ساماندهی و بازنگری تابلوهای تخت جمشید آغاز شد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰
ساماندهی و بازنگری تابلوهای تخت جمشید آغاز شد

طرح ساماندهی و بازنگری تابلوهای معرفی بناهای تاریخی و تابلوهای مسیر راه محوطه‌ها از اصفهان به شیراز و برخی محوطه‌های تاریخی استان فارس آغاز شد.

ساماندهی و بازنگری یکسری تابلوهای جاده‌ای از جاده اصفهان به‌سمت استان فارس (از منطقه ایزدخواست تا شیراز) در دستور کار قرار گرفته است تا منطقه پاسارگاد، تخت‌جمشید و نقش رستم بهتر معرفی شود.

حمید فدایی، مدیر مجموعه جهانی پاسارگاد دراین‌باره گفته است:

در مرحله اول کار، در فاصله هر ۴۰ کیلومتر این تابلوها در مسیر و برای معرفی محوطه‌ها نصب شده‌اند، از حدود ۴۰ کیلومتری آثار در هر ۱۰ کیلومتر این تابلوها نصب شده‌اند که اعتبار برای نصب تابلوهای جاده‌ای از محل اعتبارات سال ۹۵ تامین شد.

او با تاکید بر اینکه تا پیش از این از اصفهان تا پاسارگاد تنها دو تابلو نصب شده‌ بود؛ افزود:

این کار کمک بزرگی برای معرفی و نشان دادن مسیر از شیراز به پاسارگاد بود. با بازنگری آثار ثبتی این محوطه تاریخی، اقدام به نصب تابلو برای آثار شاخصی که حساسیت خاصی نسبت به آن‌ها داشتیم کردیم، چون در گذشته تجربه نبود تابلو و تعرض به محوطه‌های تاریخی به‌دلیل نبود تابلوی معرفی برایمان پیش آمده بود، بنابراین در این پروژه این محوطه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

۷۰ محوطه تاریخی شامل تپه، سد و آثار محوطه جهانی، دارای تابلوی نصب شده هستند، اما هنوز برخی از محوطه‌ها در دست ارزیابی قرار دارند و با مشخص شدن ۷۰ مکان، تاکنون ۳۰ تابلو تهیه شده است.

همچنین، تابلوهای دو زبانه معرفی آثار و بناهای محوطه میراث جهانی پاسارگاد نیز پس از ۱۵ سال بازنویسی و ویرایش شدند.

پاسارگاد

افشین یزدانی، باستان‌شناسی که وظیفه ویرایش تابلوهای معرفی نصب شده در تخت‌جمشید را بر عهده داشته، دراین‌باره گفته است:

متن‌ها به جهت محتوای علمی به‌روز رسانی و در پاره‌ای موارد تصحیح شده‌اند. برای این کار آخرین مقالات علمی و نتایج آخرین پژوهش‌های میدانی انجام شده مورد توجه قرار گرفته است.

تا پیش از این در بسیاری موارد در متن‌ها به موضوعات و نکات فرعی اشاره شده در حالی که نکات اصلی یا بسیار مهم‌تر از قلم افتاده‌اند، یا به‌عنوان مثال مواردی در متن‌ها ذکر شده بود که قابل تایید نبود؛ مانند این موضوع که پس از مرگ کوروش بزرگ جسد وی را مومیایی کرده‌اند، یا اینکه در حمله اسکندر یک شخص از مقدونیه ورودی آرامگاه را شکست و اشیای داخل آن را به تاراج برد، که مدارک تاریخی مستدلی برای آن‌ها وجود ندارد.

یزدانی همچنین درباره اعداد د ارقام ذکر شده در تابلو گفت:

از یک سو لزومی برای ارائه این اطلاعات به بازدیدکنندگان وجود نداشت و از سوی دیگر این همه اعداد و ارقام در ذهن بازدیدکننده نمی‌ماند. در مقابل تلاش شده است تا متون جدید ساده و روان باشد و به‌جای پرداختن به جزئیات غیر ضروری، به اطلاعات مهم جهت افزایش دانش بازدیدکنندگان درباره تاریخ معماری ایران، اهمیت و ویژگی‌های معماری پاسارگاد پرداخته شود.

تابلوهای جدیدی که در این محوطه نصب می‌شوند به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده و از آخرین پژوهش‌ها و انتشارات معتبر موبوط به باستان‌شناسی و تاریخ هخامنشی تدوین شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه