در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن

گنجینه‌ی پنهان در امتداد سواحل شهری در ایالت اورگن آمریکا، داستانی متفاوت از سایر گنجینه‌های مخفی دارد. داستانی الهام گرفته شده از گذشته‌های دور که با جادوی هنر در هم آمیخته است.

وقتی صحبت از شکارچیان گنج است، در وهله نخست ذهن انسان درگیر تصاویری از آثار سینمایی همچون دزدان دریایی کارائیب یا ایندیانا جونز شکارچی معروف گنج می‌شود. اما داستان شکارچیان مدرن امروزی اندکی متفاوت است. دست کم داستان جستجوی آن‌ها به دنبال گنجینه‌های شگفت‌انگیز در سواحل ماسه‌ای شهر «لینکلن» (Lincoln City) در ایالت اورگن، داستانی آمیخته با ماجراجویی‌های دلپذیر آن هم از نوع هنری است. در واقع هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان خطوط ساحلی این شهر را در جستجوی شناورهای شیشه‌ای ماهگیری زیر پا گذاشته و هر گوشه و کناری را در طلب این گنجینه‌های هنری ارزشمند زیر و رو می‌کنند.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

مرمرهای دریایی

ماهیگیران فعال در این تجارت اغلب از شبکه‌ای از تورهای گسترده و بزرگ برای صید ماهی استفاده می‌کنند که ممکن است گاهی به هم پیوسته و در فواصلی طولانی در اقیانوس پهن شود. برای جلوگیری از غرق شدن این تورها، اغلب از اجسام شناور و توخالی همچون شیشه و لوله‌های میان تهی در سایزهای مختلف استفاده می‌شود. اگرچه امروزه موادی همچون پلاستیک، آلومینوم یا استیروفوم (پلاستیک اسفنجی) در ساخت شناورها به کار می‌روند، اما در گذشته اوضاع به شکل دیگری بود.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

در واقع از اواسط دهه‌ی ۱۸۰۰ تا اواسط ۱۹۰۰، شناورها اغلب از شیشه‌های رنگی ساخته می‌شدند که از نظر ظاهری بیشتر به مرمرهایی درخشان شباهت داشتند تا ابزارآلات ماهیگیری. ساخت این شیشه‌های شناور در سال ۱۸۴۲ و برای نخستن بار در کشور نروژ آغاز شد. در آن زمان بازرگانی به نام «کریستوفر فی» (Christopher Faye) در همکاری مشترک با یک شرکت شیشه سازی محل جایگزینی مناسب برای شناورهای چوبی و چوب پنبه‌ای معمول پیدا کردند که از قضا تمایلی عجیب به خیس و سنگین شدن داشتند. این در حالی بود که شیشه هم از پایداری بیشتری در محیط‌های آبی بهره می‌برد و هم سبک بوده و قابلیت شناوری مناسبی داشت. امتیازاتی که شیشه را به جایگزینی معقول و مناسب برای شناورهای معمول آن دوران تبدیل کرد.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

کشورهای جنوب شرق آسیا همچون ژاپن خیلی زود توجه خود را معطوف این اختراع نوین کرده و شروع به تولید گسترده‌ی این شناورهای شیشه‌ای برای صنعت رو به رشد و پر رونق ماهیگیری کردند. در طول دهه‌های بعد بسیاری از این شناورها در دریا گم شدند، اما سرنوشت جالب در انتظار بسیاری از آن‌ها بود. شناورهای گم شده در جریان‌های آبی اقیانوس آرام به دام افتاده و شناور در میان طوفان‌های دریایی، راه خود را به سمت سواحل شمال غربی اقیانوس آرام گشودند. از آن زمان بسیاری در این سواحل به دنبال این گنجینه‌های گمشده بودند، اما به ندرت چیزی پیدا کردند. در این میان اما شهر هنرمند لینکلن سینی در ایالت اورگن آمریکا از این فرصت طلایی برای برپا کردن یک رویداد سالانه و خاطره‌انگیز بهره برده و اسم این شهر را بر سر زبان‌ها انداخته است.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

هر ساله از ماه اکتبر تا ماه می، شهر لینکلن میزبان رویدادی است که مردم محلی از آن با نام «Finders Keepers» یاد می‌کنند. بانیان اصلی اجرای این رویداد گروهی از ساکنان شهر هستند که از خود با نام «پریان شناور» (Float Fairies) یاد می‌کنند. آن‌ها مسئول پنهان کردن بیش از سه هزار شیشه‌ی شناور در اندازه‌های مختلف (از اندازه توپ بیسبال گرفته تا توپ بسکتبال) در امتداد سواحل این شهر هستند که قرار است بعدا توسط شکارچیان گنج ماجراجو و مشتاق کشف شوند. برای حفظ جذابیت هر چه بیشتر این مراسم حتی دیگر ساکنان شهر هم از جای پنهان شدن این گنجینه‌های پر رنگ و لعاب بی اطلاع هستند.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

شناورها هویت اصلی این رویداد را به خود اختصاص داده‌اند، شناورهایی خوش آب و رنگ که محصول هنرمندان محلی هستند. این شناورها به‌عنوان گنجینه و هدیه‌ای دلپذیر برای شکارچیان مدرن گنج در نظر گرفته شده و به‌صورتی نمادی از رویدادهای گذشته به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب است بدانید تعدادی از این شناورها دارای شماره و کد مخصوصی بوده و توسط هنرمندان طراح ثبت شده‌اند و کسانی که موفق به پیدا کردن آن‌ها شوند، می‌توانند طی تماس با یک شماره اعلام شده، از مشخصات صاحب اثر و هنرمند طراح گنجینه خود مطلع شوند. از سوی دیگر در قالب یک فرصت ویژه، هنرمندان خوش ذوق لینکلن سیتی شماری دیگر از آثار ارزشمند هنری و البته شیشه‌ای را در طرح‌های مختلفی همچون دلار شنی، سکه‌های دریایی، ستاره دریایی و صدف تولید کرده‌اند که ارزش بیشتری دارند.

شناورهای شیشه ای، گنجینه پنهان در سواحل شهر لینکلن سیتی اورگن

اما دیگر ماجراجویی ترتیب داده شده در این منطقه رنگ و بویی محیط زیستی دارد و به نوعی دوست‌داران طبیعت و محیط زیست را خوشحال می‌کند. این رویداد تحت عنوان «زباله برای گنج» (Trash for Treasure) برای آن دسته از ماجراجویانی است که در کنار پیدا کردن گنجینه‌های پنهان شده، زباله‌های ریخته شده در ساحل را هم جمع‌آوری می‌کنند. ساکنان شهر از این انسان‌های وظیفه شناس تشکر کرده و راهی جالب برای قدردانی از آن‌ها پیدا کرده‌اند. کافی است افراد کیسه محتوی زباله‌های جمع‌آوری شده را به محل مخصوص تحویل داده و فرم دریافت شده را با وارد کردن مشخصات خود تکمیل کنند. بدین ترتیب آن‌ها وارد قرعه‌کشی می‌شوند که اولین هفته هر ماه برگزار می‌شود.

این رویداد جالب توجه و نوستالژیک که دست کم دو دهه قدمت دارد، از سویی هم صنعت گردشگری این منطقه را رونق بخشیده و هم راهی جالب توجه برای گرامیداشت جامعه هنرمندان این شهر است که استعداد و ذوق هنری خود را در خدمت شهرت و محبوبیت زادگاه خود صرف کرده‌اند.

لینکلن سیتی، اورگن، ایالات متحده آمریکا

نظر شما در مورد این شکار گنج مدرن چیست؟ دوست دارید یکی از ماجراجویان حاضر در این رویداد باشید؟ نظرات خود را ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Curiosity

دیدگاه