بیشترین خلبانان زن در کدام کشورها هستند؟

سحر مردانه
سحر مردانه دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
بیشترین خلبانان زن در کدام کشورها هستند؟

خلبانی همیشه حرفه‌ای پر‌هیجان و البته کمی دشوار بوده است، اما در این میان نکته قابل توجه و جالب این است که کشور هند دارای رتبه نخست از نظر تعداد خلبانان زن در جهان است.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، هند به عنوان بد‌ترین کشور از نظر زور‌گویی و نابرابری جنسیتی که به صورت عمیق ریشه در جامعه محافظه‌کار آن دوانده است، شناخته شده است.

با این حال در این شبه قاره پهناور، زنان زیادی در حرفه خلبانی در شرکت‌های هواپیمایی مشغول به کار هستند. حتی طبق آمار درصد خلبانان زن در این کشور نسبت به سایر کشور‌ها نیز بیشتر است.

گزارشات حاکی از این است که حدود پنج درصد از خلبانان در سراسر جهان زن هستند. این در حالی است که در هند این شاخص نزدیک به ۱۳ درصد است، یعنی بیش از دو برابر سهم بانوان در برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس (۴.۷۷ درصد) و ایالات متحده (۴.۳۶ درصد) است.

خلبان

خانم "Shweta Singh"، مربی ارشد جت ایرویز (Jet Airways) که حدود ۲۰ سال پیش به مقام خلبانی دست یافته است، می‌گوید: موفق شدن در این راه واقعا کار دشواری بود، زیرا این کشور به صورت کامل تحت سلطه مردان است و این مسئله به راحتی برای آنان قابل فهم و درک نبود.

او می‌گوید: دریافت مدرک خلبانی برای زنان، امروزه بسیار آسان‌تر شده است زیرا کشور هند در حال حاضر دارای یکی از پر رونق‌ترین خطوط هوایی در جهان است و به شدت با کمبود خلبان مواجه است. زنان در هند هر روز بیشتر و بیشتر خواهان فعالیت در این حرفه هستند. آنها می‌گویند زندگی در آسمان علاوه بر جذابیت بی‌نظیری که دارد، مزایای خوبی هم دارد. حقوق و خدماتی که به خلبانان زن ارائه می‌شود، با توجه به حکم اتحادیه است.

شرکت‌های هواپیمایی برای تشویق بیشتر خدمه زن، تمامی تلاش خود را برای تامین امنیت شغلی آنان به کار بسته‌ گرفته‌اند.

Shweta Singh می‌گوید: خلبانی، امن‌ترین کار در دنیا است. زنان در اینجا، بیشتر از هر جای دیگر محافظت می‌شوند.

در همین راستا خطوط هوایی انگلستان نیز در تلاش هستند تا زنان بیشتری را برای فعالیت در این زمینه ترغیب و تشویق کنند. آنها می‌گویند با این کار می‌خواهیم از نقش‌های کلیشه‌ای جنسیتی که از جنگ جهانی دوم برای‌مان به ارث گذاشته شده است، رها شویم. زنان نیز همانند مردان می‌توانند آزادانه در هر شغلی فعالیت داشته باشند.

خیلی زمان‌ها پیش آمده که مسافران با استرس می‌پرسند پس خلبان کجاست؟ آنان نیز گاهی اوقات به سختی هدایت و کنترل یک ??????? به دست زنان را قبول می‌کنند و با تعجب فراوان به خلبان زن نگاه می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت تمامی مردم حرفه خلبانی را به عنوان شغلی مردانه قبول کرده‌اند و همین موضوع باعث شده تا زنان کمتری به سوی آن کشیده شوند با توجه به اینکه در این شغل تعیین جنسیت معنایی ندارد. در بیشتر جوامع علاقه مردان به خلبانی کاملا جا افتاده است در صورتی که با این افکار، جسارت عمل از زنان گرفته شده است.

خلبان

با این وجود در هند، همانطور که گفتیم پیشرفت در صنعت حمل و نقل هوایی روز به روز بیشتر و چشمگیر‌تر می‌شود. این باعث شده تا خطوط هوایی کشور با تقاضا و استخدام زنان بیشتر در این حرفه موافقت کنند.

ایرلاین اسپایس جت (SpiceJet) که بزرگ‌ترین و همچنین ارزان‌ترین خط هوایی هند است،می‌گوید: حدود ۱۲ درصد خلبانان این ایرلاین را زنان تشکیل می‌دهند. هدف آنان این است که این آمار را در سه سال آینده به ۳۳ درصد افزایش دهند.

طبق گفته مدرسین انجمن هواپیمایی بمبئی،در سال‌های اخیر تعداد زنانی که در دوره‌های خلبانی شرکت کرده‌اند، حدود ۲۵ درصد نسبت به پنج سال گذشته افزایش یافته است. این آمار نشان‌دهنده‌ی این است که جامعه‌ی بسته‌ی هند در حال تغییر است و حضور زنان در بخش حمل و نقل هوایی به خوبی مورد پذیرش قرار گرفته است.

حقوق و دستمزد خلبانان در هند، بدون در نظر گرفتن جنسیت، بر اساس سنوات، ساعات پرواز و خطوط هوایی که در آن مشغول به کار هستند از ۲۵ هزار دلار تا ۴۵ هزار دلار در سال است. این مشابه حقوق وکلا و معماران در هند است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه