کشف ۱۴ شی عتیقه در جیرفت با قدمت هزاره سوم پیش از میلاد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کشف ۱۴ شی عتیقه در جیرفت با قدمت هزاره سوم پیش از میلاد

۱۴ شی عتیقه متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد در جیرفت کشف شده است.

با پیگیری اطلاعات سپاه در منطقه جیرفت مشخص شد، تعدادی قاچاقچی عتیقه در این منطقه، قصد مبادله یک محموله میلیاردی را داشتند. حسین سلامی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در این‌باره گفت:

بلافاصله دادستانی، رسیدگی به موضوع و جلوگیری از انتقال اشیای عتیقه را در دستور کار قرار داد و دستورات قضائی لازم، صادر شد. تیمی از نیروهای اطلاعات سپاه به منطقه که واقع در یکی از روستاهای کوهستانی و ییلاقی شهرستان جیرفت بود، اعزام شدند.

کشف اشیا عتیقه در جیرفت

او در ادامه گفت:

از تعداد ۱۴ شی عتیقه کشف شده، اصالت ۸ شی عتیقه تایید و قدمت آن‌ها مشخص شده است. قدمت شش شی دیگر مشکوک اعلام شده و جهت بررسی دقیق‌تر به کارشناسان میراث‌فرهنگی استان ارسال شده‌اند. در بین این اشیا، تیغه هلالی شکل داس، سرپیکان فلزی، درفش مفرغی، حلقه مفرغی، شی سپری شکل فلزی، دکمه سنگی و شی فلزی مخروطی وجود دارد.

کشف اشیا عتیقه در جیرفت

در این عملیات، قاچاقچیان اشیای عتیقه با توج به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه اقدام به فرار کردند، اما دستگیری آن‌ها به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

این سومین کشف اشیا عتیقه طی چند هفته گذشته در منطقه جیرفت است که مجموع اشیای عتیقه ضبط شده را به ۲۸ عدد می‌رساند و نشان از قدمت این منطقه دارد.

کشف اشیا عتیقه در جیرفت

عکس: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه