گرانادا در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی جمعه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
گرانادا در یک نگاه

گرانادا در کشور اسپانیا، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر اروپا به شمار می‌رود. از دیدنی‌های گرانادا می‌توان به کاخ الحمرا، منطقه البیازین و محله ساکرومونته اشاره کرد.

گرانادا (Granada) مرکز استان گرانادا در کشور اسپانیا، واقع در قاره اروپا است. این شهر در پایین کوه‌های سیرا نوادا و در محل تلاقی رودهای دارو، جنیل، موناچیل و بیرو قرار دارد و در فاصله ۸۵۰ کیلومتری از بارسلون، ۴۹۰ کیلومتری از والنسیا و ۴۲۰ کیلومتری از مادرید، پایتخت اسپانیا واقع شده است.

جمعیت مادرید بیش از ۲۳۷ هزار نفر و مساحت آن حدود ۸۸ کیلومتر مربع است. دین بیشتر ساکنان شهر را مسیحیت کاتولیک تشکیل می‌دهد و اقلیت مسلمانان نیز درصدی از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. زبان رسمی مردم گرانادا، اسپانیایی است.

اولین ساکنان پیرامون گرانادا متعلق به ۵۵۰۰ قبل از میلاد هستند و تحت حکومت رومی‌ها و ویزیگوت‌ها قرار داشتند. با فتح آندلس در سال ۷۱۱ بعد از میلاد، بخش بزرگی از شبه‌جزیره ایبری به دست موروهای مسلمان افتاد. آن‌ها اندلس اسلامی را در این منطقه جایگزین کردند و نام عربی غرناطه را بر این شهر گذاشتند. گرانادا از سال ۱۰۹۰ تحت حکومت مرابطون و از سال ۱۱۶۶، تحت سلطه موحدون قرار داشت. در قرن پانزده میلادی، بعد از جنگ‌های طولانی، گرانادا از مسلمانان باز پس گرفته شد و بسیاری از موروها و یهودیان از کشور اخراج شدند.  

گرانادا در یک نگاه

گرانادا  تحت حکومت اسپانیا قرار دارد. نوع حکومت، پادشاهی مشروطه به‌شمار می‌رود و پادشاه به‌صورت موروثی انتخاب می‌شود. قوه مجریه کشور از هیئت وزرا و در صدر آن نخست وزیر، تشکیل شده است که همگی را پادشاهی اسپانیا برمی‌گزیند. قوه مقننه را نیز مجلس نمایندگان و مجلس سنا شامل شده‌اند که نمایندگان هر دو با رای‌گیری مردمی انتخاب می‌شوند. 

آب و هوای گرانادا نیمه‌خشک و مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. تابستان‌هایی داغ و خشک، و زمستان‌هایی خنک و مرطوب دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۹ تا ۲۲٫۳ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۳۵۳ میلی‌متر برآورد شده است.

فرودگاه فدریکو گارسیا لورکا (Federico Garcia Lorca Granada Airport) در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر قرار دارد و در آن پروازهایی از/ به لندن، مادرید، بیلبائو، ناپل، پاریس و برخی مقاصد دیگر برقرار است. با قطار می‌توان به شهرهایی مانند آلمریا، خیرونا، سویا، مادرید، روندا و برخی دیگر دسترسی داشت. همچنین با طی مسافتی حدود ۱ ساعت، می‌توان به ایستگاه قطار اتوکرا رسید و از قطارهای سریع‌السیر استفاده کرد. برای جابجایی‌های درون‌شهری وسایل حمل نقل عمومی مانند اتوبوس و پیاده‌روی پیشنهاد می‌شود.

سرامیک‌جات، انار و سبدهای حصیری از  سوغاتی‌های گرانادا به‌شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز خرید نوادا» (Nevada Shopping) و «بازار آلکایسریا یا القیصریه» (Alcaiceria) سر بزنید.

گرانادا در یک نگاه

از محبوب‌ترین دیدنی‌های گرانادا می‌توان به «کاخ الحمرا» (The Alhambra)، «منطقه البیازین» (Albaicin)، «محوطه ژنرالیف» (Generalife)، «باسیلیکا سن خوان د دیوس» (Basilica of San Juan de Dios)، «صومعه کارتوجا» (Monasterio Cartuja)، «مسیر پاسئو د لوس تریستس» (Paseo de los Tristes)، «پارک علوم» (Parque de las Ciencias)، «باغ کارمن دلوس مارتیرس» (Carmen de los Martires) و «کلیسای ارمیتا د سان میگل آلتو» (Ermita de San Miguel Alto) اشاره کرد.

گرانادا در یک نگاه

دیگر دیدنی‌های گرانادا شامل «کلیسای سلطنتی گرانادا» (Royal Chapel of Granada)، «مسجد بزرگ گرانادا» (Mezquita Mayor de Granada)، «مدرسه گرانادا» (Madrasah of Granada)، «محله ساکرومونته» (Sacromonte) و «موزه زادگاه فدریکو گارسیا لورکا» (Museo Casa Natal Federico Garcia Lorca) می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه