کشف یک دورگه نادر از نهنگ-دلفین ها در سواحل هاوایی

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۰
کشف یک دورگه نادر از نهنگ-دلفین ها در سواحل هاوایی

اتفاقات کاملا عجیبی در آب‌های ساحلی کائوآئی در هاوایی رخ داده است؛ دانشمندان یک گونه‌ی نادر نهنگ-دلفین دورگه در این آب‌ها کشف کردند.

گروهی از دانشمندان عضو گروه تحقیقاتی «Cascadia Research Collective» که برای مشاهده‌ی جانوران دریایی منطقه طی یک پروژه‌ی پژوهشی تحت حمایت نیروی دریایی ایالات متحده به هاوایی سفر کرده بودند، این هفته نتایج تحقیقاتی خود را منتشر کردند. در این مقاله آمده است که آن‌ها سال گذشته موفق به شناسایی گونه‌ای نادر از نهنگ-دلفین‌ها شدند که با ظاهری تقریبا غیرمعمولی مشغول شنا در آب‌های کائوآئی بودند. این پستاندار خاص به این دلیل در میان بقیه بیشتر به چشم می‌آمد که اصلا شبیه دیگران نبود و از ظاهری کاملا منحصربه‌فرد برخوردار بود.

هاوایی

سواحل نفس‌گیر کائوآئی

این موجود جذاب و انگشت نما، پوست لکه‌داری مانند دلفین‌های سخت دندان دارد؛ ولی باله‌های فوقانی آن مانند باله‌های نهنگ‌های کله خربزه‌ای - از خویشاوندان نزدیک نهنگ قاتل کوتوله و نهنگ خلبان - به ندرت یافت می‌شوند. با این حال، این اولین باری است که دانشمندان هر دوی این ویژگی‌های فیزیکی را با هم در یک پستاندار مشاهده می‌کنند.

دلفین ها

دسته‌ای از دلفین‌ها در خلیج کیلاکیکوآ، کونای جنوبی

نمونه‌برداری‌های DNA تایید کرده است که این نمونه اولین دورگه‌ی ثبت شده از این دو گونه است که از این پس به نام علمی «Steno bredanensis» خوانده می‌شود. علی‌رغم نامی که روی آن گذاشته‌اند، این گونه‌ی جانوری متعلق به خانواده‌ی نهنگ‌ها نیست. نهنگ‌های کله خربزه‌ای در واقع بخشی از خانواده‌ی بزرگ دلفین‌های اقیانوسی هستند.

دلفین فرفره

دلفین‌های فرفره (Stenella longirostris) در خلیج  کیلاککوآ، هاوایی، یک پارک زیر آبی

رابین بیرد، سرپرست این پروژه، پستاندار مذکر در این گونه‌ی جانوری را «غیرمعمول‌ترین کشف» توصیف کرد. او به CBS News گفت که احتمال زیادی وجود دارد که این جانور دورگه از یک دلفین دندان سخت پدر و یک نهنگ کله خربزه‌ای مادر به دنیا آمده باشند. او می‌گوید:

تولد دورگه‌ها در میان گونه‌های مختلف نهنگ‌ها و دلفین‌ها قبلا ثبت شده است، اما این اولین مورد از تولد یک دورگه بین این دو گونه و سومین دورگه‌ی تاییده شده (با استفاده از آزمایش‌های ژنتیکی) است که به صورت طبیعی از دو گونه‌ی مختلف از خانواده‌های دلفین‌ها به دنیا آمده است.

دلفین دورگه

این دلفین دورگه، ترکیبی از دلفین دندان سخت (سمت چپ) و نهنگ کله خربزه‌ای (سمت راست) است

آقای بیرد معتقد است که احتمال مشاهده‌ی دوباره‌ی این دورگه خیلی کم است؛ وی می‌گوید:

اگر باز هم آن را پیدا کنیم، تلاش می‌کنیم که یک نمونه‌ی بیوپسی از نهنگ کله خربزه‌ای که به آن مربوط است به دست بیاوریم و فیلم‌ها و عکس‌هایی از آن در محیط زیر آب به دست بیاوریم تا بتوانیم ارزیابی بهتری از مورفولوژی آن به دست بیاوریم.

دلفین های دورگه

دلفین‌ دورگه‌ی تازه کشف شده به همراه جانوری در حال شنا بود که تصور می‌شود مادرش است

اگر تصمیم گرفته‌اید که به هاوایی سفر کنید، سعی کنید شاید بتوانید آن را ببینید. شاید خوش‌شانس باشید. گونه‌های دیگری که از دلفین در آب‌های هاوایی شناسایی شده‌اند عبارت هستند از نهنگ‌های خلبان، دلفین‌های فرفره‌ای، دلفین‌های پوزه بطری معمولی و دلفین‌های خال‌دار.

دلفین

سه دلفین در حال شنا در نزدیکی سطح آب در آب‌های شفاف ساحل نا پالی، کائوآئی، جزایر هاوایی

اگر دنبال نهنگ‌های واقعی هستید، نهنگ‌های گوژپشت برای زاد و ولد به آب‌های گرم دریاهای جنوب اوآهو می‌روند و توله‌های خود را در بین ماه‌های نوامبر تا مه به دنیا می‌آورند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه