بازدید رایگان از موزه های ایتالیا از پاییز متوقف می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
 بازدید رایگان از موزه های ایتالیا از پاییز متوقف می‌شود

موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و فرهنگی ایتالیا در اولین روز یکشنبه هر ماه به رایگان میزبان بازدیدکنندگان بوده‌اند، اما این طرح به زودی متوقف خواهد شد.

وزیر فرهنگ جدید ایتالیا، برنامه بازدید رایگان از بهترین موزه‌های و سایت‌های تاریخی کشور را لغو کرد. از جولای ۲۰۱۴، بیش از ۴۸۰ سایت فرهنگی در ایتالیا از جمله کولوسئوم، موزه‌ واتیکان و گالری اوفیتزی (Uffizi)، اولین یکشنبه هر ماه به رایگان پذیرای بازدیدکنندگان بودند. طبق گزارش‌ها، فقط در سال ۲۰۱۷ حدود ۳٫۵ میلیون نفر از این برنامه عمومی استفاده کردند.

ایتالیا

آلبرتو بونیسولی (Alberto Bonisoli)، وزیر فرهنگ ایتالیا، در کنفرانس مطبوعاتی که ۳۱ جولای در ناپل برگزار شد، پایان طرح یکشنبه رایگان را با هدف جلوگیری از کاهش ارزش سایت‌های فرهنگی ایتالیا اعلام کرد. این تغییرات که در پاییز اجرایی خواهد شد با واکنش‌های منفی و مثبت زیادی روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش روزنامه هنر، گالری آکادمیا در فلورانس از طرفداران این تصمیم به‌شمار می‌رود. مدیر این موزه عنوان کرده که برنامه یکشنبه رایگان باعث بروز مشکلات امنیتی و ازدحام بیش از حد شده است.

ایتالیا

با این حال شهردار میلان اعلام کرده است که موزه‌های این شهر از جمله موزه شام آخر (Cenacolo Vinciano) که اثر شام آخر داوینچی را به نمایش می‌گذارد، همچنان اولین یکشنبه هر ماه به‌صورت رایگان در خدمت بازدیدکنندگان خواهد بود.

ایتالیا

با اینکه وزیر فرهنگ گفته بود که مدیران موزه‌هایی که با آن‌ها مشورت کرده است، متفق‌القول از توقف طرح یکشنبه رایگان حمایت می‌کنند، اما طی یک پست در فیسبوک به مدیران منتقد این برنامه گفته است که هر کدام بخواهند می‌توانند روزهایی را برای بازدید رایگان از موزه‌هایشان برنامه‌ریزی کنند.

او امیدوار است به راهکاری پایدارتر برای ورودیه رایگان یا با تخفیف به سایت‌های فرهنگی دست یابد، اما اطلاعات بیشتری درباره این تغییرات و زمان دقیق آن ارائه نکرد.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه