حامیان فیل ها در انگلستان خواستار ممنوعیت تبلیغات فیل سواری شدند

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
حامیان فیل ها در انگلستان خواستار ممنوعیت تبلیغات فیل سواری شدند

طوماری با ۲۰۰٬۰۰۰ امضا به خیابان داونینگ، محل کار رسمی نخست وزیر انگلستان، برده شده است که خواهان تصویب قانونی علیه ترویج سوء استفاده از فیل‌ها و سیرک‌های غیر اخلاقی است.

کمپینی برای دفاع از حقوق فیل‌ها تشکیل شده است که از دولت می‌خواهد از انتشار آگهی‌های تبلیغاتی مربوط به فیل‌سواری برای تعطیلات در کشورهای دیگر جلوگیری کند. این کمپین خواستار تصویب قانون جدیدی شده است که هر گونه تبلیغ برای این عمل را در انگلستان ممنوع اعلام کند؛ چرا که آن‌ها معتقد هستند فیل‌ها در کودکی از مادران‌شان ربوده و وادار می‌شوند که آموزش‌های سخت و وحشیانه‌ای را پشت سر بگذرانند تا برای استفاده به‌عنوان یک سرگرمی در سایت‌های گردشگری آماده بشوند.

فیل های آسیایی

اکنون اعضای گروه «فیل‌های آسیایی را نجات بدهید» (STAE)، طومار امضاشده‌ای را با بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ امضا به خیابان داونینگ برده‌اند تا از نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، بخواهند از قانون جدید حمایت کند.

موقعیت‌های زیادی برای گردشگران در نقاط پر گردشگر آسیا وجود دارد که می‌توانند فیل‌سواری کنند. مسافران همچنین می‌توانند این موجودات را در سیرک‌ها ببینند و حتی مبلغی هم برای کمک به شستشو و تغذیه حیوانات پرداخت کنند. اما STAE می‌گوید برای تربیت فیل‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های مربوط به گردشگری، فیل‌های جوان به شکل وحشیانه‌ای شکار می‌شود تا طی تمریناتی بی‌رحمانه به نام «پاجان» (pajan) مهارت‌های لازم برای سرگرم کردن مسافران را به دست بیاورند.

فیل های آسیایی

در نامه‌ای که اعضای این کمپین خطاب به خانم می نوشته‌اند، آمده است:

تمرینات بی‌رحمانه شامل زندانی کردن فیل‌ها در قفس‌های چوبی، گرسنگی، تشنگی، ضرب و شتم با میله‌های آهنی، میخ‌های بزرگ و شمع‌های سنگین است تا به طور کامل برای استفاده‌ی بی‌رحمانه در صنعت گردشگری آماده بشوند. این روند به قدری طولانی و خشونت‌آمیز است که معتقد هستیم حداقل نیمی از فیل‌های جوان در طی پاجان یا بعد از آن می‌میرند.

آن‌ها معتقدند که فیل‌ها به روشی وحشیانه آموزش می‌بینند و معمولا مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. 

با گذشت زمان، همچنان رفتارها خشونت‌آمیزتر می‌شوند و بر حجم کتک‌ها و شکنجه‌هایی که فیل‌ها باید تحمل کنند، افزوده می‌شود. بیشتر فیل‌های اسیر که بیشتر از حد توان‌شان شکنجه می‌شوند به گردشگران حمله می‌کنند که در بعضی از موارد، این کار منجر به مرگ و میر انسان‌ها شده است.

با این حال، صنعت گردشگری بریتانیا همچنان بدون در نظر گرفتن این موارد، مشتریان خود را به این «جاذبه‌های گردشگری» می‌فرستد. در صنعت مسافرت و گردشگری بریتانیا هیچ قانونی وجود ندارد که از فیل‌ها در برابر این‌گونه استثمارها و نیز، از گردشگرانی که بدون آگاهی از این خشونت‌ها و خطراتی که جان خودشان را تهدید می‌کند برای دیدن فیل‌ها به این اماکن سفر می‌کنند، محافظت کند.

فیل های آسیایی

کمپین می‌گوید که نظرسنجی که ماه گذشته انجام شده است نشان می‌دهد که ۹۸٪ از پاسخ‌دهندگان معتقد هستند که رفتار بی‌رحمانه‌ای که با فیل‌ها می‌شود، «عادلانه» نیست و از انجمن آژانس‌های مسافرتی بریتانیا می‌خواهد که از اعضای خود را وادارد که تنها مناطق حفاظت‌شده‌ی حیات وحش و پناهگاه‌هایی را که بر اساس اصولی اخلاقی با فیل‌ها رفتار می‌کنند را تبلیغ کنند؛ یعنی تاسیساتی که تنها بتوان از فاصله‌ای دور به حیوانات نگاه کرد و آن‌ها مجبور به سواری دادن به انسان‌ها با دست و پاهای زنجیر شده نباشند. آن‌ها همچنین از نارندرا مودی، نخست وزیر هند، درخواست کرده‌اند که به فعالیت‌های پاجان در کشور خود پایان ببخشد و برای ایجاد پناهگاه‌هایی برای فیل‌ها با انگلستان همکاری کند.

افرادی مانند ایوانا لینچ بازیگر فیلم‌های هری پاتر، پیتر ایگان ستاره ی داون تاون ابی و استنلی جانسون، پدر بوریس جانسون از این کمپین حمایت کرده‌اند.

فیل های آسیایی

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، گریت کروو، گردشگر اسکاتلندی، بعد از این که در سفری به تایلند و طی یک سافاری در سامویی، یک فیل نر او و پسرش را بر زمین انداخت و به آن‌ها حمله کرد، جان خود را از دست داد و پسرش به شدت زخمی شد. بعد از آن فیلمی منتشر شد که فیل مذکور را حداقل دو هفته بعد از حمله به گردشگر با پاهای زنجیر شده نشان می‌داد که از سمتی به سمت دیگر می‌رفت و نشانه‌هایی از ناراحتی‌های عمیق در چهره‌ی آن مشاهده می‌شد. فیلم دیگری هم از همان پارک منتشر شده است که نشان می‌دهد یکی از راهنماها یک فیل در حال تعلیم را با یک میله‌ی فلزی کتک می‌زند.

مدیران پارک به «میل آنلاین» گفته‌اند که بعد از مرگ آقای کرو، آن‌ها دو تغییر بزرگ در قسمت فیل‌سواری ایجاد کرده‌اند و اکنون، تنها از فیل‌های ماده برای سواری استفاده می‌کنند. همچنین، فیلبانان اجازه ندارند که برای گرفتن عکس از گردشگرها، از فیل‌ها پیاده شوند.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه