بهترین زمان سفر به وارنا؛ ساحل طلایی بلغارستان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین زمان سفر به وارنا؛ ساحل طلایی بلغارستان

وارنا شهری ساحلی بر کرانه دریای سیاه در بلغارستان است. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به این شهر طلایی نیاز به اطلاعات آب و هوایی دارید که در این مقاله در اختیار شما خواهیم گذاشت.

وارنا، واقع شده در شرق کشور بلغارستان و بر ساحل دریای سیاه، سومین شهر بزرگ کشور با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت است. بیشتر شهر وارنا، ساحلی است. وارنا، این بندرگاه مهم صنعتی، همچنین رویدادهای فرهنگی متعددی را به شما پیشنهاد می‌کند و همیشه خوش‌آمدگوی گردشگرانی است که به ساحل و ویلاهای کنار دریا می‌آیند.

می‌توانید گشت‌وگذار خود را با موزه باستان‌شناسی آغاز و از مجموعه جواهرات آن با قدمتی از ۴۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، قدیمی‌ترین مجموعه جواهرات جهان و مجموعه زیبای سکه‌ها دیدن کنید. سپس به باغ دریایی (Maritime Garden) بروید، جایی که تئاتر در فضای باز، یک آکواریوم، رصدخانه نجومی و استخر دلفین‌ها واقع شده است.

وارنا

شما همچنین می‌توانید سری به حمام‌های رومیان (Roman baths)، موزه نیروی دریایی (naval museum) و کلیسای جامع مریم مقدس (Dormition Cathedral of the Virgin Mary) بزنید.

علاوه بر جاذبه‌های ذکر شده، وارنا دارای دانشگاه‌ها، اپرا و بزرگ‌ترین قصر ورزشی کشور است. در فصل تابستان، بسیاری از گردشگران به وارنا می‌آیند و به‌سمت مراکز خرید و سواحل فوق‌العاده این شهر می‌روند.

 وارنا دارای یک فرودگاه بین‌المللی است، ولی از طریق قطار نیز می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. ایستگاه قطار وارنا آخرین ایستگاه قبل از استانبول اورینت اکسپرس (Orient Express) مشهور است. اورینت اکسپرس یا قطار سریع‌السیر شرق بین پاریس تا استانبول و دیگر کشورهای منطقه بالکان تردد می‌کند.

برای برنامه‌ریزی یک سفر فراموش‌نشدنی به وارنا می‌توانید انواع تورهای وارنا و تور بلغارستان را در کجارو مشاهده و بعد از مقایسه قیمت پکیج‌ها از آژانس‌های معتبر کشور، انتخابی آگاهانه و ارزان داشته باشید.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس آب و هوا

وارنا

بهترین زمان سفر به وارنا، بر اساس آب و هوا و گردشگری، ۲۳ام آوریل تا ۱۵ام جولای (۳ اردیبهشت تا ۲۴ تیر) و ۲۰ام آگوست تا ۱۴ام اکتبر (۲۹ مرداد تا ۲۲ مهر) است.

وارنا در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۳ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در وارنا در زمان‌های مختلف سال به‌شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال بسیار کم است. وارنا در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۳ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه آگوست، جولای و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه جولای (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۳۱٫۱ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۷٫۹ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی آگوست، مارس و می به وارنا بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر ماه آگوست تا اوایل ماه سپتامبر (اوایل تا اواسط شهریور) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در وارنا روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه به‌خصوص در اواسط ماه (اواخر دی) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در وارنا (اگر امکان‌پذیر باشد)، میانه‌های ماه دسامبر (اواخر آذر) است.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس رطوبت و وزش باد

وارنا دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۵۹ درصد، ماه آگوست و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۸٫۸ درصد، ژانویه است.

وزش باد در وارنا، معمولا متوسط است. پربادترین ماه‌های سال، فوریه و سپس مارس و سپتامبر هستند. باد ماه فوریه با سرعت ۱۴٫۱ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم آرام به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در وارنا، در اواخر ماه ژانویه ۳۲٫۶ کیلومتر بر ساعت است که یک باد تازه (fresh breeze) به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری وارنا، می و سپس ژوئن و جولای هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود رار زرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری وارنا، اکتبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

وارنا

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی سرد می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۹٫۶ تا ۲۴٫۴ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۳ تا ۴ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری وارنا است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

وارنا

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۲ تا ۴ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش متوسطی را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در وارنا هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

وارنا

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۱٫۹ تا ۲۶٫۶ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس راحتی و معتدل بودن القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۳ تا ۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری وارنا است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

وارنا

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۵٫۶ تا ۱۱٫۹ درجه سانتی‌گراد در وارنا بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۳ تا ۵ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری وارنا است.

بهترین زمان سفر به وارنا بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال ساحلی وارنا

وارنا

فستیوال ساحلی وارنا یک فستیوال موسیقی است که توسط ام‌تی‌ای اروپا (MTV Europe) سازماندهی می‌شود. اولین فستیوال ساحلی وارنا در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۷ در ساحل جنوبی وارنا در بلغارستان برگزار شد و خوانندگان بین‌المللی و بومی در آن به اجرا پرداختند.

فستیوال بین‌المللی فولکلور وارنا

وارنا

وارنا، پایتخت فرهنگی تابستانی بلغارستان در ساحل دریای سیاه، نقطه‌ای برای ملاقات رویدادهای هنری بلغاری و بین‌المللی است. یکی از این رویدادهای مهم در فصل تابستان، فستیوال بین‌المللی فولکلور وارنا است.

این فستیوال در سال ۱۹۹۲ توسط شهرداری وارنا تاسیس شد. در ۲۳ سال برگزاری فستیوال بین‌المللی فولکلور وارنا، ۱۵۰ گروه تئاتر، رقص و موسیقی مردمی با بیش از ۱۰ هزار شرکت‌کننده از ۵۰ کشور اروپایی، آسیایی و آمریکایی اجرا داشته‌اند. بیش از ۵۶ گروه آماتور و حرفه‌ای از بلغارستان نیز در این فستیوال تاکنون حضور داشته‌اند.

این فستیوال معمولا در هفته اول آگوست در ساختمان تئاتر تابستانی و راکووینا (Rakovina) در باغ دریایی و دیگر استیج‌های تئاتر در فضای باز شهر برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب «کوچه کتاب» (Alley of the Book)

وارنا

نمایشگاه کتاب «کوچه کتاب» هر سال در ابتدای ماه آگوست مرکز شهر وارنا را تبدیل به یک محله فوق‌العاده برای عاشقان کتاب می‌کند.

روز وارنا

روز وارنا در تاریخ ۱۵ام آگوست (۲۴ مرداد) جشنی مملو از کنسرت‌ها و رویدادها در تمام نقاط شهر است.

فستیوال بین‌المللی تئاتر وارنا

وارنا

فستیوال بین‌المللی تابستانی تئاتر وارنا، رویداد اصلی بین‌المللی تئاتر در بلغارستان است. این فستیوال هر سال در اوایل ماه ژوئن در شهر وارنا در کرانه دریای سیاه برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی تئاتر وارنا توسط بنیاد ویافست (ViaFest) سازماندهی و توسط وزارت فرهنگ بلغارستان و شهرداری ورانا با همکاری انجمن تئاتر بلغاری حمایت می‌شود.

در طول ۲۵ سال برگزاری از سال ۱۹۹۳، این فستیوال میزبان بیش از ۶۰۰ اجرا از ۳۷ کشور مختلف از سراسر جهان بوده است. برنامه جشنواره شامل چهار بخش اصلی است. برنامه اصلی این فستیوال، انتخاب بلغاری، دستاوردهای قابل‌توجه هنری تئاترهای بلغارستان را به نمایش می‌گذارد و انتخاب بین‌المللی، تنوعی از تئاترهای برگزار شده در اروپا و سراسر جهان را به مخاطبان ارائه می‌کند. هر سال بیش از ۱۰ هزار نفر به این رویداد می‌روند تا آثار ارزشمند تئاتر اروپا را تماشا کنند.

فستیوال بین‌المللی موسیقی وارنا

وارنا

فستیوال بین‌المللی موسیقی وارنا در اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه جولای، رویدادهای شاهکار فرهنگ موسیقی بلغاری و جهان و ژانرهای مختلف را در وارنا گرد هم می‌آورد. بسیاری از هنرمندان با اعتبار بین‌المللی این فستیوال شرکت می‌کنند.

فستیوال بین‌المللی جاز وارنا

فستیوال بین‌المللی جاز وارنا از سال ۱۹۹۲ در ماه جولای به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و از برنامه‌های آن می‌توان به اجرای موزیسین‌های مشهور بلغاری و بین‌المللی اشاره کرد.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و هنری (International Fair Arts and Crafts)

وارنا

هر سال در ماه آگوست می‌توانید در وارنا، به بازدید از بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و هنری در بلغارستان بروید. این نمایشگاه معمولا در باغ دریایی (Sea Garden) زیر سایه‌های قدیمی‌ترین درختان وارنا برگزار می‌شود.

فستیوال مگا راک وارنا (Varna Mega Rock)

وارنا

فستیوال مگا راک وارنا هر سال در ماه آگوست با حضور افسانه‌های راک مانند گروه نایت ویش (Nightwish) در وارنا برگزار می‌شود. پایتخت دریایی بلغارستان تنها شهر جنوب شرقی اروپا با میزبانی از ستاره‌های راک در تابستان است. فستیوال مگا راک در بندرگاه وارنا در طول دو روز برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال بین‌المللی فیلم عشق یک حماقت است (International Film Festival Love Is Folly)

وارنا

فستیوال بین‌المللی فیلم عشق یک حماقت است که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد، با برنامه نمایش و رقابت فیلم‌ها یکی از فستیوال‌های پیشکسوت در بلغارستان است. در حال حاضر برنامه این فستیوال شامل بیش از ۹۰ عنوان فیلم، از جمله فیلم‌های پانوراما، فیلم‌های بلند، فیلم‌های سینمایی و غیره است. در اینجا شما می‌توانید برخی از هنرمندان مشهور بلغاری و مشهور و سلبریتی‌ها را ملاقات کنید.

فستیوال بین‌المللی عروسک گردانی دلفین طلایی (International Puppet Festival Golden Dolphin)

وارنا

فستیوال بین‌المللی عروسک گردانی دلفین طلایی هر سه سال یک بار از سال ۱۹۷۲ در ابتدای ماه اکتبر برگزار می‌شود. بهترین هنرمندان بلغاری و بین‌المللی در زمینه عروسک گردانی در این فستیوال در شهر وارنا اجرا دارند.

وارنا؛ آب و هوا و اقلیم

وارنا

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در وارنا

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۵٫۶۲٫۸
فوریه۶٫۱۳
مارس۱۰٫۶۲٫۵
آوریل۱۵٫۶۳٫۸
می۲۱٫۷۲٫۵
ژوئن۲۶٫۱۶٫۴
جولای۳۰۴٫۶
آگوست۲۹٫۴۳٫۸
سپتامبر۲۵٫۶۲٫۸
اکتبر۲۰٫۶۵٫۸
نوامبر۱۲٫۸۳٫۶
دسامبر۷٫۲۶٫۴

میانگین ماهیانه دما و بارش در وارنا

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۵٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۴٫۸ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر۴٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۴ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر
فوریه۶ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۵٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۵٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
مارس۹٫۵ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۸٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۷٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۶٫۱ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
آوریل۱۴٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۱۳٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۱۱٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۱۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر
می۲۰٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۱۸٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۱۷٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۱۵٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۲ سانتی‌متر
ژوئن۲۵ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۲۱٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر
جولای۲۹ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۲۷٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر۲۶٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۲۹ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۸ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر
سپتامبر۲۴٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۲۳٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۲۱٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
اکتبر۱۹٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر۱۸٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۱۶٫۹ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۱۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
نوامبر۱۰٫۹ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۸٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر۵ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر
دسامبر۵٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۷ سانتی‌متر۴٫۴ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۳ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۱٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در وارنا

چه زمانی به وارنا برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱-۶۱۹-۱۹۴
فوریه۰۷۱۶-۲۲۵
مارس۳۱۲۹-۲۹۴
آوریل۶۱۶۵-۳۱۴
می۱۱۲۲۰۳۱۳
ژوئن۱۶۲۶۷۳۸۵
جولای۱۸۲۹۱۰۴۱۴
آگوست۱۹۳۰۱۰۳۹۴
سپتامبر۱۵۲۴۵۳۵۳
اکتبر۱۰۱۹۱-۳۰۴
نوامبر۶۱۳۶-۲۷۴
دسامبر۱۷۱۵-۲۰۵

حداقل و حداکثر دما در وارنا

هزینه روزانه توریستی در وارنا

هزینه یک روز اقامت در وارنا حدودا ۱۵۵ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به وارنا سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در وارنا انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه