معرفی موزه های تهران | آدرس + ساعت بازدید و قیمت بلیط

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
معرفی موزه های تهران | آدرس + ساعت بازدید و قیمت بلیط

موزه های تهران از جاهای دیدنی و تفریحی شهر تهران هستند که همچون ماشین زمان ما را به گذشته‌های دور می‌برند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۴ توسط نیکی قره‌گوزلویان نوشته شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ توسط نگین توکلی به‌روز رسانی شده است.

بهترین موزه های تهران کدامند؟

از بهترین موزه های تهران می‌توان به کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، باغ نگارستان، موزه  ملی ایران، موزه مقدم، موزه جواهرات ملی ایران، موزه پول، موزه زمان، باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه مینیاتور، باغ‌ موزه وزیری و باغ فردوس اشاره کرد.

موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها ممکن است تفریح و سرگرمی افراد بسیاری باشد. خوشبختانه در شهر تهران موزه‌های متعدد با موضوعات متنوعی وجود دارند که از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند؛ بنابراین به هر زمینه‌ای که علاقه داشته باشید، از تاریخ و هنر گرفته تا علم و ورزش، می‌توانید از موزه مرتبط با آن دیدن و اطلاعات فراوانی کسب کنید.

با موزه‌های تهران بیشتر آشنا شوید:

باغ موزه‌ های تهران

کاخ گلستان

  • آدرس کاخ گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری کاخ گلستان: از ساعت ۹ لغایت ۱۹ (فروش بلیط از ساعت ۹ لغایت ۱۷:۱۵ است)
  • شماره تلفن کاخ گلستان: ۳۳۱۱۳۳۳۵
  • قیمت بلیط‌های کاخ گلستان (۱۴۰۲): ورودی کاخ گلستان به‌ازای هر بازدیدکننده داخلی ۴۶,۰۰۰ تومان و بازدیدکننده خارجی ۶۵۰,۰۰۰ تومان است. ???? ???? ?????? ?? ???‌??? ??? ?????? متفاوت است. بازدید از خلوت کریم خانی، تالار ظروف و تالار برلیان رایگان است؛ طبقات فوقانی عمارت شمس العماره نیز بازدید ندارد.

کاخ گلستان

کاخ گلستان تنها میراث جهانی تهران است که قدمت اولیه آن به دوره صفویه و شاه عباس صفوی بازمی‌گردد؛ اما بیشترین اهمیت این کاخ به عصر پادشاهان قاجار می‌رسد. در دوره کریم خان زند نیز بناهایی در آن ایجاد شد. 

کاخ گلستان تنها اثر جهانی تهران محسوب می‌شود

عمارت شمس العماره، عمارت تخت مرمر، خلوت کریمخانی، کاخ اختصاصی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، عمارت الماس، موزه مخصوص، موزه نگارخانه، موزه مردم‌شناسی، موزه عکاس‌خانه و موزه حوض‌خانه مجموعه‌های دیدنی کاخ گلستان هستند.

کاخ سعدآباد

  • آدرس کاخ سعدآباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری کاخ سعد آباد: نیمه اول سال: از ساعت ۹ لغایت ۱۹؛ نیمه دوم سال: از ساعت هشت لغایت ۱۷
  • شماره تلفن کاخ سعدآباد: ۹ - ۲۲۷۵۲۰۳۱
  • قیمت ورودی کاخ سعدآباد (۱۴۰۲):‌ ورودی محوطه ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و ۱۰۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی؛ برای بازدید از بخش‌های مختلف کاخ باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. (قیمت بلیط موزه‌های کاخ سعدآباد)

باغ موزه سعدآباد

منبع عکس: سایت باغ موزه سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد با وسعت ۱۱۰ هکتار در شمال شهر تهران و در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا قرار دارد و از مشهورترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.

مجموعه سعدآباد که در دوره قاجار نیز بناهایی در آن ساخته شده بود، در دوره حکومت رضاخان به اقامتگاه تابستانی وی تبدیل شد و در آن زمان ساخت و سازهای بسیاری در آن صورت گرفت؛ به‌گونه‌ای که ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در سعدآباد وجود دارند. علاوه بر این کاخ‌ها، چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن‌های مرغداری و گاوداری، موزستان و گلخانه‌های گوناگون، استخرهای مختلف، چشمه‌سارها، زمین‌های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی‌تئاتر روباز نیز در این مجموعه به چشم می‌خورند.

در مجموعه سعدآباد می‌توانید از کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد دیدن کنید.

منبع عکس: سایت باغ موزه سعدآباد

کاخ نیاوران

  • آدرس کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر یا نیاوران (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری کاخ نیاوران: نیمه اول سال: از ساعت ۹ لغایت ۱۹؛ نیمه دوم سال: از ساعت هشت لغایت ۱۷
  • شماره تلفن کاخ نیاوران: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲
  • قیمت بلیط موزه کاخ نیاوران (۱۴۰۲): ورودی محوطه ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و ۱۰۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی؛ برای بازدید از بخش‌های مختلف کاخ باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. (قیمت بلیط موزه‌های کاخ نیاوران)

کاخ نیاوران

منبع عکس: آژانس عکس تهران  (عکاس: فاطمه عسکری)

کاخ نیاوران همچون کاخ سعدآباد مجموعه‌ای سلطنتی و به یادگار مانده از دو دوره قاجاریه و پهلوی است. این مجموعه ابتدا به‌عنوان اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار استفاده می‌شد؛ در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده‌اش ساخته شد.

بخش‌های دیدنی کاخ نیاوران شامل کاخ صاحبقرانيه، کاخ اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ها است.

باغ نگارستان

  • آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه باغ نگارستان: مجموعه موزه‌ها: همه‌روزه به غیر دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸؛ محوطه باغ: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۰؛ رستوران‌: از ساعت ۱۲ تا ۱۷؛ کافه: شنبه تا چهارشنبه: از ساعت ۱۲ تا ۲۰، پنجشنبه و جمعه: از ساعت ۹ تا ۲۰
  • شماره تلفن باغ نگارستان: ٣٣١١٩۵۸۶
  • قیمت بلیط موزه باغ نگارستان (۱۴۰۲): ٣۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی

باغ موزه نگارستان

عکاس: محسن مصطفایی

یکی از پاتوق‌های دنج و با صفای تهران، باغ موزه نگارستان است. نگارستان که یکی از باغ‌های تماشایی پایتخت محسوب می‌شود، در نزدیکی میدان بهارستان جای گرفته است و قدمت آن به عصر قاجار می‌رسد. این باغ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را پشت سرگذاشته است که شنیدن آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. پیشنهاد می‌دهیم به این مکان سر بزنید و با دیدن آن به عهد قاجار سفر کنید.

در باغ موزه نگارستان آثار هنری هنرمندان نامی در زمینه‌های مختلف در قالب مجموعه‌هایی متعدد به نمایش گذاشته شده است. موزه کمال الملک، جهانگیر ارجمند، محمود روح الامینی، ملک الشعرای بهار، نقاشی‌های علی اسفرجانی، فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌های فتح الله عباد یادبود، اتاق کاشی‌ها، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی دیدنی‌های نگارستان هستند.

منبع عکس: سایت باغ موزه نگارستان

موزه زمان

  • آدرس موزه زمان: خیابان ولی عصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه زمان: همه‌روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰
  • قیمت ورودی موزه زمان (۱۴۰۱):‌ ۶۰۰۰ تومان

باغ موزه زمان - موزه تماشاگه زمان

موزه زمان در زعفرانیه که به نام‌های موزه ساعت و موزه تماشاگه زمان نیز شناخته می‌شود، در خانه تاریخی حسین خداداد، از خانه های تاریخی تهران در شمال شهر واقع است. این موزه نخستین موزه ساعت ایران است که با داشتن مجموعه‌ای بی‌مانند از ساعت‌ها، تاریخچه و سیر شکل‌گیری ساعت را به نمایش گذاشته است.

ساختمان موزه از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول، سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم میلادی در معرض نمایش قرار گرفته‌ است. ساعت‌هایی نظیر ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری در این بخش قرار دارند.

در طبقه دوم موزه، ساعت‌های معمولی و جیبی سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه به چشم می‌خورد.

در محوطه سرسبز و دلنشنین باغ موزه زمان نیز ساعت‌های نخستین مانند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی قرار گرفته‌اند.

باغ موزه هنر ایرانی

  • آدرس باغ موزه هنر ایرانی: محله‌ باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی یا مقصودبیک، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه هنر ایرانی: همه‌روزه از ۹ تا ۱۶
  • قیمت ورودی باغ موزه هنر ایرانی (۱۴۰۲):‌ ۳۷,۰۰۰ تومان

باغ موزه هنر ایرانی

عکاس: سامعی

باغ موزه‌ هنر ایرانی یا باغ سپهبد، مکانی است که شما می‌توانید بناهای تاریخی مهم مانند شمس‌العماره، برج آزادی، قره کلیسا را یک‌جا و هم‌زمان ببینید. در این باغ موزه، ۱۱ ماکت‌ از جاذبه‌های تاریخی که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ساخته شدند، در محوطه به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، دست‌سازه‌های هنری هنرمندان معاصر کشور نیز در نگارخانه آن نگهداری می‌شود.

قدمت باغ هنر ایرانی به دوره پهلوی می‌رسد و در واقع یک باغ ویلای شخصی است که به همسر سپهبد امیراحمدی تعلق داشت. باغ هنر دارای فضای نمایشگاهی و کافه نیز است.

منبع عکس: خبرگزاری مهر (عکاس: اصغر خمسه)

باغ موزه مینیاتور

  • آدرس باغ موزه میناتور: خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگ‌راه امام علی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری باغ موزه مینیاتور: همه‌روزه از ساعت هشت تا ۲۰
  • قیمت ورودی باغ موزه مینیاتور:‌ رایگان

باغ موزه مینیاتور

باغ موزه مینیاتور یکی دیگر از باغ‌های فرح‌بخش پایتخت است. در این باغ که با الهام از طرح باغ اصیل ایرانی احداث و در آن و به مسائل زیست محیطی توجه شده است، ماکت‌های مینیاتوری زیبا از آثار جهانی ایران به چشم می‌خورند. تخت جمشید، چغازنبیل و کتیبه بیستون از شاخص‌ترین بناهای باستانی ایران هستند که می‌توانید در کنار گردش در باغ مینیاتور از آن‌ها دیدن کنید.

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: امین آهویی)

باغ فردوس

  • آدرس باغ فردوس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت بازدید باغ موزه فردوس تهران: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶؛ پنجشنبه: ۷:۳۰ تا ۱۳
  • هزینه ورودی باغ فردوس تهران (۱۴۰۲): رایگان (برای بازدید از موزه‌ها باید هزیه جداگانه پرداخت کنید)
  • شماره تماس باغ فردوس: ۹-۲۲۷۰۵۰۰

عمارت باغ موزه فردوس در شب

عکاس: حمیدرضا حسنی

باغ فردوس تهران مکان موزه سینمای ایران است

باغ فردوس که با نام باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود، یکی از باغ‌های تماشایی پایتخت است که در محله خوش آب‌وهوای باغ فردوس قرار دارد.

باغ فردوس توسط یکی از درباریان قاجار در زمان محمد شاه، احداث شد، در زمان کاربری‌های متفاوتی به‌خود گرفت و از وسعت آن نیز کم شد. این باغ در حال حاضر به موزه سینمای ایران تبدیل شده است و با برخورداری از امکانات متنوع همچون سالن‌های سینمایی و کافه، از پاتوق‌های بازیگران و هنرمندان محسوب می‌شود.

منبع عکس: خبرگزاری برنا (عکاس: متین قاسمی) و خبرگزاری میزان (عکاس: مصطفی رودکی)

باغ گیاه‌شناسی ملی

  • آدرس باغ گیاه‌شناسی ملی: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری باغ گیاه‌شناسی ملی: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸
  • قیمت بلیط باغ گیاه‌شناسی ملی(۱۴۰۲): قیمت بلیط باغ ۲۳,۰۰۰ تومان است که البته در صورت خرید آنلاین با تخفیف ۱۸,۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود.
  • شماره تلفن باغ گیاه‌شناسی ملی: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲

دریاچه باغ گیاه‌شناسی ملی

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: هدا کوهکن)

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و از نظر وسعت یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان به شمار می‌رود

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه است و از نظر وسعت یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان نیز به شمار می‌رود. عملیات طراحی و احداث این باغ در سال ۱۳۴۸ آغاز و نقشه جامع باغ طراحی شد. این باغ که به‌عنوان باغ گیاه شناسی تهران نیز مشهور است، زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اداره می‌شود و مجموعه‌ای ۱۴۵ هکتاری است که در اراضی چیتگر تهران جای دارد.

در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران نمونه‌هایی از رویشگاه‌های مختلف ایران و جهان طراحی و تعدادی کلکسیون موضوعی با اهداف آموزشی، پژوهشی و نمایشی برای باغ طراحی شده است. از رویشگاه‌های طراحی شده، هفت رویشگاه مربوط به ایران و ۶ رویشگاه مربوط به جهان و هشت کلکسیون و باغ موضوعی است.

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: هدا کوهکن)، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (مصطفی تقاضایی) و منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: Ahamad Aghasiani)

باغ‌ موزه وزیری

  • آدرس غار موزه وزیری: لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران، پلاک ۷۷ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری غار موزه وزیری: در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال از ۹ تا ۱۷
  • شماره تلفن غار موزه وزیری: ۲۶۵۵۶۶۰۴
  • قیمت ورودی باغ موزه وزیری (۱۴۰۱):‌ ۲۰,۰۰۰ تومان

غار موزه وزیری

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

باغ موزه وزیری اولین غار موزه خصوصی و باغ موزه خصوصی ایران است که با هزینه شخصی ناصر هوشمند وزیری احداث شده است

غار موزه وزیری اولین غار موزه خصوصی و باغ موزه خصوصی ایران است که با هزینه شخصی ناصر هوشمند وزیری احداث شده است. هوشمند وزیری از مجسمه‌سازان نامی ایران است که آثار وی بیانگر داستان‌های شاهنامه فردوسی و روایت‌های فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی است.

از ویژگی‌های جالب و بی‌نظیر غار موزه وزیری می‌توان به وجود دالان‌های حفرشده در دل کوه به‌عنوان گالری و فضای نمایش آثار اشاره کرد. این دالان‌های در دل کوهی که باغ در پای آن جای گرفته است به دستان توانای این هنرمند کنده شده‌اند. سرای بسطامی، گالری فضای داخلی غار، کارگاه مجسمه‌سازی، کارگاه صنایع دستی، فضای باز، مجمسه‌های بازیافتی و صنایع دستی، بخش‌های غار موزه وزیری را تشکیل می‌دهند.

باغ‌ موزه قصر

  • آدرس باغ موزه قصر: خیابان پلیس، جنب مقر فرماندهی پلیس تهران بزرگ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه قصر: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰
  • شماره تلفن باغ موزه قصر: ۸۸۴۴۵۸۰۶ و ۸۸۴۳۷۳۹۳
  • قیمت ورودی باغ مجموعه موزه قصر:‌ رایگان (برای بازدید از موزه باید هزینه جداگانه پرداخت کنید)

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر مکانی است که سرنوشتی از کاخ تا زندان را تجربه کرده است. فتحعلی شاه قاجار دستور داد بيرون از تهران قصری برايش بسازند. محل این قصر جايی انتخاب شد که در آن زمان به اراضی خرم آباد معروف بود و در آن يک عمارت بزرگ شامل بيرونی، اندرونی، کلاه فرنگی و استخر بنا کردند. از زمان ناصرالدین شاه این باغ قصر مسیری متفاوت را در پیش و کاربری نظامی به خود گرفت تا اینکه در زمان رضاخان، به زندان تبدیل شد و زندان قصر نام گرفت.

موزه زندان مارکوف، برج‌های دیده‌بانی، سالن فرخی یزدی، عمارت کلاه فرنگی و باغ ایرانی از جمله بخش‌های باغ موزه قصر است. سروستان این مکان با الهام از باغ‌های ایرانی احیا شده است.

منبع عکس: سایت باغ موزه قصر

باغ موزه دفاع مقدس

  • آدرس باغ موزه دفاع مقدس: میدان ونک، بزرگ‌راه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه دفاع مقدس: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷، پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۱
  • قیمت بلیط موزه دفاع مقدس: ???? ???? ??? ???? ???? ????
  • شماره تلفن باغ موزه دفاع مقدس: ۸۸۶۵۷۰۲۶

باغ موزه دفاع مقدس تهران- موزه انقلاب اسلامی

باغ موزه دفاع مقدس تهران یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور است

باغ موزه دفاع مقدس تهران (باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران) یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور است و ۲۰۵ هزار متر مربع مساحت دارد. این باغ موزه در اراضی عباس‌آباد جای دارد و از هفت تالار و یک یادمان دفاع مقدس تشکیل شده است.

موزه‌ دفاع مقدس، زیپ لاین، سالن شبیه‌ساز تیراندازی، دریاچه هورالعظیم و نمایش آبی، موزه روباز و سراسر نمای مقاومت و پیروزی از بخش‌ها و دیدنی‌های این باغ موزه است.

موزه‌های تاریخی تهران

موزه ملی ایران

  • آدرس موزه ملی ایران: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه ملی ایران: بهار و تابستان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹؛ پاییز و زمستان همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷
  • قیمت بلیط موزه ملی ایران (۱۴۰۲): بازدیدکنندگان داخلی ۱۰ هزار تومان: بازدیدکنندگان خارجی: ۱۰۰ هزار تومان (رزرو گروهی بازدید از موزه ملی ایران)
  • شماره تلفن: ۶-۶۶۷۰۲۰۶۱

موزه ملی ایران- موزه ایران باستان

موزه ملی ایران اولین موزه رسمی و مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی کشور است که در ابتدای دهه ۳۰ شمسی تاسیس شد. این موزه دربرگیرنده آثاری از قدیمی‌ترین دوران زندگی انسان تا عصر حاضر است. این اشیا که حاصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی است در قالب دو موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده است.

در موزه ایران باستان آثار به نمایش درآمده شامل دو دوره پیش از تاریخ و تاریخی است و از دوران پارینه‌سنگی تا ساسانی را در برمی‌گیرد. در موزه دوران اسلامی نیز آثاری از قرون اولیه اسلام تا عصر قاجار را می‌توانید ‌ببینید.

منبع عکس: سایت موزه ملی ایران

موزه مقدم

  • آدرس موزه مقدم: خیابان امام خميني، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت پلاک ۲۵۱ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه موزه مقدم: همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۱۸
  • شماره تلفن موزه مقدم: ۶۶۴۶۳۱۴۴
  • قیمت بلیط موزه مقدم (۱۴۰۲): بازدیدکنندگان داخلی ۳۰ هزار تومان: بازدیدکنندگان خارجی: ۲۰۰ هزار تومان

موزه مقدم

منبع عکس: آژانس عکس تهران (ساناز دریایی)

خانه موزه مقدم یکی دیگر از موزه‌های تهران است که تحت مدیریت دانشگاه تهران قرار دارد. این خانه موزه زیبا و تماشایی مکانی دنج و روح‌انگیز برای گذارندن ساعاتی فراموش‌نشدنی است. قدمت این خانه به عصر قاجار می‌رسد و متعلق به محمد تقی خان احتساب الملک از درباریان این دوره بود که بعدها به فرزندش محسن مقدم رسید.

حیاط بیرونی، حوض‌خانه، اندرونی اتاق پیشخوان، اتاق پذیرایی، ساختمان اربابی، ایوان قاجار و گلخانه، از جمله قسمت‌های تشکیل‌دهنده خانه مقدم است. در این موزه می‌توان کلکسیون‌های که محسن مقدم جمع‌آوری کرده مانند سفال، شیشه، سکه، نقاشی و مدال دیدن کرد.

موزه ملی ملک

  • آدرس موزه ملی ملک: خیابان امام خمینی تهران، خیابان ملل متحد یا باغ ملی و روبه‌روی وزرات خارجه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری کتابخانه و موزه ملی ملک: همه‌روزه به‌غیر از جمعه‌ها و روزهای تعطیل رسمی: از ساعت ۹ تا ١۶:۵۰.
  • قیمت بلیط موزه ملی ملک: ۵۰۰۰ تومان
  • شماره تلفن موزه ملی ملک (۱۴۰۲): ۶۶۷۰۰۹۸۸

کتابخانه و موزه ملی ملک

منبع عکس: باشگاه خبر نگران جوان (عکاس: سعید ربیعی)

موزه ملک یکی از موزه‌های وقفی و خصوصی کشور است که زیر نظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود. این موزه و کتابخانه آن با همت فردی خیر و خوشنام به نام حاج حسین آقا ملک راه‌اندازی شده و به یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران تبدیل شده است. البته تا قبل از سال ۷۵ این موزه در خانه‌ حاج آقا ملک که در بازار تهران قرار دارد برپا بود.

در موزه ملک مجموعه‌ای بی‌نظیر و ارزشمند از سکه‌های ادوار مختلف تاریخی و اسلامی و آثار هنری همچون تابلوهای نفیس نقاشی، اشیای لاکی، تمبر، فرش و آثار خوش‌نویسی در معرض نمایش قرار دارد.

طبقه بالای موزه ملک به کتابخانه اختصاص داده شده است. این کتابخانه یکی از ۶ گنجینه‌ بزرگ نسخ خطی ایران به شمار می‌رود که در آن ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس نگهداری می‌شود. همچنین دارای حدود ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳,۵۶۸ کتاب چاپ سنگی، ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۶ هزار مجلد است. بخش قابل‌توجهی از کتاب‌های چاپی متعلق به پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی هستند و در زمره‌ نخستین کتاب‌های چاپی ایران قرار می‌گیرند.

منبع عکس: باشگاه خبر نگران جوان (عکاس: سعید ربیعی)

موزه پول یا تماشاگه پول

  • آدرس موزه پول: کیلومتر چهار اتوبان تهران، کرج، بعد از تقاطع ستاری، مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم، تماشاگه پول (مشاهده روی نقشه)
  • قیمت بلیط موزه پول: ۴۰۰۰ تومان

موزه پول

خبرگزاری دانشجو (عکاس: سارا رجایی)

موزه پول اولین موزه‌ تخصصی و دائمی اسکناس، سکه و دیگر اوراق بهادار در ایران است.

موزه پول اولین موزه‌ تخصصی و البته دائمی اسکناس، سکه و دیگر اوراق بهادار در ایران است. این موزه در سال ۱۳۶۷ افتتاح شده است و با بازدید از آن با سیر تکاملی سکه و پول‌ کاغذی در ایران آشنا می‌شوید. این مجموعه شامل بخش‌های سکه و اسکناس کشورهای مختلف، دوران قبل از پیدایش پول، بخش‌های مربوط به تاریخ سکه و قسمت‌های مربوط به تاریخ اسکناس است. ۱۴۰۰ سکه از ادوار مختلف تاریخ ایران، ۷۵۰ اسکناس و ۲۰۰ اوراق بهادار در موزه پول به نمایش گذاشته شده است.

منبع عکس:  خبرگزاری دانشجو (عکاس: سارا رجایی)

موزه رضا عباسی

  • آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۸۲ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه رضا عباسی: بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹؛ پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۷
  • شماره تلفن موزه رضا عباسی: ۸۸۵۱۳۰۰۳
  • قیمت بلیط موزه رضا عباسی: ۵۰۰۰ تومان

موزه رضا عباسی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

یکی از مجموعه‌ موزه‌های دیدنی تهران، موزه رضا عباسی است که به یاد نقاش مشهور دوره صفوی رضا عباسی نام‌گذاری شده است. در این موزه آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار در پنج بخش در معرض نمایش قرار دارد. این بخش‌ها شامل تالار دوره پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی یک و دو، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی است.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاصیانی)

موزه جواهرات ملی ایران

  • آدرس موزه جواهرات ملی: میدان امام خمینی (ره)، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه جواهرات ملی ایران: روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۷
  • قیمت بلیط موزه جواهرات ملی ایران: بازدیدگنندگان داخلی: ۶۰۰۰ تومان؛ بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰ هزار تومان؛ دانشجویان و دانش‌آموزان: ۳۰۰۰ تومان
  • شماره تلفن موزه جواهرات ملی: ۶۴۴۶۳۰۳۰، ۶۴۴۶۳۷۹۳،۶۴۴۶۳۷۹۰

موزه ملی جواهرات از آن موزه‌هایی است که با یک بار دیدن از تماشای آن سیر نمی‌شوید و حتما بارهاو بارها به دیدن آن خواهید رفت. این گنجینه نفیس و گران‌بها در سال ۱۳۳۴ ساخته و در سال ۱۳۳۹ با تأسيس بانک مرکزی ايران افتتاح و به اين بانک سپرده شد و اکنون زیر نظر بانک مرکزی اداره می‌شود.

این گنجینه جواهراتی از دوران صفوی تا پهلوی در معرض نمایش قرار دارد که در این میان الماس معروف به دريای نور، تاج پهلوی متعلق به رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، جقه نادری، تاج کيانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس یا تخت خورشيد از شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

برای دیدن موزه‌های دیدنی تهران حتما یک بار هم که شده به پایتخت سفر کنید. اقامت از مهم‌ترین فاکتورهای یک سفر به‌یادماندنی است. اجاره سوئیت در تهران را می‌توانید با بهترین قیمت‌ها از جاباما انجام دهید.

موزه آبگینه و سفالینه

  • آدرس موزه آبگینه و سفالینه: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تلفن موزه آبگینه و سفالینه: ۴-۶۶۷۰۸۱۵۳
  • قیمت بلیط موزه آبگینه: ۵۰۰۰ تومان

پلکان زیبای موزه آبگینه

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: مصطفی رودکی)

موزه آبگینه و سفالینه‌ های ایران موزه تخصصی شیشه و سفال است. این موزه در بنایی قاجاری موسوم به مجموعه قوام قرار دارد. این مجموعه تا سال ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه (نخست‌وزیر در دوران احمدشاه قاجار و دوران پهلوی) بود و بعد از آن، از سال ۱۳۳۲ به‌مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت و در سال‌های بعد به‌ترتیب سفارت افغانستان و بانک بازرگانی ایران بوده است. در سال ۱۳۵۵ از بانک بازرگانی خریداری شده و به‌منظور تاسیس موزه تخصصی سفال و شیشه به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار می‌شود.

موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران، تنها موزه تخصصی شیشه و سفال در ایران محسوب می‌شود

پروژه تغییر کاربری ساختمان قوام و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران به معمار و مهندس مشهور اتریشی به نان هانس هولاین سپرده می‌شود. هولاین با استفاده از شاخص‌های معماری ایران قبل و بعد از اسلام و ویژگی‌های فرمی و تاریخی آثار، ویترین‌های اشیا و طراحی تالارهای موزه را طراحی کرد.

بخش نمایش اشیا شامل شش تالار است که در طبقه همکف اشیای تاریخی دوران پیش از تاریخ تا قبل از اسلام، در تالارهای سمعی و بصری، مینا و بلور قرار دارند. در طبقه اول موزه نیز تالارهای صدف، زرین‌فام و لاجورد جای گرفته‌اند که در آن‌ها اشیا مربوط به دوران اسلامی تا معاصر به نمایش گذاشته شده‌اند

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: مصطفی رودکی)

موزه ارتباطات (پست و مخابرات قدیم)

  • آدرس موزه ارتباطات: میدان امام خمینی (ره)، خیابان امام خمینی، جنب سردر باغ ملی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه ارتباطات: شنبه تا چهارشنبه؛ از ساعت ٩ تا ۱۷
  • شماره تلفن موزه ارتباطات: شماره‌های تماس؛ ۶۶٧٠٩١٣٢ - ۶۶٧٠٠۵٠٣
  • قیمت بلیط موزه ارتباطات: بلیط بازدید از موزه ارتباطات صرفا برای دارندگان کارت منزلت، خانواده شهدا و جانبازان و کودکان زیر ٧ سال رایگان است.

موزه پست

منبع عکس: سایت موزه پست و ارتباطات

موزه پست و ارتباطات در سال ۱۳۶۹ افتتاح شده است. این موزه که در در زمان نام‌های متخلفی به خود گرفته است در این بنا در سال ١٣٠٧‌، در زمان وزیران قدیم پست‌، صوراسرافیل و نظام‌ الدین حکمت‌ در مساحت حدود ۱۵ هزار متر مربع در خیابان سپه امام‌ خمینی‌ تاسیس شد. نیکلاف مارکف، اگال و مظلومیان در طراحی این بنا مشارکت داشتند و در ساخت آن از سبک معماری هخامنشی و معماری اسلامی عهد صفوی الهام گرفته شده است.

موزه ارتباطات از بخش‌های متعددی همچون سالن ورودی غربی، سالن تلگراف و تلفن، مخابرات، رادیو، تمبر، وزرا، لمینیت تمبر چاپار شهدا و سالن‌های برگزاری مراسم. تشکیل شده است.

منبع عکس: سایت موزه پست و ارتباطات

موزه بانک ملی

  • آدرس موزه بانک ملی: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، روبه رو سفارت آلمان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه بانک ملی: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۷
  • شماره تلفن موزه بانک ملی: ۶۰۹۹۴۰۳۵
  • قیمت بلیط موزه بانک ملی: ۶۰۰۰ تومان

موزه بانک ملی

منبع عکس: سایت موزه  باتک ملی ایران

موزه‌ بانک ملی ایران در محل ساختمان صندوق پس‌انداز این بانک قرار دارد. طراح این بانک فردی آلمانی به نام هنریش بود که با تلفیقی از معماری ایرانی زمان هخامنشی و معماری اروپایی این بنا را طراحی کرد و حاج حسین معمار آن را ساخت. ساختمان صندوق پس انداز در سال ۱۳۷۹ به شماره‌ ۲۹۳۰ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و بر اساس مصوبه هیئت مدیره‌ بانک ملی ایران، برای تاسیس موزه بانک در تهران اختصاص یافت و سرانجام در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۶ پس از بازسازی و مرمت، به‌عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در موزه بانک ملی ایران سکه‌های قدیمی ایران از دوره هخامنشیان تا دوران معاصر، دستگاه‌های مورد استفاده در بانک و سندهای مربوطه، اشیای اهدایی به بانک از سوی مؤسسات گوناگون ایرانی و خارجی و تابلوهای نقاشی دوره قاجار و نقاشی چهره مدیران کل سابق بانک، نمونه‌هایی از آثار چاپی چاپخانه بانک ملی ایران و... به نمایش درآمده‌اند. جذاب‌ترین بخش موزه بانک ملی ایران بخش اسکناس‌ها است که در آن اسکناس‌های نمونه (شماره صفر) در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

منبع عکس: سایت موزه بانک ملی ایران

موزه قرآن کریم

  • آدرس موزه قرآن کریم: خیابان ولیعصر (عج)، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه قرآن کریم: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۴
  • قیمت بلیط موزه قرآن کریم: بازدید از این موزه رایگان است.
  • شماره تلفن موزه قرآن کریم: ۶۶۴۹۰۸۶۴
  • قیمت بلیط موزه قرآن: بازدید برای عموم رایگان است (ثبت‌نام بازدید گروهی)

قران‌های موزه قران

موزه ملی قرآن کریم  تهران، تنها موزه تخصصی قرآن  در کشور است

موزه ملی قرآن کریم تنها موزه تخصصی قرآن است که سیر تحول تدریجی هنرهای قرآنی را در بازه زمانی حدود قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش گذاشته است. این موزه که با الهام از معماری ایرانی - اسلامی ساخته شده است دارای سه طبقه است و فضای داخلی و نمایشی آثار، در تمامی طبقات حالت یک شمسه را دارد که در در قرون گذشته توسط هنرمندان و تذهیب‌گران به‌عنوان یک نقض شاخص در آثار به کار می‌گرفتند.

موزه قرآن غیر از سالن‌های نمايش آثار، سالنی برای نمايشگاه‌ها دوره‌ای و موقت نيز دارد. کتابخانه، تالار امانات و سالن سمعی - بصری از ديگر بخش‌های اين موزه است.

موزه‌های علمی تهران

موزه ملی علوم و فناوری

  • آدرس موزه علوم و فناوری: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ایران باستان، ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه علوم و فناوری: بهار و تابستان: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ساعت ۱۶ ۲۳؛ پاییز و زمستان: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶
  • شماره تلفن موزه علوم و فناوری: ۶۶۷۲۴۶۹۴
  • قیمت بلیط موزه ملی علوم و فناوری: ۱۰,۰۰۰ تومان

موزه علوم وفناوری

علاقه‌مندان به حوزه‌های متنوع علمی می‌توانند از موزه علوم و فناوری دیدن کنند که در خیابان سی تیر قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۸۹ با یک افتتاح شد و سپس بخش‌های دیگر نیز به ان افزوده شد. این موزه با داشتن چند گالری در زمینه‌های علمی مختلف موجب آشنایی بازدیدکنندگان با دنیای علم و فناوری می‌شود.

بخش‌های این موزه از این قرار است:

  • گالری ابزار جراحی کهن: در این بخش با بازسازی و نمایش برخی از ابزارهای جراحی مربوط به قرن چهارم هجری قمری و کاربرد آن‌ها در طب قدیم، سطح پیشرفت جراحی را در دوره اسلامی نشان می‌دهد.
  • گالری مورس تا موبایل: با استفاده از آثار قدیمی این حوزه و ترکیب یک اینفوگرافیک و خط زمان وقایع اتفاق افتاده در جهان و ایران به‌صورت ۳۶۰ درجه دورتادور گالری روی دیوار، سیر تحول ارتباطات در زندگی بشر نمایش داده شده است. تلگراف با کد مورس، تلفن‌های قدیمی و گرامافون، رادیوهای لامپی، تله تایپ‌ها، رایانه شخصی و گوشی‌های همراه زینت‌بخش این گالری هستند.
  • گالری نور: در این گالری به معرفی نور و ماهیت آن پرداخته و دانشمندان مهم ایرانی و غربی در این حوزه معرفی شده‌اند. همچنین برخی از فناوری‌های مهم این حوزه به نمایش گذاشته شده است. دوربین قدیمی به‌عنوان نمادی از اتاق تاریک ابن هیثم، بازی نور (ترکیب رنگ‌ها)، دیسک بنهام، قرص نیوتن، اشکال لیساژور، پلاریزور، پدیده فوتوالکتریک، میز قطعات اپتیکی، اصل فرما، هولوگرام، آینه‌های بی‌نهایت، ساختار چشم و عیوب انکساری آن است از دیدنی‌های این بخش هستند. همچنین در این گالری یک بازی برای معرفی کوررنگی طراحی شده است.
  • گالری مرکز علم: در این گالری مفاهیم و قوانین پایه علمی فیزیک در قالب دستگاه‌های تعاملی بیان می‌شود و می‌توانید با دستگاه‌های آن آزمایش کنید و نتیجه آن را ببیند.
  • گالری ابزار نجومی: در این گالری با به نمایش گذاشتن ابزارهای نجوم با این عرصه علمی آشنا می‌شوید. این ابزارها برپایه رساله‌ای از مؤیدالدین عرضی، از منجمان حاضر در رصدخانه مراغه، ساخته شده‌اند.

موزه علوم زمین‌

  • آدرس موزه علوم: ضلع غربی میدان آزادی، بلوار معراج، جنب سازمان نقشه‌برداری (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه علوم زمین‌: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵
  • شماره تلفن موزه علوم زمین: ۶۴۵۹۲۲۸۸
  • قیمت بلیط موزه علوم زمین: ۱۰,۰۰۰ تومان

موزه علوم زمین

منبع عکس: سایت موزه علوم زمین

موزه علوم زمین موزه‌ای تخصصی است که به‌طور خاص، نمونه‌هایی از سنگ، کانی، سنگواره (فسیل) و اشیا معدن‌کاری قدیمی به‌دست‌آمده از نقاط داخل و خارج کشور را درخود جای داده است. این موزه زیر نظر سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور قرار دارد که در سال ۱۳۳۸ به همت چند نفراز محققان زمین‌شناس، برپایه نمونه‌هایی از سنگ‌ها، سنگواره‌ها، کانی‌ها و اشیا دیگری که ضمن تحقیقات زمین‌شناسی به‌دست‌آمده بود تاسیس شد.

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

  • آدرس موزه تاریخ علوم پزشکی: خيابان كارگر شمالی، خيابان شانزدهم یا فرشی مقدم، ورودی درب شماره دو، پردیس شمالی دانشگاه تهران (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه ملی تاریخ علوم پزشکی: شنبه تا چهارشنه ۸ صبح تا ۱۵
  • قیمت بلیط موزه علوم پزشکی: ۵,۰۰۰ تومان

موزه پزشکی

موزه‌ ملی تاریخ علوم پزشکی از موزه‌های دانشگاهی کشور است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود. قدمت ساختمان این موزه مربوط به عصر قاجار که به دستور امیرکبیر به‌عنوان اصطبل شاهی باغ جلالیه ساخته شد. این موزه شامل بخش‌های مختلفی با موضوعات دیرین انسان‌شناسی، مردم‌شناسی پزشکی، چشم پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی، گیاهان دارویی، داروخانه نظامی، اسناد و نسخ خطی، اشیای امانی سازمان میراث فرهنگی، نمایشگاه‌های موقت و کتابخانه است.

موزه‌های حیات وحش تهران

موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان تهران

  • آدرس موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان: شهرک غرب، بزرگ‌راه همت، بعد از پل یادگار امام، داخل پارک پردیسان (مشاهده روی نقشه)
  •  ساعت بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰
  • قیمت بلیط موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان تهران: ۳,۰۰۰ تومان

موزه تنوع زیستی پردیسان

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

موزه تنوع زیستی پارک پردیسان در شمال غرب تهران قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ افتتاح شده است. در این موزه ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ، ﺟﺎﻧﻮری و ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺳﻨﮓ و ﮐﺎﻧﯽ و ﻓﺴﯿﻞ نگهداری می‌شود. ﻓﻀﺎی داﺧﻠﯽ ﻏﺮﻓﻪﻫﺎی ﻣﻮزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ ﺑﺎ اﻟﻬﺎم از ﻃﺒﯿﻌﺖ اﯾﺮان، ﺟﻬﺎن و زﯾﺴﺘﮕﺎه‌های ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺟﺎﻧﻮران ﻃﺮاﺣﯽ و ﻓﻀﺎﺳﺎزی ﺷﺪه اﺳﺖ.

در ﻣﻮزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﺎره‌ای – زﯾﺴﺘﮕﺎﻫﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد در ﻏﺮﻓﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ چون نمونه‌های کمیاب ایران، غرفه‌های تنوع زیستی ایران و جهان است.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

موزه حیات وحش دارآباد

  • آدرس موزه حیات وحش دارآباد: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه حیات وحش دارآباد: بهار و تابستان: ۸ تا ۲۰؛ بهار و تابستان:۸ تا ۱۸
  • قیمت بلیط موزه حیات وحش دارآباد: ۵۰۰۰ تومان
  • شماره تلفن موزه حیات وحش دارآباد: ۹۶۰۲۷۰۱۱

موزه حیات وحش داراباد

منبع عکس: سایت موزه داراباد

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش‌های متعدد نمایشگر نمونه‌های زیستی متنوع ایران است. در سالن‌های این موزه پنج راسته پستانداران شامل خرگوش‌ها، جوندگان، گوشت‌خواران، فردسمان، زوج سمان در ۱۳ خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ‌سانان، خرس‌ها، راسو، کفتار، گربه‌سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوک‌ها و فک‌ها بیش از ۲۶ گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است.

علاوه بر این ۱۶۵ گونه پرنده از مجموع حدود ۵۱۷ گونه پرنده شناسایی شده در ایران در سالن‌های موزه به نمایش در آمده است. از نمونه‌های قابل‌توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده پوست ببر منقرض شده ایران است. این نمونه‌های در بخش‌های آسیا، اروپا و امریکای شمالی، شمال ایران، مرکز و جنوب ایران، آفریقا، آبزیان و خزندگان، زمین‌شناسی حشرات و گیاه‌شناسی قابل بازدید هستند.

منبع عکس: سایت موزه داراباد

موزه‌های هنری تهران

خانه هنرمندان ایران

  • آدرس خانه هنرمندان ایران: خيابان طا‌لقانی، خيابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری خانه هنرمندان ایران: همه‌روزه ساعت ۱۴ تا ۲۱
  • شماره تلفن خانه هنرمندان ایران: ۸۸۳۱۰۴۵۷
  • قیمت بلیط موزه هنرمندان: ۵۰۰۰ تومان

خانه هنرمندان ایران

منبع عکس: سایت خانه هنرمندان

یکی از باغ‌های قاجاری تهران باغی به نام فیشرآباد نام داشت که متعلق به کامران میرزا، پسر ناصرالدین شاه، بود و به نام باغبان اتریشی‌اش به این نام شهرت یافت. بعد از جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین از این باغ به‌عنوان مهمات‌خانه استفاده کردند و تعدادی ساختمان نظامی در آن ساخته شد. بعد از خروج متفقین، این محوطه در اختیار نیروهای نظامی کشور قرار گرفت. پس از انقلاب و تا سال ۱۳۷۷ نیز این باغ به‌صورت نیمه متروک در اختیار نیروهای نظامی بود.

در سال ۱۳۷۷ به همت برخی از بزرگان حوزه فرهنگ و هنر، بنای این باغ بازسازی و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی هنری گرفتند. این مکان در بهمن ماه ۱۳۷۸ تحت عنوان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این خانه دربرگیرنده گالری‌های متعددی چون هادی میرمیران، غلامحسین نامی، مرتضی ممیز در برگیرنده آثار هنری نفیس است.

موزه هنرهای معاصر تهران

  • آدرس موزه هنرهای معاصر تهران: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه هنر معاصر تهران: همه‌روزه غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ ؛ جمعه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۸
  • قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر: ۵۰۰۰ تومان

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در خود جا داده است، همچنین یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در سراسر دنیا به شمار می‌آید. معمار و طراح این موزه کامران دیبا بود که آن را در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در خود جا داده است

بیش از سه هزار اثر در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است که مجموعه آثار خارجی آن یک دوره ۱۵۰ ساله از امپرسیونیسم تا هنر مفهومی را تشکیل می‌دهد. آثار هنرمندان بزرگی چون پابلو پیکاسو، کامی پیسارو کلود مونه پل گوگن در این موزه چشم‌نوازی می‌کند.

موزه فرش

  • آدرس موزه فرش: تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه فرش: بهار و تابستان: ۹ تا ۱۷؛ پاییز و زمستان ۹ تا ۱۸؛ روز تعطیل: دوشنبه‌ها
  • شماره تلفن موزه فرش: ۸۸۹۶۲۰۹۳
  • قیمت بلیط موزه فرش: ۶۰۰۰ تومان

موزه فرش

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

موزه فرش در سال ۱۳۵۶ ه.ق با تعدادی قالی و گلیم افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران با معماری چشمگیر و نمایی شبیه به دستگاه دار قالی بنا شده است و شامل دو تالار نمایش به وسعت ۳۴۰۰ متر مربع است. تالار طبقه همکف به نمایشگاه دائمی اختصاص دارد و تالار طبقه دوم جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت طراحی شده است.

مجموعه آثار موزه از طریق خرید از بازارهای بین‌المللی و داخلی و همچنین گردآوری آن‌ها از موزه‌ها و کاخ موزه گلستان تشکیل شد و بعد از انقلاب نیز با انتقال قالی‌های نفیس و موزه‌ای از کاخ‌های سعدآباد و نیز سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به موزه این مجموعه غنای بیشتری یافت. این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از سده دهم هجری قمری تا دوره معاصر است که امروزه نیز از منابع غنی تحقیقی به شمار می‌رود.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

موزه موسیقی

  • آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، بعد از سه راه تختی، خیابان موزه، نبش کوچه نیلوفر، پلاک ۹ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه موسیقی: بهار و تابستان: ساعت ۱۰تا ۱۸؛ پاییز و زمستان از ساعت ۱۰ تا ۱۷؛ روز تعطیل: شنبه‌ها
  • شماره تلفن موزه موسیقی: ۲۲۶۷۲۷۸۵
  • قیمت بلیط موزه موسیقی: ۵۰۰۰ تومان

موزه موسیقی

منبع عکس: سایت موزه موسیقی

یکی از موزه‌های هنری تهران، موزه موسیقی است که در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده و از طریق میدان تجریش قابل دسترسی است. این موزه از سه طبقه و بخش‌های متنوعی چون سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، سالن اجرا و استودیویی ضبط موسیقی، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، واحد ویژه نگهداری بهینه سازها، بخش ویژه به سازها دست بزنید، نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط موسیقی، اسناد مکتوب و ضبط شده، بخش‌های سمعی و بصری و کافی‌شاپ است.

سالن نمایش سازها به سازهای زهی، سازهای کوبه‌ای و سازهای بادی تقسیم شده است. گنجینه موزه نیز به سازها، متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقیدانان و پژوهشگران صاحب نام اختصاص دارد. تاکنون در این بخش آثار، سازها و برخی لوازم شخصی اساتید، از جمله زنده یادان احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی، خاطره پروانه، کلنل علینقی وزیری گردآوری شده است.

منبع عکس: سایت موزه موسیقی

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

  • آدرس موزه امام علی (ع): خیابان ولیعصر، روبه‌روی نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه امام علی (ع): همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۶
  • شماره تلفن موزه امام علی (ع): ۲۰۲۴۸۴۷ ۲، ۲۲۰۲۴۸۴۸
  • قیمت بلیط موزه هنرهای دینی: رایگان

موزه امام علی- موزه هنرهای دینی امام علی

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) یکی از موزه‌های مهم هنرهای تجسمی ایران محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد. این موزه چهار طبقه شامل بخش‌های مختلف از جمله گالری‌های موزه، بخش مرمت، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات و کافه‌گالری استو توانسته در زمره یکی از معتبرترین گالری – موزه‌های کشور قرار گیرد.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) یکی از موزه‌های مهم هنرهای تجسمی ایران محسوب می‌شود

در این موزه مجموعه‌ای از آثار موضوعی با مضامین مذهبی و دینی نگهداری می‌شود. بیشتر آثار هنری این موزه در عرصه هنرهای تجسمی شامل نقاشی‌های خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است و معدود آثاری نیز شامل جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی نیز به چشم می‌خورد.

موزه صبا (موزه استاد ابوالحسن صبا)

  • آدرس موزه صبا: ميدان بهارستان، خیابان ظهير الاسلام، شماره ۹۰ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تلفن موزه صبا: ۳۳۱۱۱۲۴۶
  • قیمت بلیط موزه هنرمندان: ۴۰۰۰ تومان

موزه صبا

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

موزه صبا مربوط به استاد ابوالحسن صبا، استاد برجسته موسیقی ایرانی است. ابوالحسن صبا علاوه بر نوازندگی‌، دستی نیز بر آهنگسازی داشت و همچنین آشنایی خوبی با ادبیات کلاسیک ایران داشت. این موزه هنری، خانه شخصی ابوالحسن صبا است و دارای نمای قدیمی و در چوبی است که بر اساس وصیت او در ۲۹ آبان ۱۳۵۳، توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد. این مجموعه کوچک در حال حاضر توسط دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

موزه عروسک‌های ملل

  • آدرس موزه عروسک‌های ملل: مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه عروسک‌های ملل: بازدید‌های گروهی: شنبه تا چهارشنبه؛ بازدیدهای انفرادی و خانوادگی: پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ روز تعطیل: دوشنبه‌ها
  • قیمت بلیط موزه عروسک‌های ملل: ۵۰۰۰ تومان

موزه عروسک‌های ملل

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا (عکاس: کیانوش مجبیان)

موزه عروسک‌های ملل یکی از موزه‌های مناسب کودکان محسوب می‌شود

موزه عروسک‌های ملل، از مقاصد تفریحی کودکان در تهران، مکانی برای آشنایی بازدیدکنندگان با عروسک‌ها و فرهنگ ملل است. در این موزه با آداب و رسوم، شیوه زندگی، قصه‌ها و افسانه‌ها، پوشاک و دیگر عناصر فرهنگی کشورهای جهان آشنا می‌شوید. این موزه دارای بیش از دو هزار قطعه عروسک از نوع عروسک‌های فرهنگی ملل از ۸۰ کشور جهان است که به تفکیک قاره در بخش‌های مختلف موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا (عکاس: کیانوش مجبیان)

موزه استاد صنعتی

  • آدرس موزه استاد صنعتی: ضلع شمال غربی میدان امام خمینی (میدان توپخانه یا سپه پیشین) ابتدای خیابان فردوسی (علاالدوله پیشین)، شماره ۵۶ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه استاد صنعتی: ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰
  • قیمت بلیط موزه استاد صنعتی: ۴۰۰۰ تومان

عمارت موزه استاد صنعتی

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

یکی دیگر از موزه‌های هنری تهران، موزه استاد صنعتی است که در گذشته موزه شیر و خورشید، موزه هلال احمر و موزه ۱۳ آبان نامیده می‌شد. این موزه در سال ۱۳۲۵ تاسیس در یک عمارت قاجاری تاسیس شده است. استاد صنعتی از نخستین پیکره‌تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر و بنیادگذار نخستین موزه آثار هنری معاصر است. در این موزه تابلوها و پیکره‌ها و تندیس‌های گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران در معرض بازدید قرار دارد.

استاد صنعتی از نخستین پیکره‌تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر و بنیادگذار نخستین موزه آثار هنری معاصر است

جالب‌ترین بخش این موزه کوچک و قدیمی، پیکره گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار است که به‌دست استاد علی اکبر صنعتی به‌وجود آمده است. این پیکره بزرگ درست در مرکز موزه قرار گرفته است. پیکره فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لوئی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه عباس و پیکره بزرگ نادرشاه افشار از دیگر تندیس‌هایی هستند که در این موزه به چشم می‌آیند.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

سایر موزه‌های تهران

موزه صلح

  • آدرس موزه صلح: خیابان خیام، خیابان شهید فیاض بخش، ضلع شمالی پارک شهر، داخل پارک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه صلح: روزهای شنبه تا چهار شنبه ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و ساعت۱۴:۳۰ تا ۱۷ بعد از ظهر؛ موزه در ایام تعطیل رسمی بسته است.
  • شماره تلفن موزه صلح: ۶۶۷۵۶۹۴۶ - ۶۶۷۳۱۰۷۶
  • قیمت بلیط موزه صلح: رایگان

موزه صلح

موزه صلح در پارک شهر تهران قرار دارد. این موزه دارای یک سالن اصلی برای نشان دادن پیامدهای جنگ‌ها در جهان و نیز عواقب کاربرد سلاح‌های شیمیایی و اتمی است. در این بخش اسناد و اشیای منحصربه‌فردی از جنگ شیمیایی علیه مردم ایران به نمایش درآمده است. در بخش دیگر موزه صلح در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان و راه‌های مشارکت هر فرد در جهت ترویج صلح و دوستی مورد تاکید قرار گرفته است.

در این موزه تلاش شده تا بازدیدکنندگان با جنبش جهانی صلح، به‌ویژه شخصیت‌ها و سازمان‌های مربوط آشنا شوند. بخشی از موزه نیز به برنامه‌های آموزشی اختصاص دارد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌هایی با موضوع فرهنگ، صلح، آشتی و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی، خلع سلاح و لزوم ریشه کن شدن سلاح‌های کشتار جمعی از جهان و پیامدهای جنگ می‌پردازد.

موزه عبرت

  • آدرس موزه عبرت: میدان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱  (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه عبرت: بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ تا ۱۷؛ پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۳ تا ۱۶
  • شماره تلفن موزه عبرت: ۷-۶۶۷۲۲۰۹۶
  • قیمت بلیط موزه عبرت: رایگان

موزه عبرت

منبع عکس: سایت موزه عبرت

موزه عبرت در واقع زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری (ساواک – شهربانی) دوره پهلوی است. این زندان در زمان رضاخان و در سال ۱۳۱۱ به‌عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد و بعدها اولین زندان اختصاصی زنان شد. در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی سازمان‌ها مختلف امنیتی و انتظامی یعنی ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این زندان در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان موزه عبرت افتتاح و با استفاده از کلیه اسناد، مدارک مکتوب و شفاهی مرتبط با این شکنجه‌گاه؛ اقدامات ساواک و شکنجه‌های آن به تصویر کشیده شده است.

منبع عکس: سایت موزه عبرت

موزه خودروهای کلاسیک

  • آدرس موزه خودرو: میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ ، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید از موزه خودرو تهران: همه‌روزه از  ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰
  • قیمت بلیط موزه هنرمندان: ۱۰,۰۰۰ تومان

خودروهای کلاسیک موزه خودرو تهران

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: دامون پورنعمتی)

موزه خودروهای تاریخی تهران یا تماشاگه خودرو، اولین و بزرگ‌ترین موزه خودرو در ایران است که در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد. در حال حاضر ۴۵ خودروی کلاسیک و دو کالسکه در آن نگهداری می‌شود. خودروهای موجود در این موزه خودروهایی با برند آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی، کرایسلر، رولزرویس، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنز هستند که در حال حاضر ردپایی از نسل جدید این خودروها در کشور پیدا نمی‌شود.

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: دامون پورنعمتی)

موزه ورزش

  • آدرس موزه ورزش: خیابان سئول، بالاتر از بزر‌گ‌راه نیایش، بالاتر از درب غربی مجموعه ورزشی انقلاب، روبه‌روی دوربرگردان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه ورزش: از ساعت ۹ تا ۱۶
  • قیمت بلیط موزه ورزش: رایگان
  • شماره تلفن موزه ورزش: ۱۶- ۲۷۶۱۵۳۱۴

توپ طلایی والیبال نشسته در موزه ورزش

منبع عکس:  olympic.ir

ورزشکاران، قهرمانان و ورزش‌دوستان می‌توانند از موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک دیدن کنند. این موزه که در محل کمیته ملی المپیک راه‌اندازی شده است فرصتی مناسب برای آشنا شدن با تاریخچه ورزش ایران و جهان و شناخت قهرمانان عرصه‌های مختلف ورزشی، است. این موزه در سه طبقه و در قالب تالارهای متعدد افتخارآفرینی ورزشکاران و هرآنچه که مرتبط با ورزش است به نمایش گذاشته است.

طبقه همکف این موزه به نمایشگاه یا گالری موقت موقت جهت نمایش آثار هنری- ورزشی اختصاص دارد. طبقه اول موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک شامل تالارهای المپیک باستان، جنبش المپیک و‌ پارالمپیک، آرمان‌ها و نشانه‌های المپیک، معرفی ورزش‌های المپیک و پارالمپیک و ‏‎ گاه‌شماری المپیک و پارالمپیک، هدایای بزرگان و‌ پیش‌کسوتان ورزش می‌شود.

طبقه دوم نیز به مربوط به ورزش ایران است و به پیشینه ورزش ایران، تاریخچه نهادینه شدن تربیت بدنی، معرفی ورزش‌های ملی نمایش مدال‌ها، کاپ و افتخارات قهرمانان می‌پردازد.

منبع عکس: olympic.ir

خانه موزه شهید مدرس

  • آدرس خانه موزه مدرس: چهارراه سرچشمه، گذر میرزا محمود وزیر یا کوچه شهید جاویدی، کوچه نصیرالدوله یا مدرس (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری موزه مدرس: از ساعت ۹ تا ۱۶
  • قیمت بلیط موزه مدرس: رایگان

خانه موزه شهید مدرس

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: محمد رحیمی)

این خانه متعلق به سید حسن طباطبائی زواره‌ای معروف به مدرس است سیاستمداری معروف که حدود هفده سال، نماینده مجلس بود و سرانجام به دستور رضاشاه تبعید و سپس به شهادت رسید. خانه شهید مدرس در سال ۱۳۹۳ توسط حاج محمد انصاری خریداری و با هدف فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی، اجتماعی و نیز گردآوری مستندات مرتبط با شهید مدرس احیا و به دارالقرآن و خانه موزه شهید مدرس تبدیل شد.

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: محمد رحیمی)

خانه موزه شهید چمران

  • آدرس خانه موزه شهید چمران: خیابان ۱۵ خرداد، محله‌ سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک هفت (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری خانه موزه شهید چمران: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰
  • قیمت بلیط خانه موزه شهید چمران: رایگان
  • شماره تلفن خانه موزه شهید چمران: ۴۴۶۳۴۱۵۸

موزه شهید چمران

خانه موزه شهید چمران در محله سرپولک تهران قرار دارد و خانه پدری و محل زندگی خانواده این شهید است. قدمت این خانه به اواخر دوره قاجار می‌رسد. در این موزه وسایل شخصی چمران از کودکی و تحصیل تا زمان شهادت در بخش‌های کودکی، آمریکا و جنگ به نمایش در آمده است.

شما تاکنون از کدام موزه‌های تهران دیدن کرده‌اید؟ می‌توانید تجربه‌های و خاطرات موزه‌گردی‌تان را با کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بازدید رایگان موزه های تهران در چه روزی است؟

در روز ۱۴ مهرماه (روز تهران) بازدید از موزه های تهران رایگان است.

بهترین موزه های هنری تهران کدامند؟

باغ موزه هنر ایرانی، باغ فردوس، موزه آبگینه و سفالینه، خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه فرش، موزه موسیقی، موزه صبا و موزه عروسک‌های ملل.

مطالب مرتبط:

دیدگاه