگری (ع) و امام علی نقی (ع) است، اين بقعه که قلب شهر امروزی را تشکيل می‌دهد در دوران زندگانی دو امام خانه مسکونی آنان بود و پس از شهادت در آنجا دفن شدند. علاوه بر این، شیعیان معتقدند که مهدی موعود نیز در این شهر زاده شده ‌است.

سامرا

عکس: خبرگزاری صدا و سیما

جاهای دیدنی سامرا

جاهای دیدنی سامرا عبارت‌اند از مسجد جامع سامرا از بناهای مهم شهر که مناره آن شهرت ویژه‌ای دارد، مسجد و حرم عسگریین مدفن امام هادی (ع) و امام عسگری (ع) که مهم‌ترین مکان زیارتی شهر سامرا محسوب می‌شود، مرقد مطهر نرجس خاتون همسر امام حسن عسگری (ع) و مادر مكرمه حضرت مهدی (عج) که قبر مطهر آن بانوی بزرگوار در پشت ضريح امام حسن عسگری (ع) قرار دارد، مرقد حكيمه خاتون دختر امام جواد (ع) که در پايين پا و چسبيده به ضريح عسگريين مدفون است، قبر مطهر حسين بن علی الهادی، مرقد سيد محمد (ع) فرزند بزرگوار امام علی النقی (ع)، قبر امام‌زاده محمد دری از نوادگان امام كاظم (ع)، سرداب مقدس که طبق روایات امام مهدی (عج) بارها در زمان حیات پدر و پس از آن در این مکان دیده شده‌ و علت نام‌گذاری این مکان به سرداب غیبت همین است و آرامگاه ابراهيم بن مالک اشتر.

نویسنده: صدیقه شجاعی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map