کاهش سطح تراز دریای خزر در ۳۰ سال آینده

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کاهش سطح تراز دریای خزر در ۳۰ سال آینده

سطح تراز دریای خزر در ۳۰ سال آینده کاهش می‌یابد.

حمید علیزاده لاهیجانی، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با تاکید بر این که امکان پیش‌بینی تراز دریای خزر در بازه بلندمدت وجود ندارد، گفت:

به جای پیش‌بینی‌های اقلیمی در مورد تراز دریای خزر باید به منحنی‌های گذشته مراجعه و آنها را محور عمل قرار دهیم، اما با این وجود پیش‌بینی‌های ۱۸ ماهه نشان می‌دهد که تراز دریای خزر روند کاهنده خواهد داشت.

تعداد زیادی در حوضه دریای خزر سکونت دارند. برای مثال حدود ۶۲ میلیون نفر در روسیه، ۱۲ میلیون نفر در ایران، کل جمعیت آذربایجان و تعداد محدودی هم در قزاقستان و ترکمنستان در حوضه آبریز دریای خزر استقرار دارند.

تحقیقات سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که در کل حوضه خزر ۴۳ کیلومتر مکعب در سال آب مصرف شده است، اواخر دهه ۸۰ بیشترین نوسانات تراز دریای خزر را داشته و به دلیل تعطیل شدن بخشی از صنایع در روسیه، نوسانات کاهش یافت.

طغیان بهاری باعث افزایش تراز تا ۴۰ سانت می‌شود ولی بعد به شرایط قبلی بازمی‌گردد.

تراز دریای خزر را در بازه درازمدت نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید از منحنی‌های گذشته به‌عنوان معیار استفاده کرد. به هر حال پیش‌بینی‌های ۱۸ ماهه در مورد تراز خزر نشان می‌دهد که در این بازه زمانی تراز سطح آب دریای خزر روند کاهنده خواهد داشت.

لازم به ذکر است افزایش پنج دهم درجه‌ای دما در سواحل جنوب خزر باعث افزایش دمای سطحی آب و تغییر در پوشش برفی ولگا شده است.

بهزاد لایقی، مدیر مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی بیان کرد:

باید برای پیش‌بینی تراز دریای خزر یک مدل هیدرولوژیک داشته باشیم و ورودی و خروجی دریای خزر را شبیه‌سازی کنیم. همچنین باید با توجه به مدل بارش ولگا و مقدار بارش این رودخانه بتوانیم تراز دریای خزر را پیش‌بینی کنیم.

روش‌های آماری نشان‌دهنده کاهش سطح تراز آب دریای خزر در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده است. برنامه‌ریزی برای سواحل دریای خزر را به کمک سناریوهای طراحی شده می‌توان انجام داد.

بارش، تبخیر، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و تبادل آبی با دریای خزر از جمله عواملی است که در سطح آب زیستگاه‌های

ساحلی-دریایی خزر  تاثیرگذار است.

۳۲ زیستگاه مختلف برای زیستگاه‌های ساحلی-دریایی تعیین شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه