راهنمای تحصیل در کره جنوبی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
راهنمای تحصیل در کره جنوبی

تحصیل در کره جنوبی، مشهور به ببر آسیا، به‌دلیل اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی یکی از گزینه‌های محبوب علاقه‌مندان به تحصیل در خارج است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ توسط نویسنده به‌روزرسانی شده است.

کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره (به کره‌ای: 대한민국) بخش جنوبی شبه جزیره کره است که تقریبا ۱,۱۰۰ کیلومتر طول دارد. این شبه‌جزیره کوهستانی از غرب در کنار دریای زرد و از شرق در مجاورت دریای ژاپن (دریای شرق) قرار دارد. در جنوب این شبه‌جزیره، تنگه کره و دریای جنوب چین واقع شده‌اند. سئول پایتخت کره جنوبی است.

کره جنوبی از جمله چهار کشور برتر اقتصادی در آسیا است و بیشتر این رشد اقتصادی را مدیون دانشگاه‌های برتر و کیفیت بالای آن‌ها است؛ زیرا دولت این کشور توانسته است با اعطای بورسیه‌‌های تحصیلی و تغییر زبان تدریس در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی، آمار دانشجویان بین‌المللی در این کشور را به بالای ۹۰,۰۰۰ نفر برساند. علاوه بر این‌ها، انواع کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی در کره جنوبی از جانب دانشگاه‌ها به دانشجویان اعطا می‌شود و همین امر باعث تشویق بیشتر دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج برای انتخاب دانشگاه‌های کره جنوبی می‌شود.

در ادامه این مقاله از کجارو به شرایط تحصیل در کره جنوبی، برترین دانشگاه‌ها و... می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هرآنچه باید درباره تحصیل در کره جنوبی بدانید:

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهی

تحصيلات‌ ابتدايی از ۶ در کره جنوبی سالگی آغاز می‌شود و ۶ سال‌ ادامه‌ دارد. در اين‌ دوره‌ دانش‌آموزان‌ دروس‌ پايه‌ را فرا گرفته سپس‌ دوره‌ دبيرستان‌ را شروع‌ می‌كنند كه‌ خود به‌ دو دوره‌ سه‌ ساله‌ تقسيم‌ می‌شود. دوره‌ اول‌ دبيرستان‌ (Middle School) سه‌ سال‌ است‌ كه‌ دانش‌آموزان‌ علاوه‌ بر دبيرستان‌های عمومی، می‌توانند در دبيرستان‌های فنی و حرفه‌ای نيز ادامه‌ تحصيل‌ دهند.

دوره‌ دوم‌ دبيرستان‌ (High School) نيز سه‌ سال‌ است‌ كه‌ مشابه‌ دوره‌ اول‌ است. درمجموع‌، تحصيلات‌ پيش‌ از دانشگاه‌ در كره‌ جنوبی ۱۲ سال‌ است‌ كه‌ دانش‌آموزان‌ در پايان‌ آن‌ موفق‌ به‌ گرفتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ می‌شوند.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

‌تحصيلات‌ دانشگاهی

‌‌برای ورود به‌ دانشگاه‌های كره‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ و گذراندن‌ موفقيت‌آميز امتحانات‌ ورودی دانشگاه‌ها الزامی است. امتحانات‌ ورودی دانشگاه‌ها سراسری نيست‌ و متقاضيان‌ می‌توانند در امتحان‌ ورودی دانشگاه‌های گوناگون‌ شركت‌ كنند.

مراكز آموزش‌ عالی در اين‌ كشور به‌ دو دسته‌ دولتی و خصوصی تقسيم‌ شده‌ و كليه‌ دانشگاه‌ها تحت‌ پوشش‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ هستند. اين‌ وزارتخانه‌ كليه‌ مقررات‌ آموزشی شامل‌ پذيرش‌ دانشجو، رشته‌ها و درس‌های مربوط‌ و قوانين‌ اعطای مدرک را زير نظر دارد.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

‌دوره‌های تحصيلی

۱. دوره‌های دو یا سه ساله تحصیلی برای مدارک Diploma در صورت داشتن دیپلم دبیرستان يا پيش دانشگاهی، در کالج‌ها گذرانده می‌شود.

۲. Bachelor: شامل‌ چهار سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت، بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ يا پيش دانشگاهی است. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد (Credits) است. براي‌ رشته‌های پزشكی و دندانپزشكی مدت‌ تحصيل‌ به‌ شش‌ سال‌ افزايش‌ می‌يابد.

۳. Master: شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. شرط‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک Bachelor است. اين‌ دوره‌ حداقل‌ شامل‌ ۲۴ واحد و پايان‌‌نامه‌ پژوهشی است.

۴. Ph.D: شامل‌ سه‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. شرط‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک Master است. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۳۶ واحد است‌ و در صورت‌ نداشتن‌ مدرک Master دانشجو با داشتن‌ مدرک Bachelor در دوره‌ دكتری بايد ۶۰ واحد را پشت‌ سر گذارد. در اين‌ دوره‌ پس‌ از گذراندن‌ موفقيت‌آميز امتحان‌ جامع، به‌ دانشجو اجازه‌ نوشتن‌ پايان‌‌نامه‌ پژوهشی داده‌ می‌شود. مدرک دكتری به‌ شرط‌ دفاع‌ موفقيت‌آميز از پايان‌‌نامه‌ اعطا می‌شود.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی

  • مدارک Diploma با دو يا سه سال‌ تحصيل، در صورت‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان يا پيش دانشگاهی ، «كاردانی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Bachelor از كليه‌ دانشگاه‌های گروه‌ یک و دو در صورت‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان يا پيش دانشگاهی، «كارشناسی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Master از دانشگاه‌های گروه‌ یک در صورت‌ داشتن‌ كارشناسی، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Ph.D از دانشگاه‌های گروه‌ یک در صورت‌ داشتن‌ كارشناسی ارشد، «دكتری» ارزشيابی می‌شود.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی کره جنوبی

زبان رسمی کره جنوبی، کره‌ای است، اما زبان انگلیسی در سطح وسیعی در مدارس به کار گرفته می‌شود. همچنین، زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌های کره‌ جنوبی در کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی و در بعضی از دانشگاه‌ها کره‌ای است. به عبارت دیگر، مدرک زبان یکی از ضروریات اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کره است و متقاضی باید دارای مدرک تافل، آیلتس یا مدرک زبان کره‌ای باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در کره جنوبی

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کره جنوبی بر اساس نوع دانشگاه (دانشگاه دولتی یا خصوصی) متغیر است. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی کره جنوبی در رشته‌های علوم انسانی بسته به دانشگاه بین ۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار در سال، رشته‌های فنی و مهندسی سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار و علوم پزشکی بین ۹,۰۰۰ تا ۹,۵۰۰ دلار در سال است.

برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم انسانی بین ۵,۰۰۰ دلار تا ۶,۰۰۰ دلار، رشته‌های فنی و مهندسی بین ۶,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ دلار در سال و رشته‌های علوم پزشکی ۸,۰۰۰ تا ۱۱,۰۰۰ دلار در سال است.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

اغلب دانشگاه های کره جنوبی برای دانشجویان خارجی خوابگاه های دانشجویی با تمام امکانات در نظر گرفته‌اند که از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به‌صرفه است. دانشجویانی که اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را انتخاب می‌کنند، موظف به پرداخت مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر ترم هستند که این مبلغ با توجه به تعداد افرادی که در خوابگاه اقامت دارند، تجهیزات، غذا و… متغیر است.

همچنین، دانشجویان می‌توانند به‌صورت شخصی منزلی را اجاره کنند که اجاره بهای منزل از ۷۵۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار در هر ماه متغیر است. این مبلغ نیز با توجه به تجهیزات، منطقه، تعداد اتاق و… متفاوت است. هزینه استفاده از اینترنت پرسرعت در کره جنوبی در هر ماه حدود ۳۰ دلار و هزینه خوراک نیز حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه است.

بهترین دانشگاه‌های کره جنوبی

دانشگاهرتبه در کره جنوبیرنکینگ جهانی
Seoul National University۱۶۴
Sungkyunkwan University (SKKU)۲۸۹
Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)۳۱۱۰=
Pohang University of Science and Technology (POSTECH)۴۱۴۶=
Korea University۵۱۷۹=
Yonsei University (Seoul campus)۶۱۹۷
Ulsan National Institute of Science and Technology (UNIST)۷۲۰۱-۲۵۰
Kyung Hee University۸۳۱۰-۳۵۰
Hanyang University۹۳۵۱-۴۰۰
Gwangju Institute of Science and Technology۱۰=۴۰۱-۵۰۰

بورسیه دانشگاه‌ های کره جنوبی

دانشگاه‌های کره جنوبی تقریبا تمامی رشته‌های موجود را ارائه می‌دهند و محدودیتی از نظر انتخاب رشته برای دانشجویان خارجی وجود ندارد. دانشجویانی که سوابق تحصیلی خوبی دارند، می‌توانند برای دریافت بورسیه اقدام کنند. بورسیه‌های تحصیلی کره جنوبی شامل به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • بورسیه‌هایی که دولت کره جنوبی به دانشجویان خارجی اعطا می‌کند؛
  • بورسیه‌هایی که دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی اعطا می‌کنند.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

شرایط سنی تحصیل در کره جنوبی

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کره جنوبی از نظر سنی محدودیت خاصی وجود ندارد، ولی برای دریافت بورسیه دولتی متقاضیان دوره کارشناسی نباید بیشتر از ۲۵ سال سن داشته باشند. همچنین، محدودیت سنی برای متقاضیان دوره‌‌های بالاتر از کارشناسی زیر ۴۰ سال است.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در کره جنوبی

دانشجویان بین‌المللی باید بیمه سلامت فردی را از شرکت بیمه بهداشت و درمان ملی خریداری کنند.

تعطیلات پایان سال تحصیلی دانشگاه‌های کره جنوبی

هر سال تحصیلی در دانشگاه‌های کره جنوبی به دو نیمسال تقسیم می‌شود. ترم اول، از اواسط ماه مارس شروع می‌شود و تا اواسط ماه ژوئیه ادامه می‌یابد. ترم دوم نیز از اواخر اوت تا اوایل سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل ماه فوریه ادامه دارد. تعطیلات تابستانی هم در اغلب دانشگاه‌ها از اواخر ماه جون آغاز می‌شود و تا اواسط ماه اوت ادامه می‌یابد.

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

آب و هوای کره جنوبی

آب و هوای سئول سرد و معتدل است. تابستان‌ها میزان بارش باران بالا است، در حالی که در زمستان میزان بارش کاهش پیدا می‌کند. میانگین دما در سئول ۱۱٫۹ سانتی‌گراد است. اوت با متوسط دمای ۲۵٫۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ماه سال و ژانویه سردترین ماه است که میانگین دمای آن ۳٫۷- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

ویزا و کار دانشجویی در کره جنوبی

راهنمای تحصیل در کره جنوبی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در کره جنوبی را دارند، باید از سفارت یا کنسولگری کشور کره جنوبی در کشور محل اقامت خود ویزای دانشجویی دریافت کنند. البته این ویزا با توجه به هدف تحصیل به دو نوع تقسیم می‌شود؛

  • ویزای آموزش زبان کره‌ای که D4 نام دارد.
  • ویزای ادامه تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری که D2 نام دارد. البته برای دریافت این ویزا متقاضی باید قبلا پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های کره جنوبی دریافت کرده باشد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

مطابق قوانین کره جنوبی، فردی که دارای یکی از این ویزاها باشد و به‌مدت یک سال در خاک کره جنوبی زندگی کرده است، می‌تواند برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزای F2 را ارائه دهد. دارندگان این ویزا می‌توانند مانند شهروندان کره‌ای در هرگونه فعالیت کاری اقدام کنند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان خارجی که در یک دوره تحصیلی منظم ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند در طول ترم تحصیلی ۲۰ ساعت در هفته به‌صورت نیمه‌وقت کار کنند. همچنین، در طول تعطیلات نیز این دانشجویان بر اساس قانون کار نیمه‌وقت دانشجویان خارجی وزارت دادگستری، اجازه کار تمام‌وقت را دارند. برای این کار کافی است تا دانشجو توصیه‌نامه‌ای از استاد ناظر خود دریافت کند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه