ظرفیت مازندران برای رونق ورزش‌های هوایی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
ظرفیت مازندران برای رونق ورزش‌های هوایی

با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، ورزش‌های هوایی نیز به رونق‌های گردشگری استان مازندران افزوده می‌شود.

ورزش‌های هوایی شامل آکروجت، پاورپاراشوت، چتربازی، کایت‌سواری، بالن‌سواری، پاراگلایدر، پاراموتور، هواپیمایی فوق سبک و وینگسوییت است. کارشناسان معتقد هستند فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای برپایی ورزش‌های هوایی، به همکاری بخش خصوصی و حمایت مسئولان استانی احتیاج دارد.

یاسر سلیم بهرامی، رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان مازندران در این‌باره گفت:

در حال حاضر ورزش‌های هوایی به صورت جسته و گریخته و تفننی در برخی از ماه‌های سال به ویژه نیمه نخست سال، در مناطقی از شهرستان‌های مازندران انجام می‌گیرد.

او همچنین افزود:

ضعف اطلاع‌رسانی نبود حمایت‌های لازم، محدودیت‌های اعتباری و عدم هم‌افزایی میان مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از عمده‌ترین مشکلات پیش پای ورزشکاران رشته ورزشی هوایی در این استان است.

در استان مازندران حدود ۱۰ رشته هوایی وجود دارد که از میان آن‌ها پاراموتور، پاراگلایدر و چتربازی از همه متداول‌تر هستند. سه سایت تفریحی و آموزشی نیز در این استان راه‌اندازی شده‌ است. در حال حاضر ۴۰۰ نفر در این رشته‌های ورزشی آموزش دیده‌اند که ۶۰ نفر از آن‌ها خانم هستند.

ورزش های هوایی

بهرامی اعلام کرد در صدد هستند تا سه سایت رمی دارای مجوز که مورد تایید هیات باشد را تا سال آینده در شهرستان‌های تنکابن، نوشهر و چالوس راه‌اندازی کنند.

شرایط مطلوب آب و هوایی این منطقه و اقلیم جغرافیایی آن باعث شده است تا اردوی تیم ملی پاراگلایدر ایران برای حضور در مسابقات آسیایی در این استان برگزار شود و این سایت بیشتر مورد توجه ورزشکاران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

بهرامی در این‌باره گفته است:

سایت‌های پروازی استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی به گونه‌ای است که زمان دسترسی به عملیات تیکاف و لندینگ خلبانان پاراگلایدر حدود ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد، درحالی که در دیگر استان‌ها حدود ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

علی ماهفروزی، مشاور مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این‌باره گفته است:

با تشکیل کمیته ورزشی در این زمینه، می‌توان ساز و کارهای لازم را در جهت شناسایی مشکلات و موانع پیش روی این رشته ورزشی برداشت و نسبت به حل آن اقدام نمود.

او در ادامه افزود:

هم اکنون پرواز با پاراگلایدر در ارتفاعات منتهی به دشت و دره و حتی در شهرهای ساحلی بر فراز دریای خزر نیز انجام می‌گیرد. با توجه به برخورداری مازندران از تنوع فرصت‌های گردشگری و اقلیم جغرافیایی، باید پیش شرط‌های لازم در حوزه خدماتی، پذیرایی، بهداشتی، گردشگری، تفریحی، رفاهی و امنیتی در برخی از شهرستان‌های این استان فراهم شود.

استان مازندران سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. تنها از ۲۷ اسفند سال ۹۶ تا پایان ۱۳ فروردین امسال، ۱۴ میلیون و ۹۸۶ هزار نفر به این استان سفر کرده و شب را در آن‌جا گذرانده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه