حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان

صومعه سوپوکانی در صربستان، بنایی است با قدمتی طولانی و سرگذشتی پرفرازونشیب که پس از سال‌ها ویرانی و بازسازی‌های فراوان، امروزه جزو میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود.

صومعه سوپوکانی (Sopocani) که وقف و هدیه‌ای است به پادشاه استفان یکم، پادشاه صربستان، در سال‌های بین ۱۲۵۹ تا ۱۲۷۰، در نزدیکی رودخانه راشکا در منطقه راس، ساخته شد. این صومعه در سال ۱۹۷۹ به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی

صومعه سوپوکانی

۱. پادشاه Uros یکم، این صومعه را در سال ۱۲۶۰، به عنوان محل دفن خود ساخت. سپس در اواسط قرن ۱۴، یکی از نواده‌های او به نام Dusan، این مکان را نوسازی کرد و گسترش داد.

۲. این صومعه به پدر، پسر و روح‌القدس تقدیم شده است.

۳. نام این صومعه از یک کلمه قدیمی صربستانی به معنای «بهار» گرفته شده است.

۴. از آن مجموعه‌ی بزرگ قدیمی که شامل ساختمان‌های فراوان بود (مانند اطاق نهارخوری، ساختمان‌های مسکونی و غیره)، امروزه تتها کلیسای تثلیث مقدس باقی مانده است.

۵. این صومعه، زمانی با یک دیوار بلند و دو دروازه محاصره شده بود.

صومعه سوپوکانی

۶. تاریخ تکمیل نقاشی‌های قسمت اصلی صومعه تقریبا به سال‌های بین ۱۲۶۳ و ۱۲۷۰ بازمی‌گردد.

۷. در قرن ۱۳، تصویرهایی را در سوپوکانی رسم کردند: در صدر کلیسا (جای مخصوص کشیش)، صحنه‌هایی از عبادت به تصویر کشیده‌اند؛ در سالن کلیسا رستگاری مسیح را در قالب جشن های بزرگ به نمایش گذاشته‌اند؛ و در هشتی ورودی کلیسا موضوعاتی از عهد عتیق و آخرت نشان داده‌اند.

صومعه سوپوکانی

۸. موضوع تصویرهای صومعه شامل قدیسان مسیحی، قدیسان ملی، و روایت‌های مربوط به مسیحیت است. این روایت‌ها با نظم خاصی روایت می‌شوند (از چپ به راست) و برای فهم این داستان‌ها باید این نظم را رعایت کرد.

۹. سبک هنری کلاسیک کلیسا متاثر از اواخر هنر بیزانسی است.

صومعه سوپوکانی

۱۰. از نظر برخی متخصصان هنرهای قرون وسطی صربستان، دیوارنگاره‌های سوپوکانی زیباترین دیوارنگاره در آن دوران هستند.

۱۱. در قرن ۱۶، به دلیل تهدیدهای عثمانی، کشیش‌ها مجبور شدند به طور موقت، صومعه را ترک کنند. سرانجام، در سال ۱۶۸۹، طی یکی از حمله‌ها، ترک‌های عثمانی صومعه را به آتش کشیدند و اهالی صومعه (همراه با برخی بقایای صومعه) به کوزوو فرار کردند و دیگر به سوپوکانی بازنگشتند.

۱۲. صومعه به مدت ۲۰۰ سال، یعنی تا قرن بیستم، متروک باقی ماند. طی این مدت، کلیسا کم‌کم ویران شدن؛ تاق قوسی و گنبد کلیسا فروریختند و ساختمان‌های اطراف پر از آشغال و گردوخاک شد. باد، باران، و خورشید آسیب زیادی به این بنا وارد کرد.

صومعه سوپوکانی

۱۳. صومعه در قرن بیستم بازسازی شد و امروزه گروهی از برادران در آن اقامت دارند.

۱۴. حقیقت جالب این است که دیوارنگاره‌های سوپوکانی، پس از دو قرن ویرانی، همچنان می‌درخشند و زیباییشان توجه همه را به خود جلب می‌کند.

۱۵. امروزه این صومعه، که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، یکی از بناهای مهم فرهنگی صربستان است.

موقعیت صومعه سوپوکانی روی نقشه

مطالب مرتبط:

دیدگاه