بهترین زمان سفر به بلگراد؛ بارسلونای منطقه بالکان در صربستان

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به بلگراد؛ بارسلونای منطقه بالکان در صربستان

بهترین زمان سفر به بلگراد، پایتخت سفید صربستان و واقع بر تقاطع رودهای دانوب و ساوا بر اساس آب و هوا چه زمانی از سال است؟

بلگراد، پایتخت کشور صربستان کمتر از دو میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر که در نقطه تقاطع رودخانه‌های دانوب و ساوا واقع شده، همیشه به‌عنوان یک قطب میان اروپای شرقی و غربی بوده است و گردشگران با تورهای صربستان برای دیدن طبیعت و فرهنگ فوق‌العاده آن، عازم این شهر می‌شوند.

بلگراد دارای فرودگاه بین‌المللی و رویدادهای فرهنگی متعدد است. اگرچه شهرت آن از پراگ و بوداپست کمتر است، اما بلگراد مکان‌های دیدنی بسیاری با هزینه‌های کمتر سفر به نسبت همسایگانش، به گردشگران پیشنهاد می‌کند.

با پای پیاده می‌توانید در تمام شهر به گشت و گذار بپردازید و وقتی که خسته شدید، از اتوبوس برای تردد در مسیرها استفاده کنید. تراموای شماره دو در سراسر شهر می‌چرخد و یک راه مناسب برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری بلگراد است.

بهترین زمان سفر به بلگراد

گردش شهری خود را با کاوش در محله اسکادارلیا (Skadarlija)، معادل صربستانی مون مارتر (تپه‌ای در شمال پاریس) آغاز کنید؛ مکانی که جو بوهمیایی آن درست به اندازه گالری‌های هنری و رستوران‌های فوق‌العاده در خیابان‌های سنگفرش شده آن، شما را مجذوب خود خواهد کرد.

سپس به سمت دژ کالامگدن (Kalemegdan Fortress)، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک شهری با چشم‌اندازهای خیره‌کننده از دانوب و هوایی تازه که شهر در غالب اوقات از آن بهره‌مند است، بروید. به تحسین میدان جمهوری (Republic Square) در مرکز شهر، ساختمان تئاتر ملی بلگراد و خانه مرکزی ارتش صربستان (House of the Army) بپردازید.

بهترین زمان سفر به بلگراد

ساختمان‌های مذهبی بلگراد نیز مانند کلیسای سنت ساوا (St. Sava Cathedral)، بزرگ‌ترین کلیسای ارتودوکس در جهان به همراه سردر بی‌نظیر مرمر و گرانیتی آن، تنها صومعه فعال در کشور و مسجد بایراکلی بلگراد (Bajrakli)، ساخته شده در زمان اشغال عثمانیان، ارزش بازدید را دارند.

از موزه‌های محبوب شهر مانند موزه نیکولا تسلا (Nikola Tesla Museum) که به این مخترع فوق‌العاده صربستانی تقدیم شده و دارای یک مجموعه مهم از اشیای علمی است، غافل نشوید. افراد جوان عاشق زندگی شبانه پر رونق پایتخت خواهند شد؛ جایی که به آن بارسلونای بالکان می‌گویند.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به بلگراد

بهترین زمان سفر به بلگراد، فصل بهار و اوایل پاییز در ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان) است. بلگراد دارای اقلیم نیمه گرمسیری است. تابستان‌های این شهر گرم و معتدل و زمستان‌ها سرد و یخبندان هستند.

ایده‌آل‌ترین شرایط آب و هوایی و گردشگری در شهر بلگراد از نهم آوریل تا اول جولای (۲۰ فروردین تا ۱۰ تیر) است.

بلگراد در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۳۴ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در بلگراد در زمان‌های مختلف سال بسیار متفاوت است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال محتمل است. بلگراد در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۳۴ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه جولای، آگوست و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه جولای (اواخر تیر) با دمای میانگین ۳۲٫۱ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۰٫۱ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم، به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش موثر نیست (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی آگوست، آوریل و جولای به بلگراد بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر ماه ژانویه و اوایل فوریه (اوایل تا اواسط بهمن) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در بلگراد روبه‌رو شوید؟

گزارشات هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه فوریه به‌خصوص در اوایل تا اواسط ماه (اواخر بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در بلگراد، میانه‌های ماه فوریه (اواخر بهمن) است.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس رطوبت و وزش باد

بلگراد دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۴۷ درصد، ماه آگوست و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۳٫۴ درصد، دسامبر است.

وزش باد در بلگراد، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، فوریه و سپس مارس و نوامبر هستند. باد ماه فوریه با سرعت ۱۰٫۶ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به‌شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در بلگراد، در اواخر ماه ژانویه و اوایل فوریه، ۱۸٫۳ کیلومتر بر ساعت است که یک باد آرام به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری بلگراد، جولای و سپس ژوئن و آگوست است. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود رار رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری بلگراد، ژانویه است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به بلگراد

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۴ تا ۷ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری بلگراد است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به بلگراد

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۴ تا ۷ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش متوسطی را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در بلگراد هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به بلگراد

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۸٫۹ تا ۲۶٫۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس سرما القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۵ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز یکی از زمان‌های خلوت گرشگری بلگراد است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به بلگراد

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۴٫۲ تا ۱۰٫۸ درجه سانتی‌گراد در بلگراد بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۵ تا ۶ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری بلگراد است.

بهترین زمان سفر به بلگراد بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فست (FEST)

بلگراد

فست یا فستیوال بین‌المللی فیلم بلگراد، هر سال در یک چهارم اول سال (معمولا در جمعه آخر ماه فوریه تا انتهای هفته اول مارس) برگزار می‌شود. اولین فستیوال فست در سال ۱۹۷۱ در سالن ترید یونیون (Trade Union Hall) با شعار دنیای شجاع جدید برگزار شد. فست با فیلم مش (Mesh) از رابرت آلتمن آغاز به فعالیت کرد.

اگرچه این فستیوال فیلم بیش از ۴۰ سال است که برگزار می‌شود، اما هر سال با انرژی به وظیفه بزرگ فرهنگی و آموزشی خود در گسترش افق فیلم‌ها برای تمامی طرفداران هنر فیلمسازی متعهد بوده است. فست، یک رویداد کلیدی در تقویم فرهنگی بلگراد است.

تاکنون، فست بیش از ۴ میلیون بازدیدکننده داشته و چهار هزار فیلم جهانی با پیش نمایشی از یک فیلم یوگسلاو/صرب را نمایش داده است.

این تنها جشنواره فیلم در کشورهای سوسیالیستی بود که ستارگان بزرگ هالیوودی مانند جک نیکلسون، کریک داگلاس، رابرت دنیرو، دنیس هپپر، پیتر فوندا و کارگردانان معروفی چون فرانسیس فورد کوپولا، رومان پولانسکی، پیر پاولو پازولینی  و غیره را به سمت خود جذب کرده است.

فستیوال فیلم کوتاه و مستند بلگراد (Belgrade Festival of Documentary and Short Film)

بلگراد

فستیوال فیلم کوتاه و مستند بلگراد، یک مسابقه در آخرین ماه مارس است که هر سال در بلگراد برگزار می‌شود و ۴ تا ۵ روز به طول می‌انجامد. فیلم‌ها به ژانرهای مختلفی مانند فیلم کوتاه، مستند، فیلم متحرک و تجربی، تولید شده در تکنیک فیلم و ضبط ویدئو، تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، این فستیوال همچنین میزبان آثار قدیمی‌تر پخش‌شده در فستیوال‌های خارجی است.

شب موزه‌ها (THE NIGHT OF MUSEUMS)

بلگراد

شب موزه‌ها یک رویداد ویژه است که هر سال در ماه می در بلگراد و دیگر شهرهای اصلی کشور صربستان، برگزار می‌شود. موزه‌ها، گالری‌ها و دیگر نمایشگاه‌ها در این شب با برنامه‌های متفاوتی میزبان مردم خواهند بود. در شب موزه‌ها، رویدادهای منحصر به فرد و جالب، اجراها، کنسرت‌ها، شوهای مد و نمایشگاه‌های هیجان‌انگیز در کنار برنامه همیشگی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها برگزار می‌شوند. اگر در این زمان از سال در بلگراد بودید، به هیچ وجه این تجربه را از دست ندهید.

فستیوال بین‌المللی موسیقی جدید رینگ رینگ (International Festival of New Music Ring Ring)

بلگراد

رینگ رینگ، یک فستیوال بین‌المللی موسیقی جدید است که هر سال در ماه می در دهه اخیر در بلگراد برگزار شده است. این فستیوال شامل چندین اجرای گروهی از سراسر جهان با تنوع در موسیقی سنتی و تغییرات مشهور و محبوب در این ژانر موسیقی است. قیمت بلیط ها برای هر شب یا برای کل جشنواره مناسب و به آسانی در دسترس هستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

تیبا، ماجراجویی بین‌المللی تئاتری بلگراد (International Theatrical Belgrade Adventure)

ماجراجویی بین‌المللی تئاتری بلگراد، یک مسابقه بین‌المللی تئاترهای حرفه‌ای برای کودکان است که هر سال در ماه ژوئن به مدت ۱۰ روز در سالن تئاتر دراما بلگراد (Belgrade Drama Theatre)، سالن تئاتر بوشکو بوها (Boško Buha) و دیگر سالن‌های شهر، برگزار می‌شود.

فستیوال موسیقی اگزیت (Exit)

بلگراد

فستیوال موسیقی اگزیت از سال ۲۰۰۰ در دومین هفته ماه جولای به مدت ۴ روز در قلعه پترو وارادین (Petrovaradin Fortress) در نووی ساد (Novi Sad) در ۷۵ کیلومتری بلگراد برگزار می‌شود.

اگزیت، بزرگ‌ترین رویداد موسیقی صربستان است. این فستیوال موسیقی هر سال ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار نفر از جوانان را گرد هم می‌آورد. اگزیت پس از کسب جایزه در مسابقات بهترین فستیوال‌های اروپا در انگلستان، در میان گردشگران بسیار محبوب و مشهور شده است.

بلف (BELEF)

بلگراد

بلف یا فستیوال تابستانی بلگراد شامل سه موضوع هنری است؛ تئاتر (تئاتر و رقص هنری)، هنرهای تصویری (ویدئو، هنر، تاسیسات، اجرا و چاپ) و موسیقی. بلف قصد دارد تا همه هنرمندان خلاق هنری تئاتر و رقص، هنرهای تجسمی و موسیقی را به بلگرادی‌ها معرفی کند.

این فستیوال در کالمگدان، آدا سیگانلیا (Ada Ciganlija)، خیابان‌های بلگراد و میادین، تئاترها و دیگر سالن‌های شهر، در ماه‌های ژوئن و جولای هر سال برگزار می‌شود.

فستیوال هنر گیتار (GUITAR ART FESTIVAL)

بلگراد

فستیوال هنر گیتار بلگراد یک فستیوال بین‌المللی گیتار کلاسیک ۵ روزه است که از سال ۲۰۰۱ به‌صورت سالیانه در بلگراد برگزار می‌شود.

این فستیوال شامل هر دو کلاس عملی و سخنرانی‌های نظری با نوازندگان حرفه‌ای بین‌المللی، نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و رقابت‌های گیتاریست‌های جوان می‌شود.

فستیوال هنر گیتار بلگراد پس از دو دهه فعالیت، یکی از پنج فستیوال بزرگ و برجسته بین‌المللی هنر گیتار نوازی در جهان به شمار می‌آید.

فستیوال هنر گیتار در این سال‌ها تبدیل به مرکز پیشرو در نمایش، کنسرت، و همچنین تبادل دانش، تمرین و تجربه در میان گیتاریست‌های سراسر جهان شده و یک مفهوم ویژه ارائه موسیقی گیتار، ارزش‌ها و گرایش‌های معاصر ارائه کرده است. بلگراد در همه جا، به‌عنوان مرکز جهانی گیتار و رویدادهای موسیقی شناخته می‌شود.

یکی از ماموریت‌های اصلی فستیوال هنر گیتار پشتیبانی، ارتقا و ارتقای استعدادهای جوان و نوظهور است. این فستیوال بر مرزهای گیتار کلاسیک و مخاطبان حرفه‌ای غلبه کرده است. هر سال، برنامه فستیوال با ارائه موسیقی کلاسیک، فلامینگو، فادو و جاز با دقت انتخاب می‌شود. بیش از ۱۳۵ هزار نفر تاکنون به کنسرت‌های این فستیوال رفته‌اند و بیش از ۳۵۰ کنسرت از موزیسین‌های ۵۰ کشور سازماندهی شده است.

فستیوال تابستانی جاز (Summertime Jazz Festival)

بلگراد

فستیوال تابستانی جاز بلگراد هر سال در اواخر ماه ژوئن یا اوایل جولای در ساوا سنتر در بلگراد برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

بیتف (BITEF)

بلگراد

بیتف یا فستیوال بین‌المللی تئاتر بلگراد یکی از فستیوال‌های تئاتری است که هر سال در بلگراد سازماندهی می‌شود. این فستیوال از سال تاسیس در ۱۹۶۷ به‌صورت مداوم با حمایت از آخرین گرایش‌های تئاتر برقرار بوده است. تاریخچه بیتف را می‌توان تاریخ تئاتر مدرن خواند. فستیوال بین‌المللی تئاتر بلگراد در چندین سالن تئاتر در شهر بلگراد در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و معمولا ۱۵ روز به طول می‌انجامد.

بیتف ۲۰۱۸ در ساعت ۱۰:۳۰ شب  ۱۳ تا ۲۲ سپتامبر (۲۲ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال بین‌المللی کودکان (International Children Festival)

بلگراد

فستیوال بین‌المللی کودکان یا شادی در اروپا (Joy of Europe)، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ابراز بین‌المللی خلاقیت کودکان است. این فستیوال قصد دارد به کودکان سراسر اروپا اجازه دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و خلاقیت هنری خود را نشان دهند.

این رویداد، در مرکز فرهنگی کودکان بلگراد، ساوا سنتر، آدا سیگانلیجا و گالری‌ها در هفته اول اکتبر برگزار می‌شود و یک هفته به طول می‌انجامد. در این زمان کودکان از سراسر اروپا به بلگراد می‌آیند و بازی می‌کنند، آهنگ می‌خوانند و زمان خوبی را با هم سپری می‌کنند.

فستیوال شادی در اروپا، یک فستیوال رقص و موسیقی است که از سال ۱۹۶۹ با هدف تبادل فرهنگ برگزار شده است.

فستیوال شادی در اروپا ۲۰۱۸ در تاریخ ۲ تا ۵ اکتبر (۱۰ تا ۱۳ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

بموس (BEMUS)

بلگراد

بموس یا فستیوال موسیقی بلگراد، یک فستیوال بین‌المللی موسیقی کلاسیک است که از سال تاسیس در ۱۹۶۹ به‌صورت سالیانه در نیمه اول ماه اکتبر به مدت ۱۵ روز در بلگراد در سالن‌های مرکز فرهنگی ساوا (Sava centre)، بنیاد ایلیجا کلاراک (Foundation of Ilija M. Kolarac) و دیگر ساختمان‌های تئاتر شهر، برگزار می‌شود.

اگرچه در این فستیوال توجه ویژه‌ای به ارتقای هنرمندان محلی و تولیدات آن‌ها شده، اما بموس شهرت اولیه خود را به ارائه برنامه‌های خارجی جذاب مدیون است. بلگراد در این فستیوال میزبان برخی از معروف‌ترین تکنوازان و گروه‌ها از جمله ارکستر سمفونی گوتنبرگ (تاسیس در سال ۱۹۰۵)، ارکستر فیلارمونیک مونیخ، ارکستر رای تورین، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و غیره بوده است.

علاوه بر هنرمندان مشهور جهان، بموس درهای خود را برای سالن‌های کنسرت و جوانانی که در آغاز کار خود هستند، باز می‌کند.

برنامه این فستیوال بسیار گسترده است و شامل چندین کنسرت موسیقی کلاسیک و همچنین اپرا، کر، ارائه موسیقی سنتی، موسیقی قومی و همچنین قطعات تولید موسیقی معاصر و کارگاه‌های آموزشی کودکان است.

بموس پس از فستیوال اگزیت، دومین فستیوال مهم موسیقی صربستان به شمار می‌آید.

فستیوال جاز (JAZZ FESTIVAL)

بلگراد

فستیوال جاز بلگراد هر سال در آخرین هفته ماه اکتبر به مدت ۵ روز در بلگراد برگزار می‌شود. قبل از فرا رسیدن کنسرت‌های ستارگان مهمان، این فستیوال، برنامه نمایشگاه‌های عکس، برنامه‌های فیلم و کارگاه‌های موسیقی جاز به مخاطبین ارائه می‌کند.

فستیوال سالن اکتبر (OCTOBER SALON)

فستیوال سالن اکتبر، یک رویداد نماینده بین‌المللی در زمینه هنرهای تجسمی است. این فستیوال با اسپانسری شهر بلگراد از سال ۱۹۶۰ به‌صورت سالیانه در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر برگزار می‌شود.

در طول تاریخ آن، فستیوال سالن اکتبر، مفهوم و شکل سازمان را تغییر داد و در سال ۲۰۰۴ این رویداد تبدیل به رویدادی بین‌المللی و یکی از مهم‌ترین مراجع هنر صربستانی و منطقه‌ای شد.

هدف این رویداد، ارائه و تثبیت مهم‌ترین دستاوردهای جدید نویسندگان داخلی و خارجی در زمینه هنرهای تجسمی است. از برنامه‌های فستیوال سالن اکتبر می‌توان به یک نمایشگاه، میزهای گرد، کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها، راهنماهای حرفه‌ای، اجرای نمایش‌ها و جلسات متعدد میان هنرمندان داخلی و خارجی، مربیان، منتقدان، نظریه‌پردازان و مورخان هنر، نمایندگان رسانه‌ها و دوستداران هنر، اشاره کرد.

نمایشگاه کتاب (BOOK FAIR)

بلگراد

نمایشگاه کتاب بلگراد یک رویداد بین‌المللی کتاب با حضور ناشران و فروشندگان کتاب است. این نمایشگاه که هر سال در انتهای ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر برگزار می‌شود، به مدت یک هفته در سالن‌های نمایشگاهی بلگراد (Belgrade Fair) برقرار است. هدف این نمایشگاه ارائه کردن آثار ناشران داخلی و ناشران خارجی بین دو نمایشگاه است.

نمایشگاه کتاب بلگراد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای ادبی در منطقه است. هدف اصلی آن، ایجاد پلت فورمی برای ناشران، نویسندگان، کتابفروشی، کتابداران، توزیع‌کنندگان کتاب، شرکت‌های چندرسانه‌ای و دیگر شرکت‌کنندگان است تا بتوانند ارتباط برقرار کنند، تجارب را مبادله کنند، معاملات تجاری انجام دهند و سایر اشکال همکاری تجاری و فرهنگی را ایجاد کنند. علاوه بر برنامه‌های انتشاراتی، یک رویداد گستره از جمله همایش‌ها، کنفرانس‌های میزگرد، جلسات با نویسندگان، پانل‌های بحث عمومی و کارگاه‌های آموزشی نیز در نمایشگاه برگزار می‌شود.

برای بازدیدکنندگان یعنی طرفداران کلمات نوشته شده، نمایشگاه کتاب فرصتی است برای پیدا کردن و خرید کتاب‌ها با قیمت‌های ویژه در یک مکان و همچنین دیدار با نویسندگان مورد علاقه خود و کشف موارد جدید و شرکت در یکی از برنامه‌های بسیار نمایشگاه.

نمایشگاه کتاب یوگسلاوی در سال ۱۹۵۶ شهر زاگرب برگزار شد و در سال ۱۹۵۷ به بلگراد نقل مکان کرد. بیش از ۱۹۰ هزار بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور به هم می‌رسانند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

فست (FEST)

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری (INTERNATIONAL TOURISM FAIR)

بلگراد

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری هر سال در ماه فوریه در بلگراد برگزار می‌شود و در نوع خود، بزرگ‌ترین در کشور و اروپای جنوب شرقی است.

هر سال، تعداد رو به رشدی از شرکت‌کنندگان خارجی (۲۵۰ شرکن کننده خارجی از ۴۳ کشور) در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. این رویداد عضوی از انجمن گردشگری و نمایشگاه‌های تجاری اروپا (ETTFA) و سازمان تجارت جهانی نمایشگاه‌های تجاری (ITTFA) است.

خیابان با دل باز (OPEN HEART STREET)

بلگراد

خیابان با دل باز، یک فستیوال در شروع سال جدید در بلگراد است که از سال ۱۹۸۹ در این شهر برگزار می‌شود و توسط بسیاری از بازیگران، خوانندگان، بازیگران خیابانی مورد توجه قرار گرفته است.

در طی این فستیوال سنتی برنامه‌های تداتر، رقص، موسیقی، آتش بازی و یک رژه کارناوالی برگزار می‌شوند.

صربستان؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به بلگراد

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در بلگراد

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲٫۸۴٫۸
فوریه۵٫۶۴٫۶
مارس۱۱٫۱۴٫۶
آوریل۱۷٫۸۵٫۳
می۲۲٫۸۷٫۴
ژوئن۲۶٫۱۹٫۷
جولای۲۸٫۳۶٫۱
آگوست۲۸٫۳۵٫۶
سپتامبر۲۴٫۴۵٫۱
اکتبر۱۷٫۸۵٫۶
نوامبر۱۰٫۶۶٫۱
دسامبر۵٫۶۵٫۶

میانگین ماهیانه دما و بارش در بلگراد

اقلیم کشور صربستان، قاره‌ای و معتدل است.

این کشورر زمستان‌هایی سرد و به‌خصوص در کوهستان‌ها با سرمای شدید زیر -۱۵ درجه سانتی‌گراد و تابستان‌هایی گرم و آفتابی را تجربه می‌کند.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۲٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۱٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر۰٫۷ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۴ سانتی‌متر
فوریه۴٫۹ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۴٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۳٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر
مارس۹٫۷ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۸٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
آوریل۱۶٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۸ سانتی‌متر۱۱٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
می۲۱٫۶ سانتی‌گراد- ۶٫۹ سانتی‌متر۲۰٫۳ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر۱۹٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر۱۷٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر
ژوئن۲۵٫۳ سانتی‌گراد- ۹٫۱ سانتی‌متر۲۴٫۵ سانتی‌گراد- ۸٫۶ سانتی‌متر۲۳٫۶ سانتی‌گراد- ۸ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۷٫۴ سانتی‌متر
جولای۲۷٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۲۷٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۲۶٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۲۶٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر
آگوست۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر
سپتامبر۲۳٫۴ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۲۲٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۹ سانتی‌متر۲۱٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۲۰٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
اکتبر۱۶٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱۲٫۹ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۱۱٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر
نوامبر۸٫۸ سانتی‌گراد- ۶ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۵٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۷ سانتی‌متر۳٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۶ سانتی‌متر
دسامبر۴٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۳٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱٫۹ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۰٫۶ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در بلگراد

بهترین زمان سفر به صربستان، بین ماه‌های می تا سپتامبر (۱۱ اردیبهشت تا ۸ مهر) است؛ زمانی که بهترین شرایط آب و هوایی بر کشور حکفرمایی می‌کند.

چه زمانی به بلگراد برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۰۶۱۵-۱۷۱۷
فوریه۱-۶۲۴-۲۳۱۷
مارس۳۱۲۷-۲۵۱۲
آوریل۸۱۸۳-۳۰۱۳
می۱۳۲۲۳۳۲۱۷
ژوئن۱۶۲۷۸۳۶۱۰
جولای۱۸۳۰۱۱۳۸۹
آگوست۱۸۳۰۱۰۴۰۶
سپتامبر۱۵۲۵۵۳۶۱۲
اکتبر۹۱۹۲-۳۲۱۱
نوامبر۵۱۳۶-۲۳۸
دسامبر۱۶۱۲-۱۸۱۳

حداقل و حداکثر دما در بلگراد

هزینه روزانه توریستی در بلگراد

هزینه یک روز اقامت در بلگراد حدودا ۳۵۶ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به بلگراد سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در بلگراد انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه