اتمام اولین اجلاس جهانی میراث جهانی آسيا ۲۰۱۸

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
اتمام اولین اجلاس جهانی میراث جهانی آسيا ۲۰۱۸

اولین اجلاس جهانی میراث جهانی آسيا ۲۰۱۸ در تاریخ ۲ تا ۴ آگوست در تایلند برگزار شد و به‌صورت رسمی به کار خود پایان داد. برای جزئیات بیشتر دستاوردهای این اجلاس در ادامه مقاله با ما بخوانید.

داستا (مناطق تعیین‌شده برای مدیریت گردشگری پایدار)، یونسکو و نمایندگان آسیایی و تمام عوامل اصلی صنعت گردشگری جهانی پس از اتمام اولین اجلاس مشترک میراث جهانی آسیا اظهار کردند که موضوعات مورد بحث در این ملاقات نیاز به بررسی‌های بیشتری دارند.

اولین اجلاس مشترک میراث جهانی آسیا با ابتکار گروه داستا (DASTA) و حمایت تمام مسئولین اصلی در این زمینه از جمله یونسکو، نمایندگان آسیایی،  وزارت گردشگری و ورزش، اداره گردشگری تایلند (TAT)، دفتر هماهنگی مکونگ (Mekong Coordinating Office)، شرکت هواپیمایی بانکوک ایرویز، پاتای بخش تایلند (انجمن سفر در آسیا و اقیانوسیه) و اداره قرارداد و نمایشگاه‌های تایلند (TCEB) برگزار شد.

این اجلاس در تاریخ ۲ تا ۴ آگوست ۲۰۱۸ (۱۱ تا ۱۳ مرداد ۱۳۹۷) در یکی از مناطق تعیین شده منحصر به فرد گروه داستا، سوکوتای (Sukhothai) در تایلند که جزو سایت‌های میراث جهانی یونسکو نیز هست، برگزار شد.

بیش از ۱۰۰ متخصص آسیایی و شرکت ذینفع (در رشته مدیریت میراث تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری)، بهترین دستاوردهای خود را به اشتراک گذاشتند و در مورد راه‌های ایجاد حس مالکیت در میان جوامع محلی و مکانیزم‌های تعامل نسل جوان برای حفظ «ارزش برجسته جهانی» (Outstanding Universal Value)، به بحث و گفتگو پرداختند.

نمایندگان آسیایی، یونسکو و داستا پس از این جلسه اعلام کردند که نیاز به زمان بیشتری برای بررسی و بحث در مورد موضوعات مرتبط هست. باید یک گفتگوی منظم بین دو بخش متشکل از مدیریت فرهنگی و میراث و گردشگری ایجاد شود تا آن‌ها بتوانند در مورد چگونگی تقویت حفاظت از سایت‌های میراث جهانی آسیایی و چگونگی کاهش تاثیرات منفی رشد گردشگری در مناطق، با یکدیگر تعامل کنند.

در طول این اجلاس، بیش از ۲۰۰ هنرپیشه جوان تایلندی حضور داشتند که با اجرای خود، نمایی از زندگی فرهنگی خود را به حضار نشان دادند. میراث این کشور نیز از طریق هنر آشپزی و غذاها به دقت تفسیر شد. تجربیات آشپزی در این جلسه توسط بلکیچ (Blackitch)، سرآشپز هنرمند محلی، طراحی شده بود.

دکتر نالیکاتیباگ سانگزنیت (Nalikatibhag Sangsnit)، مدیر کل گروه داستا (Designated Areas for Sustainable Tourism Administration) گفت:

تنها راهی که ما را قادر می‌کند تا بتوانیم از میراث جهانیمان حفاظت کنیم به کار گماشتن جوامع محلی و نسل جوان و روبه‌رو کردن آن‌ها با آینده است، زیرا این دارایی‌های فرهنگی متعلق به آن‌ها است.

در نتیجه نشست، شرکت‌کنندگان توصیه‌های زیر را انجام دادند.

ما باید درک از قدرت فرهنگ در زندگی و میراث را ارتقا و خلاقیت برای گردشگری مسئولانه را افزایش دهیم. آقای فلوئین پریم (Phloeun Prim)، مدیر اجرایی هنر زندگی در کامبوج، داستان‌های موفقیت هنرهای زندگی کامبوجی (Cambodian Living Arts) را این گونه نقل کرد:

ما هنر و بیان فرهنگی را به عنوان ضرورتی برای آینده پر رونق کشورمان در نظر می‌گیریم. ماموریت هنرهای زندگی کامبوج، کاتالیزور بودن در بخش پر رونق هنری و الهام‌بخش بودن برای نسل‌های جدید است.

شرکت هواپیمایی بانکوک ایرویز در نتیجه این اجلاس توانست تا مسیرهای با پتانسیل قوی برای بهبود مسیرهای ارتباطی میان سایت‌های میراث جهانی آسیایی را شناسایی کند. آقای لیم کوی فونگ، در طول تحقیقات گسترده خود را برای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در مبحث گردشگری بودایی اشاره کرد که چگونه گردشگری بودایی می‌تواند یک نقش کلیدی در اصلاح برخی مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه گردشگری با آن‌ها روبه‌رو هستند، بازی کند.

اداره ملی آسپارا (Asian Pacific Self Development and Residential Association)، انجمن توسعه و اقامتی منطقه آسیا اقیانوسیه (تاسیس در سال ۱۹۸۹) از بخش کامبوج، در مورد مسائل چالش برانگیزی در پایداری گردشگری در انگکور وات (Angkor Wat) در این اجلاس صحبت کرد. انگکور وات نام مجموعه‌ای از معابد است که در اوایل سده دوازدهم در انگکور در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او قرار گیرد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکور وات که تا به‌امروز به‌خوبی حفظ شده است هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می‌شود.

 پروفسور فونگ دانگ ان جی او (Prof Phuong-Dung Ngo) و پروفسور نوین جی هوا کونگ (Nguyen Duc Hoa Cuong) از دانشکده مدیریت و گردشگری دانشگاه هانوی (ویتنام) نیز، تجربه نمونه موردی در برچسب‌های محیط زیست بر قایق‌های گردشگری فعال در خلیج هالونگ (Halong Bay) را با حضار به اشتراک گذاشتند.

نتیجه‌گیری این اجلاس در ۵ مفهوم کلیدی برای راه‌های پیش‌رو به این ترتیب اعلام شد:

توانمند سازی جوامع برای مشارکت در مدیریت مکان‌های میراث جهانی

ارتقای خلاقیت برای گردشگری مسئولانه در سایت‌های میراث جهانی

پذیرش ابعاد و مقیاس برای مدیریت صحیح

تعهد به ایجاد تعادل بین توسعه و حفاظت

به کار گماشتن چند شرکت ذینفع برای حمایت از میراث‌های جهانی مشهور و غیر مشهور

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه