توقف پروازهای مستقیم بین عربستان و کانادا

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
توقف پروازهای مستقیم بین عربستان و کانادا

 تنش‌های سیاسی اخیر میان عربستان و کانادا منجر به توقف تمامی پروازهای مستقیم بین این دو کشور شد.

تمامی پروازهای مستقیم به مبدا و مقصد شهر تورنتو واقع در کشور کانادا از طرف شرکت هواپیمایی عربستان سعودی لغو و متوقف خواهد شد؛ بنابراین تمامی مسافران و مشتریانی که به مبدا یا مقصد کانادا بلیت تهیه کرده اند، می توانند پول بلیت خود بازپس گرفته و یا از مسیر و پروازهای جایگزین استفاده کنند.

تنش‌های سیاسی میان این دو کشور از جایی آغاز شد که کانادا از افزایش موج بازداشت فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی در عربستان سعودی نگران شده و از این کشور درخواست کرده بود که مقابله با آزادی بیان، آزادی خواهان و فعالان اجتماعی را متوقف کند. اما این ابراز نگرانی و درخواست دولت کانادا از سوی عربستان مداخله در امور داخلی کشورش تلقی شده و منجر به خواستار ترک سفیر کانادا در ریاض از عربستان ظرف ۲۴ ساعت شد.

چنین درخواسنی منجر به انتقاد کردن وزیر امور خارجه عربستان از کانادا در روز دوشنبه شد.

عربستان اعلام کرد:

هر اقدام مضاعفی از سوی کانادا در راستای مداخله در امور داخلی عربستان به منزله اذعان به حق ما برای مداخله در امور داخلی کانادا خواهد بود.

عربستان این درخواست و اقدام دولت کانادا را نقض حاکمیت ریاض و دخالت آشکار در امور داخلی خود می‌داند و به همین دلیل تصمیم گرفته است تمامی پروازهای مستقیم میان دو کشور را متوقف و لغو کند.

عربستان تمامی مبادلات و تعاملات تجاری و بورسیه‌های تحصیلی خود با این کشور واقع در آمریکای شمالی را متوقف کرده و به حالت تعلیق درخواهد آورد.

دولت کانادا در نخستین واکنش‌ به اقدام عربستان درخصوص تعلیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری اعلام کرد که به دنبال رایزنی با ریاض است.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است، این کشور نسبت به خودداری از مداخله در مسائل داخلی سایر کشورها از جمله کانادا متعهد بوده و در عین حال مخالف هرگونه مداخله عوامل خارجی در امور داخلی عربستان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه